• 0

Catalogusprijs bestelbus?

Beste mensen,

 

misschien een domme vraag: hoe kom ik achter de catalogusprijs van mijn bestelbusje?

 

Ik heb hem onlangs gekocht voor 5000 euro van een particulier. Hij is minder dan 15 jaar oud, dus heb ik de catalogusprijs nodig voor mijn aangifte IB.

 

2e vraag: ik neem aan dat ik dit busje ook gewoon voor 5000 euro op moet nemen op mijn balans?

 

3e vraag: moet ik ook btw privé gebruik berekenen voor het busje? Ik heb hem nog niet het hele jaar.. moet dit dan naar rato? Hoeveel procent meot ik rekenen?

 

 

 

Ik heb overigens een eenmanszaakje...

 

Bij voorbaat dank!!

 

Groetjes,

Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Postman,

 

Vragen zijn nooit dom, haha. Ja hoe kom je achter de catalogusprijs? Vermoedelijk toch bij de dealer of importeur van het merk.

 

Inderdaad komt deze bus voor € 5.000 op de balans en is dat tevens de basis voor de afschrijving voor de komende perioden.

 

Btw over privégebruik weet ik niet direkt; ik ben geen fiscalist. Mogelijk dat op de site van de belastingdienst daarop een antwoord is te vinden.

 

Ik neem aan dat voor privégebruik een registratie wordt bijgehouden, dus in dat geval is naar rato niet van belang. Je rekent gewoon de gereden km af met de onderneming. Wordt geen registratie bijgehouden dan zijn daarvoor normen die ook op de site van de belastingdienst gevonden kunnen worden naar ik aanneem.

 

Hm, een gedeeltelijk antwoord dus op je vragen maar hopelijk heb je er wat aan.

 

 

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0
3e vraag: moet ik ook btw privé gebruik berekenen voor het busje? Ik heb hem nog niet het hele jaar.. moet dit dan naar rato? Hoeveel procent meot ik rekenen?

 

Als je een rittenregistratie hebt en onder de 500 privekilometers blijft dan is er geen sprake van privegebruik en blijft zowel voor de inkomstenbelasting als de omzetbelasting de correctie achterwege.

 

Heb je geen rittenregistratie dan krijg je wel de bijtelling aan je broek in de inkomstenbelasting en moet je als ondernemer zijnde ook BTW corrigeren. De bijtelling voor de inkomstenbelasting bedraagt standaard 22% over de cataloguswaarde, ook voor bestelauto’s. Indien de bestelauto vrijwel uitsluitend geschikt is voor goederenvervoer dan wordt op deze hoofdregel een uitzondering gemaakt en telt het werkelijk gereden privekilometers x de kilometerprijs als bijtelling in de inkomstenbelasting.

 

Over de bijtelling die je voor de inkomstenbelasting hebt berekend, bereken je vervolgens de BTW-correctie. De correctie bedraagt 12%. Dit percentage komt neer op de gemiddelde BTW-druk op de autokosten want op verzekeringen en mororrijtuigenbelasting zit geen BTW, op benzine en onderhoud weer wel.

 

Stel:

Cataloguswaarde = 20.000

Bijtelling = 22% x 20.000 = 4.400

BTW-correctie = 12% x 4.400 = 528

 

Het bedrag van 528 geef je dan aan in de laatste aangifte omzetbelasting van het betreffende boekjaar.

 

Indien je de bestelauto gedurende het jaar hebt aangeschaft, dan mag je naar rato gaan toerekenen. Dus als je de bestelauto bijvoorbeeld op 1 juli koopt, dan gebruik je de auto dus maar een half jaar. Je hebt ook voor een half jaar aan kosten gemaakt, het zou niet fair zijn om dan voor een heel jaar bijtelling voor privegebruik te moeten aangeven in de inkomstenbelasting. Dit werkt in het jaar van aanschaf dus ook door in de correctie voor privegebruik in de omzetbelasting.

 

Aanschaf = 1 juli

Cataloguswaarde = 20.000

Bijtelling = 22% x 20.000 x 6/12 = 2.200

BTW-correctie = 12% x 2.200 = 264

 

Groet,

 

Jimson

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.