• 0

Geen omzet, wel belasting?

Ik heb me per 01.11.2006 opgegeven bij de belastingdienst met mijn bedrijfje LetterGrip. Ik heb een brief ontvangen dat ik 'omzetbelasting' moet betalen en dat ik elektronisch aangifte moet doen over 2006.

Nu heb ik in 2006 nog geen klanten gehad. Ik heb wel mijn website opgezet en zo, maar heb nog geen opdrachten gehad (dat was, in verband met omstandigheden een bewuste keus ;)) Nu las ik dat ik toch aangifte moet doen over 2006 en dat ik met een beetje pech ook nog -flink?- moet gaan betalen, omdat ik bij de belastingdienst per 01.11.2006 als eenmanszaak bekend sta.

Klopt dat?? Moet ik aangifte doen? Moet ik dan overal 0 invullen?? Kan het zo zijn dat ik moet gaan betalen, terwijl ik niets heb omgezet?

Je ziet, ik ben nog een echte nitwit op fiscaal gebied, dus elke kennis is welkom!!

LetterGrip

schrijft, adviseert, redigeert, corrigeert.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu las ik dat ik toch aangifte moet doen over 2006 en dat ik met een beetje pech ook nog -flink?- moet gaan betalen, omdat ik bij de belastingdienst per 01.11.2006 als eenmanszaak bekend sta. Klopt dat?? Moet ik aangifte doen? Moet ik dan overal 0 invullen?? Kan het zo zijn dat ik moet gaan betalen, terwijl ik niets heb omgezet?

Je ziet, ik ben nog een echte nitwit op fiscaal gebied, dus elke kennis is welkom!!

 

Geen paniek, als je geen omzet hebt gehad in 2006 dan hoef je in ieder geval geen BTW te betalen, je krijgt wellicht BTW terug over de kosten die je hebt gemaakt in 2006. Waarschijnlijk moet je nu aangifte gaan doen over het hele jaar 2006, in jouw geval 2 maanden dus. Even alle BTW die op de zakelijke rekeningen uit november en december staat bij elkaar optellen en het totaalbedrag vul je in bij voorbelasting. De andere vragen vul je in op 0.

 

Je moet een aangifte overigens altijd (op tijd) indienen, ook als is er in de periode waarover je aangifte moet doen niets is gebeurd. In dat geval vul je alles in die aangifte in op 0.

 

Groet,

 

Jimson

Link naar reactie
  • 0

Dank je Jimson, je stelt me gerust :D!

Maarree ik heb geen zakelijke rekening geopend (het gaat om een tektbureautje en ik verwacht niet zo enorm veel klaten ;)).Is dat een probleem?

Weet jij wanneer de aangifte over 2006 binnen moet zijn? Is dat net als met inkomstenbelasting voor 1 april of werkt het bij omzetbelasting anders? Er staat geen datum in de brief van de belastingdienst...

LetterGrip

schrijft, adviseert, redigeert, corrigeert.

Link naar reactie
  • 0

Dank je Jimson, je stelt me gerust :D!

Maarree ik heb geen zakelijke rekening geopend (het gaat om een tektbureautje en ik verwacht niet zo enorm veel klaten ;)).Is dat een probleem?

Weet jij wanneer de aangifte over 2006 binnen moet zijn? Is dat net als met inkomstenbelasting voor 1 april of werkt het bij omzetbelasting anders? Er staat geen datum in de brief van de belastingdienst...

 

Je moet electronisch aangifte doen. Je hebt een gebruikersnaam en wachtwoord gekregen als het goed is. Inloggen doe je hier. Daar zie je meteen wanneer de aangifte binnen moet zijn. Gebruikelijk is binnen een maand na afloop van de aangifteperiode (hetzelfde geldt voor het eventuele betalen). Bij de eerste aangifte krijg je soms wat meer tijd. Log in and see...

 

Dat het via je priverekening loopt is geen probleem.

Link naar reactie
  • 0

Meer tijd ???

 

Als ik even uitga van een "gebruikelijke starter" is het volgende het geval:

 

er zijn 4 kalender kwartalen per jaar, jan-mrt,apr-jun,jul-sep, okt-dec,

je start ligt dus altijd in een van de kalenderkwartalen.

 

Wanneer je dus per 1 november start zal je eerste BTW aangifte gaan over het kwartaal wat loopt van 1 okt. tot 31 december.

Aangifte over dit tijdvak moet binnen zijn uiterlijk 1 maand na einde van het tijdvak, in dit geval dus 31 januari.

 

In een "startkwartaal" zitten doorgaans veel (opstart)kosten (denk o.a. aan alle investeringen) en weinig omzet, in de praktijk betekent dit dat je meestal in het eerste kwartaal meer BTW te vorderen dan te betalen hebt m.a.w. je gaat dan geld terugontvangen van de belastingdienst.

 

Wanneer je leek bent is het zeer raadzaam om zeker de eerste BTW aangifte te laten doen door iemand die dit vaker gedaan heeft (collega-ondernemer, administrateur etc) Het zou jammer zijn wanneer je "voordelen" misloopt vanwege verkeerde zuinigheid. "Penny wise-pound foolish". Veel administratiekantoren werken met gereduceerde tarieven voor starters (hun boekhouding is vaak ook zeer eenvoudig en beperkt). Vaak kun je voor een bedrag van 50 euro al een BTW aangifte laten doen.

 

Dus ik vermoed dat je nog 8 dagen hebt ...... maar geen paniek, een gemiddeld administratiekantoor heeft e.e.a. zo geregeld!!

 

 

Succes met je aangifte!!! Ard

Link naar reactie
  • 0

Meer tijd ???

 

Als ik even uitga van een "gebruikelijke starter" is het volgende het geval:

 

Aangifte over dit tijdvak moet binnen zijn uiterlijk 1 maand na einde van het tijdvak, in dit geval dus 31 januari.

 

Succes met je aangifte!!! Ard

 

:)Blijkbaar ben ik geen gemiddelde starter..na het inlogscherm van het elektronisch aangifte doen, kreeg ik een melding dat mijn aangifte uiterlijk 31 mrt moet binnenzijn.

LetterGrip

schrijft, adviseert, redigeert, corrigeert.

Link naar reactie
  • 0

Meer tijd ???

 

Als ik even uitga van een "gebruikelijke starter" is het volgende het geval:

 

Aangifte over dit tijdvak moet binnen zijn uiterlijk 1 maand na einde van het tijdvak, in dit geval dus 31 januari.

 

Succes met je aangifte!!! Ard

 

:)Blijkbaar ben ik geen gemiddelde starter..na het inlogscherm van het elektronisch aangifte doen, kreeg ik een melding dat mijn aangifte uiterlijk 31 mrt moet binnenzijn.

 

Voor jaarlijkse aangiftetijdvakken staat volgens mij een indientermijn van drie maanden. Voor de maandelijkse aangiften en kwartaalaangiften staat een termijn van een maand. In principe loopt jouw boekjaar 2006 van 1 november tot en met 31 december. De aangifte die is uitgereikt gaat waarschijnlijk ook over het tijdvak 1 november tot en met 31 december. Eigenlijk doe je een "jaaraangifte" over 2006. Vandaar waarschijnlijk de verlengde termijn. Voor 2007 zul je gewoon op kwartaalaangifte staan en moet je tussen 1 april en 30 april weer aangifte doen over het eerste kwartaal van 2007 (en eventueel betalen!).

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er even de gegevens bij gepakt van een starter per 1 november j.l.;

de omzetbelasting dient aangegeven te worden (en betaald te zijn!!!) uiterlijk 31 januari, voor de zekerheid even ingelogd en ook daar staat 31 januari ...

 

Mijn gevoel zegt me dat hier 2 zaken door elkaar gehaald worden, de aangifte Inkomstenbelasting, standaard te doen voor 1 april en de omzetbelasting. Dus ik zou e.e.a. even goed controleren.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb voor alle zekerheid nog even gekeken, maar het is toch echt de aangifte omzetbelasting die ik zojuist heb ingevuld.

Ik heb een nihilaangifte ingevuld, omdat er bij mij geen sprake is geweest van activiteiten, omzet en/of voorbelasting. Ik heb dus alleen maar 0 ingevuld en dat geakkordeerd.

LetterGrip

schrijft, adviseert, redigeert, corrigeert.

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd: inderdaad, niets van dat al ;). Jaa, visitekaartjes van Vista voor 19 euro. Website was een vriendendienstje, logo-ontwerp ook, briefpapier en dergelijke is voorlopig nog even het logootje geprint op een wit velletje...Lap topje stond er al en de printer/fax/kopierder staat hier ook al weer een jaartje.

Maar let wel: ik ben maar een kleintje en heb het eerste jaar ook niet te veel ambities. Ben blij als ik een uurtje of 6 per week kan 'schrijven' (letterlijk en figuurlijk ;D). Kweetutl, geen echte ondernemersmentaliteit. Maar dat komt ;D Eerst even de laatstgeborene iets laten groeien en volgend jaar ga ik er dan echt volledig en helemaal voor.

LetterGrip

schrijft, adviseert, redigeert, corrigeert.

Link naar reactie
  • 0

Dan is de aangifte OB in ieder geval op tijd binnen, heel goed gedaan. Ik zou nog even controleren (en waarschijnlijk kan dat door in te loggen bij de belastingdienst) wat je normale aangifte tijdvak is. Dit kan per maand, per kwartaal of per jaar zijn. Waarschijnlijk per kwartaal, maar je weet het nooit met de belastingdienst.

 

Ik weet dat je vroeger in ieder geval een 'beschikking belastingplicht' kreeg, waar dan op stond voor welke belastingen je belastingplichtig bent en over welke tijdvakken je aangifte moet doen. Of dan nog zo is?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd: inderdaad, niets van dat al ;). Jaa, visitekaartjes van Vista voor 19 euro. Website was een vriendendienstje, logo-ontwerp ook, briefpapier en dergelijke is voorlopig nog even het logootje geprint op een wit velletje...Lap topje stond er al en de printer/fax/kopierder staat hier ook al weer een jaartje.

Zorg er wel voor dat je dit soort zaken allemaal toch in je kasboek bijhoudt, waarom zou je het niet doen? Je zult zien dat je met al die kleine dingen bij elkaar straks toch al snel een redelijk bedrag aan BTW betaald, altijd leuk meegenomen als je dat terug krijgt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er even de gegevens bij gepakt van een starter per 1 november j.l.;

de omzetbelasting dient aangegeven te worden (en betaald te zijn!!!) uiterlijk 31 januari, voor de zekerheid even ingelogd en ook daar staat 31 januari ...

 

Het ligt er aan wat je als verwachte omzet invult op het moment dat je je aanmeldt bij de belastingdienst. Als dat laag is moet je per jaar betalen, en dan is zoals eerder gezegd de termijn 3 maanden. Blijkt later dat je wat meer omzet draait, dan wordt dat bijgesteld naar per kwartaal of zelfs per maand.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.