• 0

Startende eenmanszaak: eigen inbreng

Hallo,

 

Op 1 januari 2007 ben ik een eenmanszaak gestart, TD Media. Ik ga me vooral richten op het exploiteren van websites. De afgelopen jaren heb ik zelf 1 website gebouwd en beheert: Radioluisteren.nl, vooral hobbymatig. In oktober 2006 kon ik de domeinnaam Vakantieboeken.nl voor een mooi bedrag overnemen, dit is vooral de aanleiding geweest om beide sites (+ enkele nevenactiviteiten) onder te brengen in mijn bedrijf, TD Media dus.

 

Vakantieboeken.nl heb ik volledig ontwikkeld en deze site heb ik gelanceerd op 1 januari, tegelijk met de start van mijn bedrijf.

 

Financieel gezien is mijn eigen inbreng:

- Geld

- Website Vakantieboeken.nl

- Website Radioluisteren.nl

 

Radioluisteren.nl heb ik, 2 weken nadat TD Media gestart is, verkocht. In die 2 weken heb ik niets aan de site veranderd. Klopt het dat mijn eigen inbreng dan gewijzigd is in:

- Geld + verkoopbedrag Radioluisterren.nl

- Website Vakantieboeken.nl

 

Dit is van belang omdat ik gelezen meen te hebben dat jouw eigen inbreng belastingvrij is als je die weer terughaalt. Volgens die redenering zou ik dan mijn inleg + verkoopbedrag Radioluisteren.nl ooit eens belastingvrij uit mijn eigen onderneming mogen halen, klopt deze redenering een beetje of zie ik het totaal verkeerd?

 

Ik begrijp dat dit vooral stof is voor een accountant, ben ook bezig om een accountant uit te zoeken, maar denk dat het nog wel even duurt voordat ik het antwoord hierop heb, ben misschien te ongeduldig ;D.

 

Groetjes,

Thijs

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Thijs,

 

Je betaald alleen inkomstenbelasting over je winst ( = omzet - kosten ). Die inbreng van jou prive zou je dan kunnen zien als onbelast want het gaat hier niet om omzet. Je prive opnamen en uitgaven maken niets uit voor de winst van het bedrijf. Let wel: je betaald natuurlijk wel degelijk inkomstenbelasting over het geen jij vanuit de zaak prive uitgeeft want dat is gewoon je winst die je opneemt.

Dus kortom: het geen jij omzet met je bedrijf en de zakelijke kosten hiervan afgehouden daar betaal je inkomstenbelasting over.

Houd er ook altijd rekening mee dat je de BTW apart houdt. Niet dat je eerst alles wat binnen komt gelijk prive opneemt want anders krijg je later met je BTW aangifte dat je nog een flink bedrag moet betalen en dan heb je alles al opgemaakt.De opbrengst van de verkoop van de website is dus omzet en daar betaal je (na aftrek van je kosten ) dus gewoon inkomstenbelasting over.

 

wanneer je nog meer vragen hebt hoor ik die graag!

 

Groeten,

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

Om even op de vraag terug te komen, je bent je onderneming gestart met oa de radiowebsite, waar je een bepaald bedrag voor hebt betaald. Dat betekent dat je de website als bedrijfsmiddel hebt ingebracht en geactiveerd op de balans.

 

Bij de verkoop van de site krijg je een bedrag, wat hopelijk meer is dan je er voor hebt betaald. Dit meerdere is dan winst, waarover je belasting moet betalen (mits je per saldo fiscaal natuurlijk winst maakt). In feite verandert je inbreng dus niet door de verkoop. Maar zodra je eenmaal belasting hebt betaald over de winst, gaat dit bedrag van de winst tot je ondernemingsvermogen behoren, zodat je er later niet nog eens belasting over hoeft te betalen.

 

Overigens (nu dwaal ik een beetje af), als je de intentie hebt om de winst van deze verkoop te gaan investeren in je onderneming, is het onder voorwaarden mogelijk om belastingheffing over deze winst uit te stellen door het vormen van een herinvesteringsreserve. Die moet je dan afboeken op het vervangende bedrijfsmiddel, zodat je daar minder op af kunt schrijven. In feite levert dit alleen uitstel van belastingheffing op, maar als het bedrag (relatief) aanzienlijk is, is dat wel een cash flow voordeel.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties! Radioluisteren.nl heb ik, een jaar of 4 geleden ooit eens gekocht voor een honderdje of 2. In die 4 jaar is de website gestaag gegroeid, dus hij is wel in waarde toegenomen, maar over 4 jaren verspreid, meer hobbymatig dus.

 

Mijn gedachte is dus dat ik, in de 2 weken dat Radioluisteren.nl nog een website van TD Media was, niets aan de site veranderd heb. Hieruit zou je dus kunnen afleiden dat, op het moment van inbrengen (1 januari dus) deze dezelfde waarde had als 2 weken later en die verkoopprijs van Radioluisteren.nl ook volledig als 'Eigen inbreng' gezien kan worden. Dus volgens mij zou het volgende moeten kunnen, hier een voorbeeldje met fictieve getallen:

 

Eigen inbreng is:

- Vakantieboeken.nl

- 1000 euro (inleg) + 10.000 euro (verkoopprijs Radioluisteren.nl) = 11.000 euro.

 

Vervolgens stop ik 10.000 euro in promotionele activiteiten voor Vakantieboeken.nl, een tijd later heb ik met die site 20.000 euro verdient die op mijn bedrijfsrekening gestort wordt. Hiervan is 10.000 euro belast, en is 10.000 euro totaal belastingvrij.

 

Ok, dat lijkt me vrij duidelijk. Maar nu kijk ik even naar de andere website die ik ingebracht heb: Vakantieboeken.nl. Deze domeinnaam heb ik met privé-vermogen aangekocht, 3 maanden voordat ik mijn bedrijf startte, en een website op gebouwd. Nu vertegenwoordigd deze website een bepaalde waarde toen ik hem inbracht. Maar ik kan me voorstellen dat de website in waarde stijgt door bijvoorbeeld de promotionele activiteiten die ik ondernemen heb voor de website.

 

Stel: ik verkoop Vakantieboeken over 1 jaar voor een bepaald bedrag, dan is dit bedrag voor een gedeelte belastingvrij, namelijk: Verkoopprijs - waarde toen ik heb inbracht.

 

Nu vraag ik me af, hoe bepaal ik de waarde van de website op het moment van inbrengen? Of zie ik het helemaal verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

Hallo, je zult dan een dagwaarde moeten vaststellen voor de website die je met prive hebt ingebracht in je bedrijf en dit inboeken op de beginbalans, want je hebt deze bij de start van het bedrijf immers al. wanneer deze verkocht wordt is het bedrag waarvoor deze wordt verkocht de omzet.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties! Radioluisteren.nl heb ik, een jaar of 4 geleden ooit eens gekocht voor een honderdje of 2. In die 4 jaar is de website gestaag gegroeid, dus hij is wel in waarde toegenomen, maar over 4 jaren verspreid, meer hobbymatig dus.

 

Mijn gedachte is dus dat ik, in de 2 weken dat Radioluisteren.nl nog een website van TD Media was, niets aan de site veranderd heb. Hieruit zou je dus kunnen afleiden dat, op het moment van inbrengen (1 januari dus) deze dezelfde waarde had als 2 weken later en die verkoopprijs van Radioluisteren.nl ook volledig als 'Eigen inbreng' gezien kan worden.

 

Aangezien je aangeeft dat radioluisteren.nl hobbymatig is geweest, zou ik het standpunt innemen dat het beeindgen van de hobby heeft geresulteerd in het verkopen van radioluisteren.nl. Met andere woorden, dat het niet de bedoeling is (geweest) om radioluisteren.nl in te brengen in een onderneming en vervolgens te verkopen. Aangezien het maar twee weken betreft zou het aannemelijk kunnen zijn dat de beeindiging van je hobby en het opzetten van je onderneming elkaar toevallig gekruist hebben. Dus je hebt radioluisteren.nl dan als privepersoon verkocht en de opbrengst geniet je dan ook in prive. Op die manier kun je de winst onbelast genieten en hoef je er geen BTW over af te dragen. De verkoopopbrengst van radioluisteren.nl stort je enige tijd later in de zaak als eigen vermogen (privestorting/eigen inbreng). Je begint dan administratief gezien met een wat lager eigen vermogen/eigen inbreng.

 

Dit verhaal zou natuurlijk niet opgaan indien je radioluisteren.nl na bijvoorbeeld twee maanden had verkocht in plaats van twee weken. Ik denk dat je wel een te verdedigen standpunt hebt. Het is wel wat lastig als je de domeinnaam voor de verkoop al op de onderneming had overgezet of als je de opbrengst op de bedrijfsrekening hebt ontvangen.

 

Groet,

 

Jimson

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.