• 0

Kruidvat ideeëndag

AS Watson (de holding uit Hongkong die eigenaar is van oa Trekpleister, ICI Paris, Superdrug en Kruidvat) organiseert elke twee maanden een ideeëndag waar leveranciers suggesties kunnen doen. Interessante opzet? Iemand ervaring mee? Wat werkt en wat werkt niet?

 

 

...de volgende zal op vrijdag 16 februari a.s. plaatsvinden. Op deze dagen heeft u de kans om uw creatieve vernieuwende ideeën en producten bij de Kruidvat en Trekpleister inkopers te presenteren. Wij zijn zeer benieuwd naar uw innovatieve, inspirerende, verrassende en unieke ideeën voor Kruidvat en Trekpleister. Wij nodigen u dan ook graag uit om u in te schrijven voor de A.S. Watson Ideeëndag. U kunt zich tot en met 8 februari inschrijven. De uitnodigingen zullen na 8 februari verstuurd worden.

 

Wat is een A.S. Watson Ideeëndag?

 

Op deze dag kunt uw ideeën voorleggen aan het Kruidvat en Trekpleister inkoopteam. U krijgt van ons 15 minuten om uw product of nieuw idee voor te stellen. Op deze manier kunnen we zoveel mogelijk leveranciers aan het woord laten. De dag duurt van 09:00 tot 12:00. De inschrijving vindt plaats onder het motto: “Wie het eerst komt”. Wij zijn op zoek naar:

Producten

Ideeën voor producten die nog niet helemaal uitgewerkt zijn

Restpartijen

Joint promotions (zoals actie met NS treinkaartjes of toegangskaarten pretparken, musea overig entertainmen

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenavond!

 

Na een tijdje meelezen, hiebij m'n eerste berichtje. Complimenten voor HL!

 

TwaLevel, onlangs ben ik bij de Kruidvat ideeëndag in Renswoude geweest. Als je je aanmeldt, krijg je een tijdsblok van 10 minuten op betreffende dag. In deze 10 minuten krijg je de kans om een presentatie te houden voor ongeveer 5 personen van de inkoopafdeling verantwoordelijk voor het betreffende product. Je werkt letterlijk tussen 2 zoemers in, dus veel tijd om uitgebreid presentatiemateriaal uit te stallen is er niet. Mijn visie: hou het kort en bondig, vertel alleen dat wat echt belangrijk is en geef de kans om vragen te stellen.

 

Meer vragen zijn welkom!

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Vandaag was het voor mij zover, na het melden van mijn "Kleine yes-moment" was het vandaag de dag dat de ideeëndag van A.S. Watson plaatsvond. Ik was zelf als allereerste aan de beurt om 9 uur 's ochtends en ruim op tijd, zoals dat ook gevraagd werd in de uitnodiging.

 

In de wachtruimte van de ideeëndag waren eigenlijk verschillende ondernemers te vinden, zowel hobbyisten/uitvinders die hun product kwamen laten zien, intermediairs (zoals ze zich dan noemden), mannen strak opgedoft in pak of vakidioten (waar ik me een beetje onder zie), kortom van alles wat te vinden. Er waren 10 spreekkamers gereserveerd voor de ideeëndag waarbij elke spreekkamer eigenlijk een deel van het assortiment vertegenwoordigde. In de spreekkamer zat dan 1 persoon (de inkoper) waar je het gesprek mee voert. Het was zo dat ze met een supporterstoeter 5 minuten voor aanvangstijd een toeter-signaal gaven. Vervolgens op de starttijd van het gesprek ging er weer een toeter en mocht je naar binnen voor je "Idols-moment" (het gevoel waar ik het mee associeerde). Nadat je 10 minuten binnen was werd er een toetermoment gegeven om aan te geven dat je nog 5 minuten de tijd hebt om het gesprek af te ronden en na een kwartier de "finale" toeter dat het gesprek beëindigd moet worden waar zowel de inkoper als de kandidaat-verkoper de ruimte verlaten en ook een nieuwe inkoper/kandidaat-verkoper de ruimte in mag.

 

Voor mij persoonlijk was het een leuk gesprek. Ik begon eigenlijk toen ik binnenkwam al gelijk met uitpakken van mijn producten en vertelde; ik heb geen producten waar je over moet praten, maar die moet je voelen. Dat gaf naar mijn idee gelijk een 1-0 want al snel werden de bodylotions open getrokken en zijn er verschillende geuren al de ruimte ingekomen: das mooi dacht ik, heeft hij nog een hele tijd een mooie herinnering aan mijn producten. Daarnaast hebben we het gehad over aantallen die er momenteel verkocht worden binnen de Kruidvat filialen aan boydlotions, waardoor ik eigenlijk ook gelijk een beeld kreeg van hem wat het mogelijke marktaandeel is, al word deze nu dan vooral gedomineerd door Nivea. Toch vond de inkoper gelijk te moeten melden dat hij mijn producten wel heel erg leuk vond en leuk verpakt (ik had giftsetjes gemaakt waardoor er kleinere flesjes van 50 ml waar de verschillende producten in zaten van de 6 geuren in mijn basisassortiment en waarbij de onderkant van de doos een goudkartonnen doosje is en daarover een PET-plastic deksel). Echter gaf hij aan dat het voor de giftsetjes mogelijk aan de hoge kant was, omdat de gemiddelde kruidvat bezoeker in de fysieke winkel hooguit 10 euro uitgeeft. Ik heb daardoor ook gelijk teruggekoppeld dat dit misschien dan ook dan beter iets is voor in de webshop op het moment dat mensen echt gaan Googlen naar een geschikt, origineel en natuurlijk product. Daar zag hij mogelijk wel wat in, maar benadrukt dat alle ideeën vandaag intern nog besproken moesten worden. Maar goed, ik had al 1 compliment in de pocket.

Nadat hij verschillende producten had geprobeerd zij hij zo ertussen door; "Ik weet wel zeker dat jouw producten kwalitatief beter zijn dan het Kruidvat huismerk", toen dacht ik gelijk, mooi... heb ik dat ook al in de pocket en gaf ook aan dat ik dat niet raar vind, daar in hun producten gebruik word gemaakt van geuroliën en je absoluut daarin verschil voelt en ruikt op het moment dat je de producten gebruikt. Maar in mijn ogen zijn het 2 grote complimenten en hij zij ook na afloop op de gang nog; er zijn mensen die hier komen en echt met veel minder naar huis gaan. Ik krijg over een paar weken officieel bericht van hem en ik heb hem gevraagd op het moment dat het hem niet zal worden, of hij dan ook nog nuttige tips kan geven zodat ik de producten kan verbeteren en de lijn verder uit kan gaan rollen.

 

Om de informatie verder nog te actualiseren: Momenteel vinden de ideeëndagen 3 maal per jaar plaats op de ochtend tussen 9.00 uur en 12.00 uur.

Link naar reactie
  • 1

Je hebt in elk geval een voet tussen de deur Romano..

 

Ik had al even mee zitten lezen met eerdere reacties hier over en ik wil toch ook even meedenken, puur gevoelsmatig denk ik dat de kruitvat keten van AS Watson waarschijnlijk het minst geschikt is voor jou producten. Ik was vorige week nog even bij kruitvat, ik kom daar niet vaak maar de sfeer is toch erg "goedkoop en veel" of veel voor weinig klinkt wat vriendelijker misschien als ik zo eens naar de schappen kijk..

 

Als je naar de andere merken in de AS watson stal kijk dan denk ik dat ICI paris XL (ook 160 winkels in NL) een betere plaats zou zijn of misschien zelfs de Pour Vous keten. Ik zou in elk geval de Kruitvat inkoper gebruiken als kruiwagen om bij ICI paris XL aan tafel te komen als kruitvat zelf geen (nog) interesse heeft. Ik weet niet hoe AS watson is georganiseerd, maar het kan bijna niet anders dan dat die inkopers elkaar af en toe spreken..

 

Interessant is ook dat de Pour Vous keten pas recent (september 2013) is toegevoegd aan de AS watson formule, dit is ook nog een franchise keten en heeft maar 40 winkels, maar dit bied misschien wel ruimte om wat kleinschaliger te testen en de kans is groot dat AS watson daar nog bezig het assortiment aan te passen en daar is wellicht dus meer ruimte voor experimenten.

Anderzijds betekent franchise ook dat de eigenaren deels een eigen assortiment kunnen voeren dus je zou ook van buiten naar binnen kunnen werken (1 of 2 winkels testen en bij succes naar hoofdkantoor). Nadeeltje voor jou zou kunnen zijn dat ze nog niet echt in jou regio zitten op de site vind ik geen vestigingen in Groningen, Friesland of Drenthe..

 

afijn, zomaar wat gedachten die bij mij opkwamen...

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel,

 

In elk geval bedankt voor het meedenken. De ideeëndag is eigenlijk ruimer dan alleen de keten Kruidvat, je krijgt een gesprek met een inkoper van een afdeling, maar die doet ook de inkopen voor andere formules van A.S. Watson. Daardoor kan ook producten uiteindelijk in een andere formule geplaatst te worden op 1 dag wat ideaal is voor de aspirant-verkoper, maar ook voor A.S. Watson. Echter werd Kruidvat als voorbeeld genoemd omdat Kruidvat meer filialen dus schijnt te hebben dan Trekpleister bv. en is dus de grootste formule, vandaar dat daar de naam door genoemd is als "naam" voor de dag.

Link naar reactie
  • 2

Even een follow-up van een eerder bericht:

 

Eerder vandaag kreeg ik dan "het bericht" terug van de inkoper van A.S. Watson. De inkoper benadrukte nogmaals dat de producten van de hoge kwaliteit van de producten waar hij echt van onder de indruk was, maar helaas op dit moment binnen de formules van Kruidvat en Trekpleiser nog geen mogelijkheden ziet voor een samenwerking. Het probleem voor Kruidvat zit hem met name dat mijn producten in een hoger prijssegment zitten voor veel van de producten ten opzichte van de gemiddelde besteding die een gemiddelde Kruidvat-klant doet. Daarnaast gaf de inkoper weer dat ik tegen twee grote merken moet opboksen, Nivea en Dove wat voor een nieuw, klein merk lastig is, ondanks dat de producten (ik citeer) "kwalitatief veel beter is" dan deze merken, maar om dit over te brengen naar de consument, veel geld kost in adverteren en dergelijke.

 

Daarnaast kreeg ik van de inkoper een aantal (in mijn ogen) belangrijke tips mee om mijn producten te ontwikkelen, waar het neer komt met name op focus van verkopen via het platform bol.com vergroten en eens nader het prijsbeleid onder de loep nemen om een betere marge in te kunnen bouwen voor de retailer, hierbij heb ik van hen ook de vertrouwelijke informatie ontvangen (mag ik ook niet doorgeven van ze) welke marge zij hanteren, waardoor ik er mogelijk rekening mee kan houden.

 

Daarnaast heeft de inkoper mij gevraagd dit zodanig door te ontwikkelen en dan met een jaar ongeveer weer contact op te nemen met Kruidvat, omdat de producten "echt goed" zijn.

 

In de tussentijd gebruik ik de ervaring om inderdaad te werken aan de tips en ook te kijken naar andere winkel(ketens) om daar mijn producten aan te bieden. Zo heb ik vandaag ook contactgegevens mogen ontvangen van een inkoopster bij DA die toch in een hoger prijssegment valt. Voor de rest lijkt het me een goede stap om te kijken naar de zelfstandige ondernemers met een eigen winkel en zo (langzaam) mijn producten laten opnemen. Op het moment dat een inkoper van zo'n firma zo lovend is over de producten, zijn ze ook gewoon uitstekend te noemen... Alleen moet Nederland daar nog achter komen.

Link naar reactie
  • 0

het getuigt van lef dat je het probeert Romano, maar jij hebt het over een "kwaliteitsprodukt" en Kruidvat kent dat begrip niet... daar verkopen ze alleen goedkope massarommel.. vooral heel veel synthetisch materiaal. :-\

 

volgens mij heb ik het al eens eerder laten vallen maar je bent daar echt aan het verkeerde adres!

zoek eens contact met Naproz in Zwolle, dat is de contactpersoon voor inkoop G&W winkels (ruim 100)

 

als je een biologisch (BDIH/NaTrue/Ecocert) product hebt mag je ook bij ons aankloppen. ;)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

@Bas Je kan hier niet zomaar stellen dat Kruitvat goedkope massarommel verkoopt. Hooguit dat je vindt dat ze dat doen. Met als reden dat ze veel synthetisch materiaal verkopen. Ik neem dan aan dat je vitaminen bedoeld.

 

Denk niet dat dit de plaats is voor een discussie op dit vlak maar volgens mij zijn de meeste synthetische vitaminen identiek aan de producten uit de natuur. Daarmee is ook de werking 100% identiek. Er zijn wat uitzonderingen zoals Vitamine E, maar bij Vitamine C maakt het helemaal niets uit of die uit de fabriek komt of uit een sinaasappel of kiwi. Tenminste, als je naar de Vitamine zelf kijkt. Er is heel veel bewijs en er komt steeds meer dat Vitamines veel beter voor je zijn in hun natuurlijke matrix. Niet Vitamine C uit een potje of pilletje dus maar een hele sinaasappel of kiwi, geen vitamine E in een een capsule maar walnoten of een visje. Je ziet de trend ook in de markt waarbij ze dan weer weer doorschieten naar dure exotische producten (superfoods) zoals quinoa.

 

Natuurlijk staat Romano helemaal achter zijn producten en ik heb geen enkele reden om aan de kwaliteit te twijfelen. Maar dat is vooral omdat ik ze niet ken en niet weet hoe en door wie ze zijn ontwikkeld. Neem aan dat Romano dat niet zelf heeft gedaan. Voor ik daar een echt oordeel over kan vellen zou ik moeten weten welke grondstoffen zijn gebruikt, hoe de conservering is gedaan, hoe is geproduceerd, hoe en waarin is verpakt en zo kan ik nog wel even doorgaan.

 

Het pitchen op zo'n ideeëndag is uitermate leerzaam maar je moet de feed back wel juist verteren. Kruitvat is volgens mij geen kanaal waar je als beginnende speler eenvoudig voet aan de grond krijgt maar lef tonen en er gewoon naar toe gaan verdiend veel respect.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

het getuigt van lef dat je het probeert Romano, maar jij hebt het over een "kwaliteitsprodukt" en Kruidvat kent dat begrip niet... daar verkopen ze alleen goedkope massarommel.. vooral heel veel synthetisch materiaal. :-\

 

Veel synthethisch materiaal klopt. Maar dat is ook niet zo moeilijk. Kijk eens naar de ingrediënten die A-merken gebruiken, een Kneipp, een Dove of een Nivea. In dergelijke producten worden veelal "extracten" gebruikt of geuroliën. Extracten of geuroliën zijn niets anders dan synthetische samenstellingen van geuren in producten. Maar ook een simpele massageolie van Kneipp bevat gewoon zonnebloemolie, en daar betaal je dan vrij fors nog voor.

 

volgens mij heb ik het al eens eerder laten vallen maar je bent daar echt aan het verkeerde adres!

zoek eens contact met Naproz in Zwolle, dat is de contactpersoon voor inkoop G&W winkels (ruim 100)

 

Ik sta ook zeker niet stil na deze stap. Ik zie nog genoeg mogelijkheden als het gaat om doorontwikkeling. Ik denk dat het qua prijsbeleid minder passend is bij Kruidvat misschien, maar daarom zou het JUIST een verrijking zijn voor de formule ook een top kwaliteit product toe te voegen aan het (web)winkel assortiment. Ik denk zelf ook aan andere winkelketens, daar het niet alleen meer massageolie betreft, zouden ketens als Douglas er ook in passen (zit ook in hoger prijssegment) alsmede de wat luxere drogisterij (ik denk dan aan DA en Etos).

 

als je een biologisch (BDIH/NaTrue/Ecocert) product hebt mag je ook bij ons aankloppen. ;)

 

Op dit moment ligt dat niet in de planning, met name omdat de aromacomposities die ik zelf heb niet geheel biologisch leverbaar zijn, dan krijg je bepaalde componenten die wel biologisch zijn en bepaalde componenten die niet biologisch zijn en je daarmee dus ook de consument voor de gek gaat houden over het product. Dat doe ik gewoon niet, ga geen product leveren die (noem maar iets) 50% biologisch is.

 

Natuurlijk staat Romano helemaal achter zijn producten en ik heb geen enkele reden om aan de kwaliteit te twijfelen. Maar dat is vooral omdat ik ze niet ken en niet weet hoe en door wie ze zijn ontwikkeld. Neem aan dat Romano dat niet zelf heeft gedaan. Voor ik daar een echt oordeel over kan vellen zou ik moeten weten welke grondstoffen zijn gebruikt, hoe de conservering is gedaan, hoe is geproduceerd, hoe en waarin is verpakt en zo kan ik nog wel even doorgaan.

 

Ik componeer mijn eigen geurcomposities. Deze krijg ik als etherische olie binnen en stel ik zelf samen. Inmiddels zijn er 8 vaste recepturen, waarvan 4 functioneel (dus wat doet het met het lichaam) en 4 op geurbeleving (wat voor emotie of reactie brengt het te weeg). Deze voeg ik zelf toe aan een basisproduct, de basisproducten die ik heb zijn massageolie, badolie, bodylotion, dag/nachtcrème, bad/doucheschuim en voor de tak bed and breakfasts/hotels shampoo. De basisproducten die krijg ik rechtstreeks vanuit de groothandel waarbij het mijn handeling dus is door de geuren (etherische oliën) toe te voegen aan het basisproduct in de perfecte verhouding zodat wanneer je met je mooie bodylotion over straat loopt, niet gelijk mensen hun neus in de lucht steken omdat het zo ruikt. Alle grondstoffen zijn overigens transparant vermeld op mijn website binnen elke categorie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.