• 0

Frustraties mbt (vlaams) participatiefonds

Hallo,

 

Hier volgt mijn verhaal van frustratie over het starten van mijn eigen onderneming die in mijn ogen zeer rendabel en technologisch vernieuwend is (voeg .com toe aan mijn forumnaam en je weet waar het over gaat).

 

Het gaat hem hier dus over een skill-games bedrijf waar de plugin-technologie en de games zelf ontwikkeld zijn/worden. De spelerservaring wordt hierdoor veel intenser aangezien de spelletjes op volledig scherm worden weergegeven en gebruik maken van DirectX. Hierdoor is ook de laadtijd van de spelletjes aanzienlijk korter. Hieronder zie je een beeldvergelijking met een concurrent (skillhill.nl). Ik wou eerst van king.com een beeld nemen maar dit lukte niet doordat shockwave om een of andere reden niet kon geinstalleerd worden (dit probleem heeft mijn project dus niet).

 

b.jpg

 

a.jpg

 

Dit mahjong spelletje weegt om en bij de 2mbyte. Het momenteel nog niet afgewerkt maar draait vlot op een gemiddelde gezins-pc. Momenteel zijn er sinds oktober al 14.000 spelletjes gespeeld, dit zonder reclame te maken. Het frustrerende is gewoon dat mensen mij vragen wanneer de tournamenten opengaan en dat ik de datum altijd maar moet verschuiven. Vergelijk het met een winkel die klaar is om klanten te ontvangen en waar de klanten aan de deur staan maar je mag ze niet ontvangen omdat je geen kapitaal genoeg hebt om te investeren (software licenties, betaalmogelijkheden, ...)

 

 

Mijn verhaal begint ergens verleden jaar in juli/augustus waar ik contact opnam met de vzw startendeondernemers die mij zouden helpen in de opstart van mijn zaak en het zoeken naar financieringsmogelijkheden. Deze vzw is een steunpunt van het participatiefonds (www.fonds.org) en heeft de opdracht de starter te begeleiden in zijn project en het samen opstellen van een kredietaanvraag. Intussen werkte ik ook verder aan de website en de spelletjes omdat deze nog niet klaar waren om het "grote" publiek te ontvangen. In september heb ik bij deze vzw een startersseminarie gevolgd omdat ik zeker wou zijn dat ik alles goed aanpakte en mijn zaak in goede banen zou leiden. Ergens midden november was het financieel plan en de krediet aanvraag klaar en werd deze dan ook opgestuurd naar het participatiefonds (let op de trage werking van deze vzw). Omdat een kredietaanvraag een 3tal weken verwerkingstijd nodig heeft was het even stilte en wachten op een verlossend telefoontje.

 

Begin december kreeg ik plots een brief in de bus van het participatiefonds (verder "het fonds"). Natuurlijk was dit voor mij een spannend moment omdat ik dacht dat deze brief de beslissing van het comité bevatte en ik eindelijk ging weten of ik kon starten met mijn bedrijfje. Tot mijn grote verwondering stond in deze brief dat het fonds beslist heeft om de samenwerking met de vzw startendeondernemers stop te zetten! Ik heb hierop direct gebeld naar het fonds die dit bevestigde en mij aanraadde om een ander steunpunt te gaan zoeken. Toen ik vroeg hoe stond met de analyse van mijn dossier vertelden ze mij doodleuk dat er geen dossier ingediend was!!

 

Even ontsteld maar er direct weer ingevlogen en contact opgenomen met unizo in mijn buurt (unie zelfstandige ondernemers). Zij hadden begrip voor mijn situatie en diezelfde week hebben ze mijn dossier bekeken, aangepast waar nodig en terug ingediend bij het fonds samen met bemoedigende woorden dat mijn dossier zeer goed in elkaar stak. Toen ik midden december belde naar het fonds werd mij vertelt dat mijn dossier op 3 januari voor het comité ging komen en ik eindelijk ging weten of ik kon starten.

 

Opnieuw 3 weken wachten in spanning dus, hiermee kon ik nog eventjes mee leven. De bewuste 3 januari dus gebeld om de beslissing te weten. De analyst aan de telefoon vertelde mij dat het dossier niet voorgekomen was en dat het zelfs nog niet geanalyseerd was! Toen ik vroeg wanneer ik dan een beslissing kon verwachten kon hij mij dit niet vertellen en raadde mij doodleuk aan om "ergens volgende week" nog eens terug te bellen. Op je tanden bijten zeg je dan tegen jezelf. De week erop teruggebeld en dan kreeg ik het bericht dat mijn dossier eindelijk geanalyseerd werd en er een beslissing ging vallen op de 23ste januari.

 

Gisteren dus weer vol spanning gebeld. Het is dus inderdaad voor het comité gekomen maar zij hebben beslist dat ze "meer informatie" nodig hebben. Toen ik aan de telefoon vroeg welke informatie juist konden ze mij dit niet zeggen en moest ik de dag erop (vandaag dus) terugbellen. Na een zoveelste nachtje slecht slapen dan deze morgen gebeld en in gebrekkig nederlands (na lang aandringen!!) moeten horen dat de informatie die ze zouden nodig hebben te maken zou hebben "l'activité et le chiffre d'affaires". Ik wou meer weten hierover zodanig dat ik de nodige informatie direct kon faxen en ze de extra informatie bij mijn dossier konden voegen maar omdat de persoon die mijn dossier behandelt er niet is kunnen ze mij geen details geven. Aangezien dossiers donderdagmiddag naar het comité worden doorgestuurd en het comité enkel de dinsdagnamiddag samenkomt kijk ik aan tegen opnieuw minstens 2 weken van stress en frustratie :(

 

Weet ook dat ik in heel deze periode niet mag gaan werken. Ik moet het statuut van werkloze hebben om recht te hebben op deze lening.

 

Als je dan kijkt op de website van het participatiefonds lees je bij hun opdrachten:

 

- De toegang tot het bankkrediet vergemakkelijken voor zelfstandige ondernemers, de vrije beroepen, en de kleine ondernemingen in de startfase, overnamefase of uitbreidingsfase

 

- De snelheid van behandeling van de kredietaanvragen

 

 

Ik vind het echt huilen met de pet op, je komt met een technologische vernieuwing in een markt die in Europa alleen al 50 tot 100 miljoen euro waard is en je vraagt een investering van om en bij de 10.000 euro. Moet je hiervoor zo vechten en afzien. Ik had het mij eerlijk gezegd helemaal anders voorgesteld. Het deed in ieder geval deugd om dit postje eens uit te typen.

 

Weet dat ik er blijf voor gaan, een gezonde koppigheid is een goede eigenschap van een ondernemer denk ik :P

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het gaat hier inderdaad over het belgisch participatiefonds. Daarnet toch die persoon kunnen bereiken. Toen ik vroeg over wat ze juist meer informatie nodig hadden kon ze mij geen concreet voorbeeld geven en begon ze zelfs te stamelen. Plots zei ze niks meer waarna mijn reactie was: ja maar wat moet ik dan doen???

 

Echt schrijnend die werking.

 

Morgen gaat mijn contactpersoon bij unizo naar het fonds in brussel en zal ze waarschijnlijk meer kunnen vertellen over wat hun probleem nu juist is. Ik hou jullie zeker op de hoogte ;)

 

Bij een bank heb ik het nog niet geprobeerd. Ik heb niet veel eigen inbreng, het risico is ook stuk groter en bij het fonds kan ik 2 jaar uitstel van terugbetaling krijgen. Ik zal het nog eventjes op deze manier proberen...

Link naar reactie
  • 0

 

Wat ontbreekt zijn marktgegevens en verwachtingen daaromtrent. Er zijn data tav digitale games (consoles, pc, online en mobiel), en ik kwam ergens tegen dat het een markt is van 43 miljard dollar - wat me errug veel lijkt. Iig is de omzet aan games inmiddels groter dan die aan films. Zoek naar de verdeling van inkomsten over Amerikaanse, Japanse en Europese ontwikkelaars, en noem in telegramstijl omzet- en winstcijfers van vergelijkbare aanbieders.

 

Ga niet in details over je eigen games (dat gedoe over toernooien met prijzen) maar maak wel duidelijk dat je eerste game reeds marktrijp is.

 

Oh: en je naam (domeinnaam) lijkt me niet gericht op de internationale markt. Volgens mij heb je behoefte aan een bedrijfsnaam en een productnaam. Waarom test je niet verschillende namen uit?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

kreun,

 

Waarom die auto? Je begint een website, koopt 364 Ipods, daar heb je toch geen auto voor nodig?

Daarnaast, iedereen betaald een euro om mee te mogen spelen, maar welk bedrag krijg jij daarvan en belangrijker, wanneer?

Maar ik begrijp totaal niet waarom je niet een doorlopend krediet van bijvoorbeeld 5000 euro aanvraagt bij een bank en met dat van start gaat? Start rustig (elke week een extra spelletje voor een Ipod) en je start tenminste.

Link naar reactie
  • 0

In feite is de verkoop van de games een klein percentage van de omzet en zijn de tournamenten de belangrijkste vorm van inkomsten wat betekend dat ik mij volledig op de skill-games markt baseer. Omdat deze markt redelijk nieuw is, is er niet zoveel over te vinden.

 

Enkel hier heb ik wat informatie gevonden over deze markt:

International Game Developers Association – CASE STUDY:

International Skill-Based Gaming

 

In Europe, the skill games market is estimated at $50 to $100 million. Relatively new

service providers have emerged, including UK-based Midasplayer.com and GameAccount,

Germany-based Gameduell and France-based Madwin.

 

Vind je het haalbaar dat ik in mijn plan reken dat er dus 300 spelletjes per dag moeten gespeeld worden in prijstouramenten (waarbij 1 euro moet betaald worden om mee te spelen)?

 

Hiervoor heb ik 10.000 euro aan reclame geld per jaar. Nu zit ik aan dit quota voor de gratis tournamenten zonder reclame. Aangezien de meeste mensen op de site proberen mee te spelen met de prijs tournamenten (dan krijgen ze het bericht dat hun account leeg is en is het onmogelijk om hem op te laden) denk ik dit zeker te halen als je investeert in reclame.

Link naar reactie
  • 0

kreun,

 

Waarom die auto? Je begint een website, koopt 364 Ipods, daar heb je toch geen auto voor nodig?

Daarnaast, iedereen betaald een euro om mee te mogen spelen, maar welk bedrag krijg jij daarvan en belangrijker, wanneer?

Maar ik begrijp totaal niet waarom je niet een doorlopend krediet van bijvoorbeeld 5000 euro aanvraagt bij een bank en met dat van start gaat? Start rustig (elke week een extra spelletje voor een Ipod) en je start tenminste.

 

Die auto is een idee van mijn adviseur om te lening wat te verantwoorden, zo kan ik nog altijd beslissen of ik dit ook daadwerkelijk doe en zit ik financieel wat safe (zijn woorden).

 

Die euro haal ik uit smsjes en betalingen via overschrijving/visa (www.ogone.be). Dat geld uit de smsjes krijg ik inderdaad pas op het einde van de maand en zal de gebruiker ook wat meer kosten (1.5 euro) zodanig dat ik 1 euro ervan overhoud. Een regelmatige speler zal er dus voordeel uit halen door via overschrijving of met visa met een groter bedrag zijn account op te laden.

 

Je hebt hier wel een punt, misschien moet ik heel klein beginnen met 1 tournamentje en enkel geld lenen voor mijn software licenties en betaalmogelijkeheden. Stof om over na te denken want het begint wel te dringen...

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

De markt voor auto's die op aardbeiensap rijden is nog relatief onontgonnen, maar de automarkt is gigantisch. Voor die tienduizend euro hoef je dat fonds toch geen gedetailleerde info over de marktsegmentering te geven? Of zie ik iets belangrijks over het hoofd?

 

Trouwens (voor mijn info) wat zijn skillgames precies? Is poker een skillgame? Zijn multiplayer games skillgames? Is pong een skillgame?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

skill-games: alle spelletjes waarin kans een heel kleine of zelfs geen invloed op het spelresultaat heeft. Deze worden in tournament vorm gespeeld, dus tegen andere spelers. De uitkomst wordt dus enkel door de prestaties van de spelers zelf bepaald, niet door een machine. Dus pong is een skill-game als je tegen iemand anders speelt (geen computer). Multiplayergames ook tenzij de score overheersend bepaald wordt door kans.

 

poker is geen skill-game in deze zin omdat men kan "gokken/inzetten" op een prestatie zodat dit onder de kansspelen wet valt. Bij skill-games betaalt iedereen hetzelfde bedrag zodat er geen sprake is van een inzet. In feite wordt de inleg voor een tournament gezien als kost voor de organisator.

Link naar reactie
  • 0

Sorry maar ik zou bijna zeggen, hoeveel heb je direct nodig om van start te gaan?

 

Ik vind je id zeer sterk. Je resultaat is misschien wel wat te rooskleurig, als ik je aanvraag zie. Trappen ze daar in, in die auto? Want het gaat je toch om het reclame geld? (de slechtste investering ooit, voor welk bedrijf dan ook). Daarom dat die persoon jou aanraad die auto er bij te zetten natuurlijk :)

 

Verwachten ze niet van je dat je jaar 2 en 3 ook prognotiseerd? Dat zou ik toch belangrijk vinden als investeerder?

 

Hoeveel hits p/d heb je ? Hoeveel mensen spelen spelletjes bij je p/d? Hoeveel mensen proberen er al die trounaments te spelen ? Aan de hand daarvan zou je toch snel moeten kunnen uitmaken wat je op dit moment eigenlijk al aan omzet zou kunnen maken ?

 

Ik zou snel schakelen en desnoods ergens anders een onderhandse lening regelen. Ouders? Familie? Vrienden? Spreek dezelfde voorwaarden af, na 2 jaar je geld terug + 6% rente op jaarbasis. In jaar 1 weet je of je het haalt ja / nee. Haal je het begin je geld te reserveren voor terugbetaling, gaat het niet, probeer dan op een andere manier het geld te reserveren voor die aflossingen?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.