• 0

vereisten jaarverslag eenmanszaak

heb over 2006 mijn boekhouding gedaan met de computer en dat is allemaal goed gegaan. jaar afgesloten balans en winst/verliesrekening uitgedraaid. is dit voldoende of moet er ook een jaarverslag van gemaakt worden? en aan welke eisen moet dat voldoen? heb gezocht naar voorbeeld jaarstukken voor een eenmanszaak, maar die zijn niet te vinden. wel voor bv's en dergelijke maar die zijn te ingewikkeld voor mijn administratie. weet iemand een voorbeeld of aan welke eisen een jaarstuk moet doen. en ben je eigenlijk verplicht om zoiets te maken als je zelf je boekhouding doet.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Balans en verlies- en winstrekening is voldoende voor een eenmanszaak. Voor je eigen administratie is het prettig - en wellicht voor de bank ook nodig om een een toelichting daarop te hebben. Dan kun je later ook nog zien hoe welke post is opgebouwd.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Jaarverslag is inderdaad niet verplicht zoals ronaldinho al meldde.

 

Het is natuurlijk wel handig voor jezelf een 'simpel' jaarverslag te schrijven. Hier kan je je foute en goede punten van het vorige jaar in opnemen. Ook kan je een lijn uitstippelen voor het nieuwe jaar, wat je dan als leidraad kan gebruiken om je onderneming het nieuwe jaar de leiden.

Link naar reactie
  • 0

 

quote "fiscale jaarstukken (volgens voorgeschreven model)"

 

op de website van de belastingdienst staat dat je geen stukken mee kan sturen met je electronische aangifte. en over voorschriften hoe zo iets er uit moet zien kan ik ook niets vinden.

 

Met de stukken die je niet mee kan sturen bedoelen ze de jaarstukken op papier mee. Het voorgeschreven model van de belastingdienst voor de jaarstukken zit in de aangiftesoftware ingebouwd (zowel in die van de belastingdienst als bij de commerciele software).

Link naar reactie
  • 0

Klopt, dat is veranderd sinds ze de digitale weg zijn gaan bewandelen. Tegenwoordig vul je jouw balans en verlies en winstrekening in, in het programma zelf.

 

Dus je moet de cijfers nog wel maken,maar je moet ze daarnaast nog eens overtikken in het aangifteprogramma.

 

Verder worden er geen eisen geseld aan de financiële rapportage.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

dus als ik het goed begrijp heb ik geen accountant nodig want zijn de balans en de winst en verliesrekening die ik uit mijn boekhoudpakket haal voldoende. zit dan alleen nog met de belastingaangifte. het lijkt mij dat die zelf ook wel te doen is. de aangiftes van de omzetbelasting doe ik ook zelf. (nou ja grotendeels het boekhoudprogramma)

Link naar reactie
  • 0
dus als ik het goed begrijp heb ik geen accountant nodig want zijn de balans en de winst en verliesrekening die ik uit mijn boekhoudpakket haal voldoende.

 

Inderdaad. Mits je ook de afschrijvingen boekt, de zaken rond de jaarovergang e.d. volgens de geldende regels (omzet en kosten toerekenen aan het jaar waarop ze betrekking hebben etc.)

Link naar reactie
  • 0

Aangifte inkomstenbelasting kun je ook heel goed zelf doen als je de cijfers van de balans en verlies/winst een beetje snapt want, maat het is wel heel iets anders de aangifte omzetbelasting want dat zijn in principe maar 2 dingen die je moet invullen. En dan nog alle aftrekposten waar je eventueel recht op kan hebben moet je natuurlijk ook niet vergeten ;)

Link naar reactie
  • 0
Aangifte inkomstenbelasting kun je ook heel goed zelf doen als je de cijfers van de balans en verlies/winst een beetje snapt want, maat het is wel heel iets anders de aangifte omzetbelasting want dat zijn in principe maar 2 dingen die je moet invullen. En dan nog alle aftrekposten waar je eventueel recht op kan hebben moet je natuurlijk ook niet vergeten

 

daar ben ik mij dus heel erg aan in het verdiepen. gelukkig heb ik nog even voordat het 1 april is en de zaak verzonden moet zijn.

 

even terug naar de vraag: voorbeeld jaarstukken. voor mijzelf wil ik er iets meer van maken dan alleen balans en verlies&winstrekening. heb op het web inmiddels een aantal voorbeelden gevonden waar ik mee uit de voeten kan. maar wat is handig? word of excel. ik wil een tabel maken met meerdere kolommen als je dan alles links of rechts uitlijnt dan komt het netjes onder elkaar vervolgens gewoon de randen verbergen en het ziet er gelikt uit. in word heb je wel veel meer mogelijkheden met tekst dan in excel maar daarmee kan je wer makkelijker berekeningen maken. heeft iemand hier ervaring mee? ik heb een voorbeeld van een tabel voor een cv toegevoegd.

cv_tabel.doc

Link naar reactie
  • 0

Een CV zet je niet in je jaarrekening. Hier in laat je onder andere de fiscale positie zien, de opbouw van het eigen vermogen, de positie voor de omzetbelasting, bijlages met betrekking tot de investeringen, de financiele positie van het bedrijf, de kasstroom en dan de toelichtingen op balans en verlies/winst rekening. Dit maak je niet zo maar even in excel ben ik bang van. Je kunt natuurlijk wel een soort van jaarrekening maken met balans en verlies/winstrekening en dan een soort van toelichting voor jezelf, maar dit is dan uiteraard geen officieel rapport wat door een boekhouder/accountant is gecontroleert.

 

Link naar reactie
  • 0
Een CV zet je niet in je jaarrekening

 

uiteraard niet, beetje ongelukkig voorbeeld gekozen. de strekking van mijn vraag is of je een jaarrapport in word of excel moet maken. mijn boekhoudprograma werkt niet samen met excel dus ik moet alles handmatig invoeren. omdat in een jaarrapport ook tekst staat, denk ik dat je beter in word kan werken. en om dan een goede lay-out te krijgen is een tabelvorm wellicht geschikt. ik heb ook software gevonden die automatisch rapporten genereert maar die kost € 800 4x zoveel als mijn boekhoudpakket. eigenlijk zoek ik gewoon een sjabloon voor word wat jezelf aan kan passen. hoe maken administratiekantoren dan eigenlijk een jaarrapport?

 

 

Link naar reactie
  • 0
hoe maken administratiekantoren dan eigenlijk een jaarrapport?

 

Daar hebben we speciale software voor nodig waarin alles in staat waardoor je een jaarrapport krijgt wat aan de wettelijk eisen voldoet.Die software is indaard verschrikkelijk duur ( aanschaf kan zo een paar duizend euro zijn en dan elk jaar het onderhoud ).

 

Wanneer je zelf iets in elkaar zet dan is dat natuurlijk voldoen maar voldoet niet aan alle eisen.

 

Overigens kun je in excl ook best goede tekst kwijt hoor!

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0

Wanneer iemand besluit om zelf een pen te pakken en een stuk papier en alle gegevens en berekeningen kloppen verder inhoudelijk dan voldoet hij daarmee aan de eisen voor een jaarrekening voor een eenmanszaak.

 

Vaak ontbreekt echter de kennis om deze excercitie uit te voeren en dat zou een reden kunnen zijn om het door een adminstrateur/boekhouder/accountant te kunnen laten doen.

 

De software is ondersteunend en zal het gebrek aan kennis en inzicht nimmer kunnen compenseren (dit geldt dus ook voor een adminstratiekantoor!!).

 

"als je het zelf kunt, kun je het zelf" .... m.a.w. als je geen idee hebt over hoe en wat ... uitbesteden ;D

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Als ik jou goed begrepen hebt, hoef jij jouw jaarverslag aan niemand te laten zien. Je hebt het alleen nodig voor de aangifte Inkomstenbelasting. Dan zou ik er niet teveel tijd aan besteden en de aangifte gaan invullen (model Belastingdienst zoals eerder aangegeven).

 

Overigens zijn er ook banken die de winstaangifte (zo heet het model van de Belastingdienst) ook accepteren als jaarrekening voor kleine eenmanszaken.

 

Een administratiekantoor of belastingadviseur zou ik inschakelen als je er niet uitkomt en er geen kennis van hebt of wil hebben. Een accountant voor jouw situatie lijkt mij niet nodig.

 

Met andere woorden de aangifte gewoon gaan invullen en klaar ben je.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.