Ga naar inhoud
  • 0

Webvertenties: Abonnement of Cost-per-Click?

Beste,

 

ik zit laatste tijd met het idee om een vergelijkings site op te zetten.. maar zit nog te twijfelen over de revenue model..

 

Iedereen in deze branche makt gebruik van het CPC (cost per click) model en omdat iedereen het gebruikt zal het wel een goede middel zijn om revenue te creëren..

 

Voor zover ik weet krijgt een gemiddelde webshop via zulk soort sites.. 3.000 clicks.. waar je gemiddeld $0.54 cent voor moet betalen per click.. (bedrag is erg afhankelijk van de branche waar je in zit.. varieert van $.05 tot $1.50) dus dat betekent dat je gemiddeld per maand $1620 kwijt bent.. en tuurlijk zeggen ze dat je het terug verdiend.. tenslotte hebben ze een goede ROI en genereren ze bezoekers die echt iets willen kopen.. (hierboven zijn allemaal gemiddeldes.. dus bij sommige bedrijven zijn er natuurlijk meer/minder bezoekers en kunnen de kosten per click ook hoger of lager zijn)

 

Maar stel dat ik dit zelfde allemaal ook kan geven.. maar dan in een abbonementsvorm.. laten we zeggen.. 25 - 50% van het bedrag wat er boven staat.. of misschien zelfs iets minder

 

Tuurlijk is de kans dat ik minder verdien erg groot dan sites die CPC toepassen.. maar als het in het begin de kosten dekt dan ben ik al wel erg tevreden.. Het gaat mij er meer om of dit dan intressant zijn voor de midden en kleine (web) ondernemers? Zo ja.. waarom.. en zo nee.. waarom?

 

Ik hoop dat mijn vraag enigzins begrijpbaar is.. haha.. ;D

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik speel nu met het idee.. indien shops bijvoorbeeld geen 6.000 bezoekers per jaar halen.. dat ze dan een deel van hun abbonement terug krijgen.. Bijvoorbeeld met een minimum van €50 p/mnd

 

En het klopt dat CPC synoniem staat met betalen per prestatie.. Maar je moet dus eerst presteren.. maar een beginnende webshop weet niet altijd hoe je op z'n site echt met profileren.. behalven dan met prijs..

 

De abbonementsvormen waar ik dus aan dacht is eigenlijk betalen per opties.. hoe duurder het abbo hoe meer opties je krijgt om je te profileren.. daarbij wil ik ook advies geven aan shops die dus niet zoveel users genereert als verwacht.. zodat deze uiteindelijk toch er ook echt bij gebaat is om aan te sluiten.. Want uiteindelijk is de keuze om een marketings strategie op te zetten, de bedoeling om meer bezoekers en dus meer omzet te behalen.. Maar wat heb je eraan als jij je bij een vergelijkingssite aansluit en je hoeft niet zoveel te betalen omdat je toch geen bezoekers krijgt?

Link naar reactie
  • 0

Nee dat klopt absoluut.. op de portal moeten natuurlijk genoeg mensen komen.. dat is een feit..

 

Maar een webondernemer moet natuurlijk wel leren om zich op de portal te profileren om een deel van de bezoekers aan te trekken die op de portal aanwezig is. En daar zijn natuurlijk tricks voor.. net zoals mensen tricks gebruiken om bij Google Adwords net wat beter uit te springen.. Deze vaardigheden moet een webshop natuurlijk wel gebruiken..

 

Of zit ik nu uit mijn nek te lullen.. en is het allemaal de verantwoordelijkheid van de portal om alle aangesloten webshops evenveel bezoekers te bezorgen.. en hoeven webshops helemaal niets te doen??

Link naar reactie
  • 0
is het allemaal de verantwoordelijkheid van de portal om alle aangesloten webshops evenveel bezoekers te bezorgen.. en hoeven webshops helemaal niets te doen??

 

Ik heb informatieve sites met advertenties, dat is natuurlijk anders dan webshopportals, maar toch...

 

Het varieert. Ik heb weleens voor een grote adverteerder zelf een copywriter ingehuurd, waarna de adverteerder natuurlijk nog wel in de gelegenheid was om de teksten te checken. Andere adverteerders staan op hun eigen teksten. En weer andere schakelen gespecialiseerde bureaus in voor optimalisatie met trackingsoftware.

Link naar reactie
  • 0

Iedereen in deze branche makt gebruik van het CPC (cost per click) model en omdat iedereen het gebruikt zal het wel een goede middel zijn om revenue te creëren..

 

Nee, absoluut niet.

 

Voor de adverteerder is CPC het meest interessant, voor de website eigenaar is CPM het meest interressant.

 

De adverteerder wil alleen betalen voor elke bezoeker op zijn site, en jij wilt betaald krijgen voor elke keer dat de banner op je site weergegeven wordt - het zal jou relatief weinig boeien of de adverteerder ook voordeel uit haalt uit het adverteren op je site.

Link naar reactie
  • 0

 

...Voor de adverteerder is CPC het meest interessant, voor de website eigenaar is CPM het meest interressant...

 

Ah.. het oude, vertrouwde CPM.. dat is alweer een tijdje terug dat ik het had gehoord.. tijd gaat maar snel he.. En je hebt gelijk.. alleen wordt het nu relatief weinig gebruikt.. dat IK het bijna was vergeten...

 

 

Je hebt gelijk, maar toch ook weer niet. Dit fenomeen heet 'performance based marketing' voor zover ik weet, en dat betekent dat de adverteerder het medium betaalt op basis van de prestatie van dat medium. Niet andersom.

 

Oef.. dat is zwaar.. moest echt twee keer nadenken voordat ik door had wat je op het einde zei.. en weet nog steeds niet zeker of ik het begreep.. haha.. ;D

Link naar reactie
  • 0

Adverteerders zullen zelden warm lopen voor enig CPM systeem, tenzij je website bijv een bepaalde doelgroep bereikt en de adverteerder vooral op branding uit is.

 

Uiteraard werkt een adverteerder liefst op een CPA/CPS model, maar dat is voor de publisher weer heel ondoorzichtig en legt bovendien alle risico aan de kant van de publisher.

 

CPC is een aardige middenweg, en heeft bovendien als voordeel dat de statistieken voor beide partijen goed te bepalen zijn, ook als ze elkaar nog niet helemaal vertrouwen (clicks in/out tellen is simpel, andermans sales of views betrouwbaar inzien niet).

 

Link naar reactie
  • 0

Dus kan ik hieruit opmaken dat jullie vinden dan CPC de beste methode is om als revenue model te gebruiken ipv in een abbonementsvorm..

 

Sommige adverteerders geven de voorkeur aan een abonnement omdat de kosten dan vooraf vast staan. Een CPC-overeenkomst zonder limieten is eigenlijk een blanco cheque. Wat veel voorkomt is een CPC-overeenkomst met een vooraf bepaald budget (dus: een eindig aantal kliks voor een bepaalde campagne of periode).

Link naar reactie
  • 0

Laten we het even nuanceren: cpm is nog steeds populair bij de grote bedrijven, je kunt makkelijk snel veel impressies wegzetten.

 

Voor een vergelijkingssite is CPC de aangewezen methode. De meeste webwinkel-eigenaren zijn erg voorzichtig met het te besteden budget en vinden het prima te betalen voor een bezoeker die klikt (is ook meetbaar), zodat ze eventueel conversies kunnen berekenen.

 

Betalen voor een abonnement is alleen leuk als ze zeker weten dat ze het geld er altijd uit krijgen en het goedkoper is dan betalen per klik. Grote nadeel dat je hierbij gaat krijgen is perceptie.

Een abonnement is in de perceptie van mensen duurder dan een bepaalde kostprijs per klik.

 

In het eerste geval weet je niet wat je ervoor krijgt, in het tweede geval betaal je alleen als je er iets voor terugkrijgt.

Link naar reactie
  • 0

Dus kan ik hieruit opmaken dat jullie vinden dan CPC de beste methode is om als revenue model te gebruiken ipv in een abbonementsvorm..

 

Een deel wel, al vind ik zelf van niet. Zoals gezegd blijf je afhankelijk van of mensen op de advertenties klikken, en heb je dus geen zekere inkomsten. Ik zie het zelf elke dag als ik mijn AdSense account weer even inkijk...

Link naar reactie
  • 0

Als publisher blijft CPM het ideale model, als je je traffic op die basis kunt verkopen zou ik dat zeker doen - ik betwijfel alleen of het lukt.

 

In dit verhaal zou ik vervolgens voor CPC gaan, en niet voor een vast maandelijks bedrag of iets dergelijks. Voornaamste reden: als je traffic plotseling enorm oploopt zit je nog steeds met $xx/maand advertisers op je site, die per bezoeker opeens veel minder betalen. CPC zou tamelijk linear moeten lopen qua revenue/traffic.

 

Je kunt natuurlijk een plafond (cap) aanbrengen op hoeveel geld/kliks er besteed worden, als dat bereikt is haal je de betreffende adverteerder uit roulatie tot de volgende maand (of tot hij zijn cap hoger zet).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

    Button 1
  • Wie is er online?
    0 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.