• 0

goodwill (aandelentransactie / avtiva passiva transactie)

Ik heb een vraag over bedrijfsovernames en de daarmee samenhangende journalisering.

 

Bij een activa-passiva kan volgens bij de meerprijs van de gekochte activa en passiva (goodwill)geactiveerd worden. Bij de moeder wordt de activa en passiva geplust, de bank afgeboekt (betaling) en de post goodwill opgevoerd.

Hoe zit dit bij een aandelentransactie uitgaande van de vermogensmutatiemethode.

Bv. waarde EV 100.000. Betaald 150.000.

 

Banksaldo daalt dus met 150.000. Als post deelneming komt er 100.000 te staan. Hoe verwerk je de 50.000 goodwill. Ik heb begrepen dat je bij een aandelentransactie de goowill niet mag activeren.

 

Ik heb veel gezocht op het internet, maar kan niet veel specifieke informatie over dit onderwerp vinden.

 

Gaarne uw hulp.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij (geen expert) komt de post deelnemingen op 150.000 te staan. Dat is immers wat je er voor betaald hebt. Als de deelniming minder waard lijkt te zijn neem je een reservering op "verlies op deelning". Als het verliesvermoeden blijkt waar te zijn, boek je het af als verlies en dan is de post uit je balans.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat ik het zo duidelijk mogelijk kan uitleggen.

 

Bij de nettovermogenwaarde wordt het Eigen Vermogen van de over te nemen partij bij de moeder geactiveerd als deelneming. Indien de verkrijgingsprijs (overnameprijs) hoger is dan het Eigen Vermogen van de dochter dan is er sprake van Goodwill, is de verkrijgingsprijs lager dan is er sprake van een 'lucky buy' en dan zal de Badwill moeten worden geactiveerd als een herwaarderingsreserve. Over de Goodwill kun je vervolgens afschrijven (fiscaal maximaal 10% per jaar van verkrijgingswaarde goodwill)

 

Als jij een aandelentransactie bedoelt dan ga ik er vanuit dat je bedoelt dat onderneming A een (aandelen)belang in onderneming B neemt (onderneming A neemt niet direct de eigen bedrijfsmiddelen en verplichtingen van B in haar eigen boekhouding over). In jou voorbeeld is het Eigen Vermogen (Activa - Passiva) van B € 100.000. Overeengekomen is dat er € 150.000 voor het aandelenbelang wordt betaald. Door de toepassing van de nettovermogenswaarde kun jij slechts die € 100.000 als deelneming kwijt, het verschil van de € 50.000 is in dit geval de Goodwill. (Jij verwacht in de toekomst extra voordelen te genieten die deze extra investering rechtvaardigen)

Vervolgens schrijf je over de Goodwill af en zul je de waardering van de Deelneming ook moeten aanpassen aan de had van de nettovermogensmutatie.

 

De Goodwill in een keer ten laste van het resultaat of het Eigen Vermogen brengen is in principe wel toegestaan in de wet maar niet wenselijk (RJ). Fiscaal weet ik zo niet zeker, maar dacht het ook niet.

 

Je geeft aan dat je hebt begrepen dat in geval van aandelentransactie de goodwill niet mag worden geactiveerd, maar dan vraag ik me af wat je verstaat onder een aandelentransactie. Wel zijn overnames in alle gevallen erg case-specifiek, factoren die kunnen meespelen zijn de types ondernemingen waarover we het hebben (vennootschappen), voor wie de gegevens worden opgesteld (vennootschappelijk of fiscaal) en hoe groot het belang is (< of > 20%) etc.

 

Met wat meer informatie is het wellicht mogelijk een duidelijker (en correcter) antwoord te geven.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.