• 0

verhuur winkelpand aan familielid

Hoi,

Ik heb een vraag over de verhuur van een winkel pand. Mijn ouders hebben namelijk een winkelpand en die ga ik hoogstwaarschijnlijk huren, Nu blijkt dat, omdat ik familielid ben, het pand als privé moet worden beschouwd en daardoor niet de voordelen geniet die een zakelijk pand heeft?

is dit correct?

Aangezien het pand net privé is gemaakt na 20 jaar zakelijk te zijn geweest zou dit fiscaal heel onaantrekkelijk zijn voor mijn ouders. Is hier iets aan te doen?

 

bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aangezien het pand net privé is gemaakt na 20 jaar zakelijk te zijn geweest zou dit fiscaal heel onaantrekkelijk zijn voor mijn ouders. Is hier iets aan te doen?

 

bedankt!

 

Zijn je ouders gestopt met de onderneming en is het pand nu prive?

 

Groet,

 

Jimson

 

Aanvulling:

 

Op het moment dat het een privepand is dan valt dat voor je ouders in box 3. Over de werkelijke waarde van het pand minus de eventuele hypotheekschuld wordt een fictief rendement berekend van 4%. Hierover betalen ze dan 30% inkomstenbelasting in box 3. De werkelijke huuropbrengst die ze van jou ontvangen doet niet ter zake. Daar staat tegenover dat de kosten niet aftrekbaar voor ze zijn (rente, afschrijving, onderhoud etc.). Jij mag de betaalde huur gewoon aftrekken binnen je onderneming. De meerwaarde op het pand wordt geleidelijk bij je ouders belast aangezien dat pand eigenlijk jaarlijks belast wordt over de werkelijke waarde in box 3 in het betreffende jaar.

 

Als het een privepand is en ze verhuren het aan jou, dan is het onder omstandigheden toch mogelijk dat die activiteiten in box 1 vallen in plaats van box 3. Jij kunt kwalificeren als een “verbonden persoon” aan wie je ouders een pand ter beschikking stellen (verhuren). Bij terbeschikkingstelling aan meerderjarige kinderen is dat van toepassing als de verhuur niet onder zakelijke condities plaatsvindt (gratis of een te lage huur bijvoorbeeld). Bij minderjarige kinderen is het sowieso van toepassing. Je ouders moeten in die gevallen de huuropbrengsten aangeven die onder zakelijke condities zouden zijn ontvangen minus de gemaakte kosten. Het saldo wordt belast in box 1 tegen de progressieve tarieven net zoals winst uit onderneming. Hetzelfde geldt voor een eventuele gerealiseerde meerwaarde (werkelijke opbrengst -/- boekwaarde) bij verkoop van het pand door je ouders in de toekomst. Bij een beetje flinke meerwaarde zit je zo aan het (nu) 52% tarief.

 

Als het pand nu nog in de onderneming van je ouders zit en ze gaan het van daaruit verhuren valt het ook in box 1 maar dan als winst uit onderneming in plaats van de terbeschikkingstellingsregeling (scrabble?).

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben de onderneming 2 jaar geleden verplaatst en dit jaar overgedaan, en zijn er toen pas achter gekomen dat het pand al 2 jaar geleden zakelijk moest worden gemaakt. Dit jaar gaan we dus de boeken sluiten en de overwaarde betalen. Het pand is de afgelopen 2 jaar verhuurd geweest aan een andere winkel die nu stoppen.

 

De nieuwe verhuur zou aan mij plaats vinden (dochter) en onder zakelijke condities, en ik ben ook meerderjarig. Het is dus voor mij aantrekkelijk om de huur af te trekken, en voor mijn ouders als het een privé pand blijft.

 

bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben de onderneming 2 jaar geleden verplaatst en dit jaar overgedaan, en zijn er toen pas achter gekomen dat het pand al 2 jaar geleden zakelijk moest worden gemaakt. Dit jaar gaan we dus de boeken sluiten en de overwaarde betalen. Het pand is de afgelopen 2 jaar verhuurd geweest aan een andere winkel die nu stoppen.

 

De nieuwe verhuur zou aan mij plaats vinden (dochter) en onder zakelijke condities, en ik ben ook meerderjarig. Het is dus voor mij aantrekkelijk om de huur af te trekken, en voor mijn ouders als het een privé pand blijft.

 

bedankt!

 

Wat bedoel je met: dat het pand twee jaar geleden al zakelijk had moeten worden gemaakt?

Link naar reactie
  • 0

Het moest privé gemaakt worden, het was zakelijk,:)

We gingen er met onze onderneming uit..

 

Aha, oke. Dan moest er twee jaar geleden in principe belasting worden betaald over de meerwaarde van het pand. Daarna is het verhuurd aan een andere onderneming. Ik ga er van uit dat deze verhuur dan in prive heeft plaatsgevonden. Als ze het nu aan jou gaan verhuren verandert er in principe niets voor je ouders.

Link naar reactie
  • 0

Het moest privé gemaakt worden, het was zakelijk,:)

We gingen er met onze onderneming uit..

 

Aha, oke. Dan moest er twee jaar geleden in principe belasting worden betaald over de meerwaarde van het pand. Daarna is het verhuurd aan een andere onderneming. Ik ga er van uit dat deze verhuur dan in prive heeft plaatsgevonden. Als ze het nu aan jou gaan verhuren verandert er in principe niets voor je ouders.

 

We hebben het inderdaad 2 jaar privé verhuurd aan de nieuwe huurders. Dus is het dan mogenlijk om het pand privé te houden terwijl ik (nieuwe huurder) familie ben van de eigenaar? Zijn er misschien specifieke dingen die wel moeten kunnen worden aangetoond dan? zoals een huur betalen volgens taxatie enzo.?, huurcontract etc..

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Het moest privé gemaakt worden, het was zakelijk,:)

We gingen er met onze onderneming uit..

 

Aha, oke. Dan moest er twee jaar geleden in principe belasting worden betaald over de meerwaarde van het pand. Daarna is het verhuurd aan een andere onderneming. Ik ga er van uit dat deze verhuur dan in prive heeft plaatsgevonden. Als ze het nu aan jou gaan verhuren verandert er in principe niets voor je ouders.

 

We hebben het inderdaad 2 jaar privé verhuurd aan de nieuwe huurders. Dus is het dan mogenlijk om het pand privé te houden terwijl ik (nieuwe huurder) familie ben van de eigenaar? Zijn er misschien specifieke dingen die wel moeten kunnen worden aangetoond dan? zoals een huur betalen volgens taxatie enzo.?, huurcontract etc..

 

Bedankt!

 

Het pand in box 3 houden is mogelijk, zolang je ouders maar een zakelijke huur aan je vragen. Wat is een zakelijke huur? Dat is de huur die je ouders normaal gesproken met een willekeurige derde (dus niet familie) zouden zijn overeengekomen. In jullie geval is er toevallig sprake geweest de afgelopen twee jaar van verhuur aan zo'n willekeurige derde. Het is niet handig als je ouders het pand voor een lagere prijs gaan aan jou gaan verhuren. Hou dus minimaal die oude huurprijs aan. Daarnaast is een huurcontract aan te bevelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.