• 0

Sprout: Ondernemende studenten ontevreden over politieke lobby

van: www.sprout.nl

 

Ondernemende studenten ontevreden over politieke lobby

25/01/2007

 

Studentondernemer Arjan in ’t Veld (23) wil de politiek niet meer horen over het stimuleren van ondernemerschap. De mede-oprichter van de landelijke vereniging StudentOndernemers lobbyt voor goedkope bedrijfsruimte.

 

 

De overheid besteedt de budgetten voor studentondernemers aan verkeerde doeleinden, vindt Arjan in 't Veld. "Er worden braaf ondernemerscongressen georganiseerd waar niet iedereen op zit te wachten. Wat echt nodig is, zijn goedkope bedrijfsruimtes."

 

lees verder

 

 

 

 

 

 

http://www.studentondernemers.nl/

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Herkenbaar!

...We overleggen, maar niet om te overleggen. We houden van werken, maar dan gericht. We bestaan niet uit leden, maar uit deelnemers; leden nemen deel, deelnemers werken aan succes.
Lekker praktisch.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Wat je nodig hebt is Plug and Play bedrijfsruimte.

$500 per maand en je kunt per maand huren en opzeggen.

 

 

Op de laatste Noordholand-Noord-XING-borrel waren we te gast bij zo'n vers geopend concept: www.easy-offices.nl. Voor mij de verkeerde kant uit (naar boven) maar als ze ook een vestiging openen naar beneden (Haarlem of Zaaandam) klop ik aan. Easy ;)

 

(en geen 500$ maar 225 euro)

 

Over de student: wat hij wil, ja dat willen alle starters wel. Waarom zou je dan alleenstudenten gaan usbisidieren, en niet gewoon vanuit de overheid startersfaciliteiten aanbieden? Overigens vraag ik me af of je er gezonde odnernemers mee krijgt. Zie maar te overwinteren in een vijandig klimaat, dan weet je dat je de volgende hongerwinter ook overleefd. Tenslotte overleven hamsters uit een binnenhokje van de dierenwinkel het ook niet in het Limburgse veld.

Link naar reactie
  • 0

Betaalbare en vooral ook snel opzegbare bedrijfsruimte kan zeker bijdragen aan het tempo waarmee ondernemingen gestart worden.

 

Alleen zie ik zo 123 niet in hoe de overheid daarvoor kan zorgen? Met overheidsgeld gaan bouwen lijkt me geen goed idee, maar misschien valt er wat de faciliteren door bouwvergunningen en bestemmingsplannen soepeler te regelen t.a.v. kantoorruimtes?

 

Ik geloof niet dat het uberhaupt op de politieke agenda staat, zoveel was al duidelijk toen de fiscale aftrekbaarheid van een kantoor aan huis de facto is opgeheven... maar dat blijft, ook met het oog op fileproblematiek en dergelijke, een verbazende maatregel.

 

Link naar reactie
  • 0

Met overheidsgeld gaan bouwen lijkt me geen goed idee...

 

Rondom universiteiten heeft de overheid natuurlijk voldoende gebouwen, en daar zie je dit soortinitiatieven of vorostellen dan ookvaak. I principe komt het er danwel op neer: bouwen met overheidsgeld.

Ik heb niets tegen investeringen vanuit de overheid om het studieklimaat te verbeteren en ondernemersschap te stimuleren (integendeel zelfs), maar vraag me wel af (zoals hierboven ook staat) of je door vers afgestudeerde ondernemers in de watten te leggen het juiste slag ondernemers de markt op helpt.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

maar vraag me wel af (zoals hierboven ook staat) of je door vers afgestudeerde ondernemers in de watten te leggen het juiste slag ondernemers de markt op helpt.

 

Het betreft hier studenten die een onderneming hebben. Geen afgestudeerden uiteindelijk wel maar niet als uitgangspunt.

 

Maar ben het ergens met je eens, het wordt makkelijk gemaakt en bij het eerste beetje tegenwind stoppen ze want dat trekken ze niet.

Link naar reactie
  • 0

Hej

 

Ik ben pas 2 jaar geleden afgestudeerd en mijn ervaring is dat er genoeg tijd althans is voor het starten van een onderneming tijdens de HBO en UNI. Docenten zijn vaak bereid tot meedenken indien het natuurlijk wel van niveau is en goed voorbereid. Ook het gebruiken van een tijdige ruimte kon geregeld worden op de studielocatie wordt wel allemaal goed vastgelegd.

 

Het is dus mogelijk

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is hoe je het leest: als ik dit:

 

De overheid besteedt de budgetten voor studentondernemers aan verkeerde doeleinden, vindt Arjan in 't Veld. "Er worden braaf ondernemerscongressen georganiseerd waar niet iedereen op zit te wachten. Wat echt nodig is, zijn goedkope bedrijfsruimtes."

 

stukje lees,krijg ik het beeld dat de studenten vinden dat de overheid het geld niet moet steken in congressen om studenten over te halen om odnernemer te worden en ze te vertellen hoe ze ondernemer moeten worden (waar ik het mee eens ben), maar goedkope bedrijfsruimte moet initieren, want daar is behoefte aan. Dat daar behoefte aan is is duidelijk, maar niet alleen onder studentondernemers, onder de meeste starters is die behoefte wel. Het probleem dat je je op de hals haalt met die constructie (gesubsidieerde bedrijfshusivesting voor studentondernemers) is tweeledig: jet krijgt het probleem van de HAT-woningen uti de jaren tachtig: starters op de woning- en arbeidsmarkt die voor een appel en een ei in een woning kunnen trekken, maar eenmaal goed verdienend er vooral blijven zitten. Scheefhuren is het gevolg.

 

Het tweede probleem is oneigenlijke concurrentie: waarom zou je die starters wel subsidieren, terwijl de starter die eerst in loondienst heeft gewerkt en ondernemer wordt er niet op kan rekenen.

 

Dat nuanceer ik wel met deze quote:

"Dan zit je dus tussen mannen in pak die getrouwd zijn en kinderen hebben. Die weten niet waar je tegenaan loopt als je studie met ondernemen combineert."
: daaruit spreekt dat ze het hebben over studeren en ondernemen:dan kun je een duidelijk lijn trekken wanneer wel, en wanneer niet van die faciliteiten gebruik gemaakt mag worden.

 

ALs het dus gaat om ondernemen na je studie, denk ik niet dat de overheid daar een subsidierende rol in moet spelen. Als het gaat om ondernemen tijdens je studie is het wel gemakkelijker te realiseren, maar blijft mijn dierenwinkelhamster-in-het-koude-limburgse-veld vraag overeind: krijg je daar nou betere, sterkere ondernemers van?

Link naar reactie
  • 0

Er hoeft mijns inziens ook niet nieuw te worden gebouwd. Zeker niet nieuw bouwen van overheidsgeld. Dat is zonde, er staat genoeg leeg. Ik heb slechts gezegd dat subsidies voor stimulering van ondernemerschap onder jongeren wel wat praktischer en doelmatiger kunnen worden aangewend. Onder andere voor beschikbaarheid van flexibele, kleine en toegankelijke kantoorruimte. Ruimtes op universiteitsterreinen zijn vaak onbetaalbaar en beperkt voorhanden. Onder de noemer 'betaalbare kantoorruimte in een inspirerende omgeving' heeft de gemeente Den Haag zo'n initatief ontplooit in de Caballero fabriek. Veel kleine bedrijfjes vestigden zich daar en creeerden een wespennest. Zelfde geldt voor de Rotterdamse Van Nellefabriek.

 

En inderdaad, het moet niet zo worden dat studentondernemers door de overheid in leven worden gehouden. Marktwerking mag niet in het gedrang komen.

Link naar reactie
  • 0

In Utrecht is lang geleden door de RUU, de Gemeente en de startersinstelling Werkplan (ofzo) met miljoenen van de EU de ouwe bibliotheek naast de Dom verbouwd voor startende kenniswerkers. Die kenniswerkers zijn echter nooit aangekomen. Inmiddels zit het gebouw vol universiteitsbureautjes.

 

Wat mij betreft mag de EU z'n geld terug gaan vragen. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Alleen zie ik zo 123 niet in hoe de overheid daarvoor kan zorgen?

 

Iets als Plug and Play is geen overheid, maar puur commercieel. Ze hebben wat sponsoring van bedrijven die hun voordeel doen met een pool aan jong talent, en ze hebben maandelijks een pitch-avond waar VC's naar je komen luisteren. Die hebben wel belang bij zo'n incubator waar alles lekker overzichtelijk bij elkaar zit en bovenal, waar ze een oogje in het zeil kunnen houden.

Maar voor het overige is het een puur commerciele onderneming.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.