Jump to content
heidi123
Verberg

Beginnende (internet-)ondernemer loopt vast...

vraag

Dag allemaal,

 

Ben een beetje huiverig om hier een vraag te stellen als echte beginneling...

 

Ik ben een 'internet-zoek-service' begonnen voor mensen die geen zin, tijd of kennis hebben om zelf op internet te zoeken naar de ideale vakantieplek. Een soort menselijke zoekmachine voor allerlei accommodaties dus. Ik bemiddel niet, ik zoek alleen naar de beste hits. (kijk voor meer info op www.isearchforyou.com - of valt dat onder reclame??)

 

Begin december was mijn website/bedrijf startklaar. Ik heb een mailing rondgestuurd, met matig succes. Dat wil zeggen, wel wat reacties van bekenden, maar geen werk. De reacties liepen uiteen van 'helemaal geweldig idee' tot 'dat doe ik zelf wel'.

 

Nu zijn we ruim anderhalve maand verder en het is nog steeds heel rustig.

Dat kan,denk ik dan. Kwestie van geduld. De eerste free publicity artikelen komen pas in maart/april.

 

Waar ik tegenaan loop, is dat ik me verlies in 1001 manieren om mijn dienst aan de man/vrouw te brengen. Ik mail, ik verzin rubrieken in tijdschriften, ik verdeel flyers op de vakantiebeurs, ik hang op prikborden, ik zoek naar netwerkbijeenkomsten, ik probeer van alles om me op internet een beetje te 'ranken' - en ondertussen word ik doodmoe van mezelf. Ik heb het gevoel dat ik met 'hagel schiet'.

 

Is dat de manier om als beginnende ondernemer te werk te gaan? Of moet ik concentreren op slechts een paar acquisitiemanieren? En op welke dan in mijn geval? Ik kan wel wat advies gebruiken, want in m'n eentje kan ik het niet meer verzinnen :(

 

Alvast bedankt voor alle reacties.

grt,

Heidi

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Beste Heidi,

 

Niet zo snel de moed verliezen joh! "Alle begin is moeilijk" is niet voor niets ooit door iemand verzonnen!

 

Wat is je beste verkoopargument? Dat je je klanten tijd bespaart met zoeken op het Internet? Dan vecht je waarschijnlijk tegen de beleving van mensen dat zoeken op Internet niet zoveel tijd kost? (ik hoorde laatst van vrienden dat ze weken op internet gezocht hadden naar een geschikte vakantie) Zoek je alleen voor vakantiebestemmingen? Of zoek je alles waar je klant om vraagt?

 

Misschien kun je het wat verder aanscherpen? (als je niet sowieso al een sterker argument hebt). Zo kun je je klanten bijvoorbeeld veel geld besparen door beter op Internet te kunnen zoeken dan zijzelf (en daarmee een betere deal/prijs boven water te halen). Je profileren als online-inkoper of informatieverzamelaar zijn dan mogelijke opties.

 

Wat de verkoop van je dienst betreft, is mijn persoonlijke ervaring dat je persoonlijke netwerk toch nog steeds het beste werkt. Je kent vast wel iemand bij een bedrijf waar je iets nuttigs voor zou kunnen uitzoeken.

 

Succes!

 

Groetjes,

Daphne

 

P.S. Wat je natuurlijk ook zou kunnen doen, is dat waar je duidelijk óók creatief in bent, als dienst aanbieden: het verzinnen van 1001 manieren om diensten of producten aan de man te brengen...;-)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Verwijderd account

Hej

 

 

een heel leuk idee echt waar en denk dat het inderdaad wat kan worden. site ziet er leuk uit ook.

 

Als eerst twee vragen:

Kan je mij misschien kort vertellen waarom ik mijn vakantie door jouw moet laten uitzoeken?

en ik weet niet of er veel concurrenten zijn maar waarom zou ik dan precies voor jouw moeten kiezen?

Die twee vragen zijn van groot belang. Kijk uit naar je reactie.

 

 

Als ik geen tijd heb om zelf een vakantiehuisjes te zoeken op internet. kan ik dit aan jou vragen, maar het duurt toch even lang om op een site van een reisbureau deze gegevens in te vullen over soort accomodatie en reisduur als bij jouw site.

 

Bedankt

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het belangrijkste is volgens mij om te kiezen waar je klanten zitten.

 

Zelf denk ik dat particulieren hier geen interesse voor hebben, een vakantie zoeken op internet is immers deel van de voorpret vd vakantie.

 

Voor de zakelijke markt lijkt het me nuttig. Je zorgt dan dat je een tijdsbesparing oplevert, de zakelijke klant belt, geeft zijn wensen en budget door, en je komt bij die persoon terug met een kant en klaar aanbod.

 

Je ziet dat zakelijke gebruikers vaak voor business trips etc. al voorzien zijn, maar ook voor bedrijfsuitjes (en er zijn er genoeg die naar Lapland willen voor een bedrijfsuitje) kan het heel interessant zijn.

 

Voor wat betreft je marketing, bepaal je doelgroep.

 

Daarna: je hebt nu aardig wat getest, je weet wat wel en niet werkt, dus focus je op de dingen waarvan je denkt dat het werkt.

 

Bedenk waar je klanten zitten, op welke manier je ze kunt bereiken, en wat de meest efficiente manier is.

 

Uiteindelijk komt het neer op het schrijven van een marketingplan :-)

 

Succes

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Heidi,

 

Allereerst wil ik zeggen dat ik je site eigenlijk heel helder vind uitleggen en dat ik me er wel in kan herkennen. Zoeken naar een goede vakantie kost heel veel tijd, sommigen vinden het leuk, andere mensen hebben er meer moeite mee.

 

Wie zijn die mensen?

 

Dat is de vraag die je je moet stellen. Naar mijn idee zijn het niet de mensen die je op de vakantiebeurs tegenkomt, want ja ben nou eerlijk die nemen blijkbaar al de moeite om naar een beurs te gaan waar het druk is en je overspoelt wordt door nog meer info...

 

Herkenbaarheid

Zorg dat je enkele testimonials op je site plaatst. Mensen willen graag zien wat je al bereikt hebt voor anderen en wat die anderen dan gedaan hebben. (is het wat voor mij?)

 

Forums

Ben actief op fora en speel in op de vraag van luie mensen die vragen posten als "wie weet een mooi adres in Italië".

 

Columns of free publicity

Probeer een column bij een blad of site te krijgen waar je zoekopdrachten uitwerkt en laat zien wat voor leuke bestemmingen je vindt. Ga nog meer achter die free publicity aan.

 

Adwords campagne

Doe eens gek, probeer eens met een opvallende advertentie op allerlei zoekwoorden te kijken of mensen het zoeken inderdaad beu zijn:

"Zoeken beu"

Wij zoeken voor u!

 

In feite concurreer je met een reisbureau. Waarin onderscheid je je van een reisbureau of denk je toch een andere doelgroep aan te spreken?

 

Even snel wat dingen die in mij opkomen.


Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi,

 

Beetje open deur, maar adhv het bepalen van je doelgroep kun je natuurlijk veel beter bepalen wat je zou kunnen doen.

Als ik naar mezelf kijk zou ik idd zeggen dat ik het zelf wel uitzoek en dat geldt waarschijnlijk voor veel mensen die regelmatig op internet rondhangen. Daaruit voortvloeiend zou je een groep moeten aanspreken die wel geld heeft, maar weinig tijd of ervaring met internet heeft.

Daarbij denk ik dan aan ouderen (senioren ; ) ) die het wellicht prettig vinden gebruik te maken van je diensten. Als je je nu eens focust op die groep dan denk ik dat je je acquisitie vanzelf ook beperkt tot een aantal speerpunten.

Enzovoort................................

Deel je markt in in groepen en pak elke groep apart aan, dat zal imho helpen.

 

GJ

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Leuk dat jullie meteen reageren!

 

Nou - er zijn een aantal argumenten om voor isfy te kiezen: tijdsbesparing is er slechts 1 van. Andere argumenten zijn kwaliteit en het feit dat ik dingen vind die je zelf niet zou vinden (ik kan heeel goed zoeken, namelijk :) )

 

Ik geloof niet dat particulieren geen markt zijn omdat er zat mensen zijn die er totaal geen zin hebben om 500.000 hits uit te pluizen of die het simpelweg niet kunnen. Wat dat betreft, zijn zowel particulieren als bedrijven een markt.

 

Eigenlijk is iedereen mijn doelgroep, dat maakt het zo lastig. Tweeverdieners, drukbezette singles, ouderen, bedrijven, redacties (lezersreizen), etc.etc.

En nee, ik heb nog steeds geen idee, wat werkt. Niet veel, gezien het aantal opdrachten.

 

Maar moet ik nou breed marketen of juist selectief?

 

 

groeten,

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Juist selectief, want dat breed marketen maakt dat niemand zich aangesproken voelt (wellicht).

 

Interessant daarin is wellicht dit artikel over een 20-80% regel in het klantenbestand. In jouw geval kun je dat klantenbestand nog opbouwen en dan zou ik me richten op de meest lucreatieve. En ik denk dat dat samenhangt met het type reis waarnaar men op zoek is.

 

Iedereen trouwens in een lunch dip, komt niet zo vaak voor dat zoveel mensen tegelijk reageren :)


Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

aha - er komen wat leuke tips!

 

Een bijkomende vraag aan WeLLeke: als ik op een forum antwoord geef op vragen als 'leuk vakatniehuis in Toscane' - dan ben ik toch ontzettend commercieel bezig. En ik dacht dat dat 'not done' was op fora? ( of forums?? is latijn, toch?)

 

Wat zijn jullie ervaringen met mailings en nieuwsbrieven? Worden mensen daar niet ook doodmoe van?

Ik heb soms het idee dat ze amper gelezen worden door beslissers.

 

Heidi

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Verwijderd account

 

Nou - er zijn een aantal argumenten om voor isfy te kiezen: tijdsbesparing is er slechts 1 van. Andere argumenten zijn kwaliteit en het feit dat ik dingen vind die je zelf niet zou vinden (ik kan heeel goed zoeken, namelijk :) )

 

Als dit je argumenten zijn waarom een potentiele klant voor jou moet kiezen.!

Tijd: koste net zoveel tijd om me wensen kenbaar te maken bij jou als bij ieder ander of zelf doen.

Kwaliteit: Dit bepaalt de klant uiteraard, en kan best zo zijn.

Goed zoeken: als iemand je site heb gevonden dan kan diegen vast ook wel wat op internet vinden.

 

Ik ben van mening dat je je moet specialiseren. kies particulieren of iets als safari reizen en bouw van daaruit verder naar een alround bedrijf.

 

probeer je te onderscheiden. Waarom jij en niet dat andere bedrijf of het reisbureau in de stad.

 

ook de engelse url voor een nederlandse doelgroep is een nadeel. heb net even gegoogled. maar er zijn nogal wat aanbieders van zoiets en de logische nederlandse benamingen zijn allemaal weg dus snap je naamkeuze wel.

 

Succes

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik sluit me bij roberttenk aan: voor de zakelijke markt kan ik het me voorstellen, maar voor particuliere vakanties denk ik niet dat er veel behoefte aan is.

 

Wat zou je doelgroep kunnen zijn in de zakelijke markt? Ik denk aan officemanagers/secretaresses e.d., maar ook kleine zelfstandigen en directeuren/managers van kleine organisaties die dit niet intern kunnen delegeren.

 

Maar die zoeken ook wel eens heel andere dingen dan een vergaderlocatie. Ik heb weleens flink moeten zoeken naar een computerzaaltje met internet om een cms-softwaretraining te kunnen geven. En naar een betaalbaar zalengebeuren in kasteelsfeer. En naar een leverancier van desktop-computers met Linux i.p.v. Windows. En naar een kantoorinrichting. Gedoe zeg.

 

En ik zou het echt een interessante dienst beginnen te vinden als het inkoopsupport is i.p.v. alleen zoeken. Dus ook: prijzen vergelijken, onderhandelen over voorwaarden en een aantrekkkelijke offerte voor me regelen waar ik alleen nog ja op hoef te zeggen. En liefst zo dat jij alle lastige verkopers aan de lijn krijgt en de spam in ontvangst neemt en filtert :-/

 

Het is maar een idee. Denk er eens over. "I search for you" - creatief-zakelijk inkoopsupport.

 

Nog een praktische opmerking over je website: Ik zou van /hoewerkthet.html de homepage maken. Bij dit beknopte verhaal had ik voor het eerst het gevoel dat ik goed begreep wat je eigenlijk doet. De huidige homepage en /watdoenwe.html ervaarde ik als hinderlijke tussenstappen op weg naar duidelijkheid.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Niet de moed opgeven,

 

De website ziet er goed uit, maar doe eerst ook wat aan zoekmachine optimalisatie, je site staat nog niet fatsoenlijk in google:

Uw zoekbewerking - site:isearchforyou.com - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd

 

Daarbij zou ik het deel "lage overhead" op pagina http://www.isearchforyou.com/tarieven.html weglaten. Je onderscheidt je wel met de rest, maar zoveel concurrenten zijn er niet? En ik zou specifieker zijn, misschien is het verstandig om een klein productplan op te stellen? Of in ieder geval de punten hierboven eens netjes genoemd op papier te zetten?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik weet niet wat het resultaat is. Ik moet je vooraf 65 euro betalen, hoe weet ik dat jij iets leuks vindt? Ik wil referenties zien, reacties van gebruikers, de toplocaties die je al gevonden hebt enzovoorts. Nu zeg je vanalles te kunnen maar ik kan het niet zien.


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Hoi Stefan,

Wat zoekmachineoptimalisatie betreft: ik snap er niets van - volgens sitebouwer heeft ze hem al 2x aangemeld. Zoekwoorden zijn ok, dus...?

En wat bedoel je met klein productplan? Welke punten? Alles staat er toch al?

 

Renep,

leuk idee met die spamfilter ... maar als je support doet, heb je ineens een heel ander bedrijf, met een heel andere aansprakelijkheid, rechtsvorm, etc. En per definitie een hoop gez... Daar heb ik niet zo'n zin in.

 

MNMarketing,

De Engelse url heeft overigens een bedoeling - ik wil dit zsm ook op de duitse/franse/italiaanse markt aanbieden. De vertalingen volgen nog.

En om nog even op het tijdsargument terug te komen: het kost wel degelijk meer tijd als je zelf die 582.000 hits op google gaat uitzoeken voor een vakantiehuis in Toscane. En ja, je kunt genoegen nemen met wat het reisbureau je voorschotelt, als je je maar niet de vraag blijft stellen; had er niet nog iets leukers, goedkopers, luxers, etc. geweest... !

 

dank alvast voor al jullie opmerkingen. Deze hardwerkende ondernemer gaat nu even een half uurtje op de hei lopen :)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ten aanzien van de zoekmachine, bekijk jouw site eens in www.phonifier.com (zonder images). Of wel via deze directe link:

 

 

Zo ziet een zoekmachine jouw website en das niet best dus.

Hier zou nog een en ander te winnen zijn.

 

Het inhoudelijk reageren op forums wordt nooit als spam gezien. Aanwezigheid en meepraten over zaken is het belangrijkste en als de situatie zich voordoet dan ga je ergens dieper op in.

 

Zo zal Robert dadelijk nog wat meer vertellen over zoekmachine marketing, want die gelegenheid doet zich nu voor en zoals je in zijn signature kon zien is hij daarin actief. Dus creatief en aanwezig zijn is al genoeg.

edit:link gefixt


Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Hoi Stefan,

Wat zoekmachineoptimalisatie betreft: ik snap er niets van - volgens sitebouwer heeft ze hem al 2x aangemeld. Zoekwoorden zijn ok, dus...?

En wat bedoel je met klein productplan? Welke punten? Alles staat er toch al?

 

Het heeft zijn tijd nodig, je staat niet 1,2,3 in de resultaten en volgens mij ben je nog maar een aantal maanden bezig? Het helpt zeker niet als je meerdere keren aanmeldt.

 

Wanneer ik `s morgens het internet opstart ga ik als eerst naar google en zoek dan naar:

1. "site:jewebsite.nl" in zoekvak (dan zie je hoeveel urls een zoekmachine al geindexeert heeft)

2. je website naam in het zoekvak. Ik zie bij jouw website wel al resultaten met de naam aan elkaar isearchforyou, maar wanneer je het normaal spelt niet? Is het de bedoeling om het aan elkaar te schrijven? (op deze manier kan je zien wie/wat en waar je website wordt vermeld)

3. zoek op belangrijke steekwoorden waar je website op gevonden moet worden. (wanneer dit niet het geval is zorg ervoor dat de dichtheid van de belangrijkste woorden hoger wordt)

 

Je kan het ook testen op http://www.seomoz.org of http://www.linkvendor.com

 

Kijk vooral op deze: http://www.linkvendor.com/seo-tools/site-analysis.html

 

Je ziet daarop al dat de beschrijving en keywords van de site veel te hoog ligt! Beperk het met de belangrijkste zoekwoorden. Stel een doel vast, schrijf een aantal punten op waarom je zo aantrekkelijk bent. En bekijk eerst eens welke doelgroep je wilt benaderen

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik was eigenlijk van plan me in te houden en de eer aan iemand anders te laten dit keer ;D

 

Maar in het kort:

 

Flash is prachtig maar niet echt ideaal voor zoekmachines (let op: understatement).

 

In jouw geval zou ik een paar simpele html-pagina's bouwen, waar je naartoe linkt vanaf je homepage. verwerk daarin relevante teksten, en link regelmatig terug naar je homepage en andere relevante pagina's. Zoekmachines houden van tekst. Door je teksten op een goede manier op te bouwen kun je hier extreem veel aan hebben.

 

Daarnaast, verwijder al die trefwoorden uit je metatags, kies er 10 en hou het daarbij.

Zelfde voor je titel, die mag best iets korter.

 

Je site leent zich perfect om genoemd te worden op allerlei relevante andere websites. Ga hier eens een tijd actief mee aan de slag. Levert je behalve "gewone bezoekers" ook nog eens een betere positie op in de zoekmachines.

 

Toch niet zo kort geworden, maar er is onder andere https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=3;action=display;threadid=3988;start=0#msg32070 hier al veel over geschreven.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Eerste gedachte: Isearchforyou legt de nadruk op zoeken en niet zozeer op vakantie. Personal/Unique Holiday Finder zou meer de dienst benadrukken. Dat doe je wellicht al in je reclame.

 

Verder zou een no cure, no pay wellicht ook meer mensen over de streep trekken, maar dan zit je met het probleem: hoe stel je vast dat mensen jouw zoekresultaat ook daadwerkelijk wel of niet gebruiken?

 

Ook kan je misschien iets met motieven doen. Sommige klanten willen wellicht een unieke vakantie, terwijl anderen een second search willen om de kosten te verlagen. In het eerste geval speelt prijs geen primaire rol, in het tweede geval verdien je jezelf terug.

 

De crux lijkt 'm te zitten in het vinden van de juiste doelgroep. Misschien kun je die indirect vinden, door mee te liften met andere aanbieders van personal services in de sfeer van catering, huishoudelijke diensten of kinderopvang.

 

Verder kun je aandacht op je dienst vestigen door regelmatig nieuws te plaatsen. Maak een unieke vakantieblog met elke maand een ander thema. Vakantie met kids, wintersport, kuuroorden, ultimate date, etc. Toon plaatjes, maar geef de bestemming niet weg...


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Heidi,

Ik doe voor de lol net zoiets als jij en ik hoop dat ik je kan helpen. Mijn simpele hobbysite is www.leukeovernachtingen.nl.

Ik merk daar aan mijn statistiekprogramma dat zelfs op de meest vieze dagen qua weer, mensen zich helemaal ziek lezen aan al die bijzondere overnachtingen. Mensen vinden het dus alleen al leuk om dat allemaal te lezen.

Ik zou dus, zoals sommigen hierboven al suggereerden, mezelf op de zakelijke markt storten. Die hebben namelijk geen tijd om de hele dag op het net te struinen.

Als dat eenmaal een beetje loopt, kun je jezelf daarna altijd nog op het particuliere gebeuren storten.

Succes!

Josina

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Daarbij denk ik dan aan ouderen (senioren ; ) ) die het wellicht prettig vinden gebruik te maken van je diensten. Als je je nu eens focust op die groep dan denk ik dat je je acquisitie vanzelf ook beperkt tot een aantal speerpunten.

 

Ik vind dit een sterk punt. Misschien zoeken binnen de doelgroep die juist niet op internet zit. Dus flyeren in seniorenwoningen... Je weet maar nooit!


Vergelijk software CRM CMS ERP HRM-software. Lees meer over CRM-systemen / ERP

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Lieve mensen,

 

Ik wou alleen nog maar even kwijt dat ik dit vandaag echt een eye opener vond. Ik heb nog nooit zakelijk op zo'n forum 'rondgezworven', en ik vond het ontzettend prettig om zo veel to the point-reacties te krijgen van mensen die echt even de moeite en tijd(!) hebben genomen om zich in m'n situatie te verdiepen. Thanks! Ik zal de site in de gaten houden en - waar ik kan - ook proberen een bijdrage te leveren.

groeten,

Heidi

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 5 leden online en 278 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept