• 0

Verwijder aub

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo,

 

Je zult je gewoon in moeten schrijven in de KvK als onderneming. Hier zit een jaarlijkse bijdrage aan vast wat je betaald.

Ook zul je je moeten aanmelden bij de belastingdienst als startende onderneming.

Verder is het handig om te kijken wat voor soort bedrijf je wilt beginnen. Wanneer jullie de zaak met z'n 2-en beginnen kan het voordelig zijn om er een VOF van te maken omdat dit fiscaal voordeliger is. Dit moet je echter per zaak bekijken en of jullie dat willen of dat het een eenmanszaak wordt met de ander in loondienst.

 

Wanneer je zelf geen verstand hebt van boekhouding zou ik wel iemand inschakelen die dit voor je kan doen om zo een hoop narigheid te voorkomen.

 

Succes!

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

in grote lijnen is dit het zo.

VOF is fiscaal dus voordeliger omdat jullie dan allebei in aanmerking komen voor ondernemersaftrek ( als wordt voldaan aan de eisen ) en dit behoorlijk kan schelen in de inkomstenbelasting!

Probeer voor de rest alles vanaf het begin goed op de rit te hebben qua boekhouding zodat je niet straks nog een heleboel boetes krijgt i.vm. te laat aangifte doen etc. ( je wilt niet weten hoe vaak dit gebeurt ).

Wanneer je iets wilt weten kun je het altijd vragen.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor deze informatie.

 

Ik moet me dus inschrijven bij de KVK, en een BTW-Nummer aanvragen. Als ik een VOF begin (dat is in mijn ogen het makkelijkst denk ik) met een KVK nummer en een BTW nummer, zitten er dan nog verdere eissen of iets dergelijks aan?

 

Ik moet dus voor de KVK betalen, en ik moet BTW afstaan. Is er verder nog iets dat ik moet weten?

 

Als je een VOF start zou ik zorgen voor een degelijk VOF-contract waarin jullie de gemaakte afspraken goed vastleggen. Het niet hebben van een VOF-contract kan tot lange discussies en grote frustraties leiden op het moment dat jullie (om wat voor reden dan ook) besluiten om te stoppen met de VOF.

Link naar reactie
  • 0
En hoe zit het dan met arbeidsovereenkomsten en dergelijke, want we doen het gewoon vanuit huis en dergelijke en we zitten niet echt te wachten op al die dingen zoals arbeidsvoorwaarden etc.

 

Met een arbeidsovereenkomst heb je niet te maken, je bent zelfstandig ondernemer in plaats van werknemer. Je hebt geen loon maar winst uit onderneming (waar je zoals hiervoor is gezegd inkomstenbelasting over moet betalen)

 

Groet,

 

Jimson

Link naar reactie
  • 0
Alleen als ik KVK en BTW nummer heb, en ik ben als VOF ingeschreven, dan heb ik alleen de lasten van het betalen van de BTW (per 3 maanden ofzo?) en de KVK die ik dien te betalen? (per jaar?).

 

BTW betaal je niet. Die moet je heffen, administreren, incasseren, aangeven en afdragen.

 

Verder betaal je natuurlijk inkomstenbelasting.

 

En hoe zit het dan met arbeidsovereenkomsten en dergelijke, want we doen het gewoon vanuit huis en dergelijke en we zitten niet echt te wachten op al die dingen zoals arbeidsvoorwaarden etc.

 

Snap ik niet. Arbeidsovereenkomsten staan los van de locatie waar je werkt.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt uiteraard de inkomstenbelasting zoals de reactie hiervoor ook werd aan gegeven.

Je draagt de BTW af aam de belastingdienst ( per kwartaal of per maand en soms per jaar) en de inkomstenbelasting betaal je over je winst ( dus omzet-kosten ). De inkomstenbelasting is 1 keer per jaar en moet voor 1 april worden opgegeven.

Ik zou als ik jou was wel een VOF-overeenkomst op (laten) maken om problemen te voorkomen.

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0

Ga anders om aan wat meer info te komen eens naar een startersdag van de KvK. ik weet niet in welke regio je zit maar bij de KvK gooi en eemland en KvK west-brabant heb je van die startersbijeenkomsten waar je gelijk een hoop mensen leert kennen. je moet dan wel ingeschreven staan en een starterspas ( 95.--) hebben, maar hier kun je nuttige informatie krijgen.

 

Succes

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0

Om nog even terug te komen op de BTW. Jij moet BTW berekenen over je omzet en factureren aan je klanten. Deze BTW moet je weer af dragen aan de belastingdienst.

De inkopen die je doet, daar betaal je ook BTW over ( mits dit staat aangegeven op de factuur ) en dat krijg je dan weer terug van de belastingdienst. Dus bij de aangifte omzetbelasting wordt de ontvangen BTW ( van je debiteuren) en de betaalde BTW ( aan je crediteuren ) verrekend en zo doe je aangifte omzetbelasting. Je moet het zo zien dat jij een doorgeef luik bent voor de belastingdienst wat de BTW betreft.

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0

Oke regio Gelderland. Dan val je denk ik net niet meer onder Gooi en Eemland en daar hebben ze dat nog niet. Ik val daar nog net wel onder. Ik woon zelf in Spakenburg en dat valt dan onder Utrecht en naast ons heb je Nijkerk en dat is dan weer Gelderland, dus die vallen er dan weer net niet onder. Maar wanneer je niet al te ver weg woont van Amersfoort zou je ook eens kunnen vragen of je niet evengoed deel mag nemen aan die bijeenkomsten ( misschien dat je dan iets moet betalen of dat een inschrijving van een andere KvK genoeg is ). Bel ze anders even op om e.e.a. na te vragen.

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hier ook een klein vraagje over.

 

Op het aanmeldingsformulier van de KvK wordt er gevraagd of het bedrijf producten verkoopt aan 1) consumenten (detailhandel) en 2) bedrijven (groothandel)

 

Ik vraag me af hoe 'producten verkopen' in deze vraag dan wordt geinterpretreerd. Als Webdesignbureau lever je immers ook een product af, m.a.w. je creert een webpagina en dat verkoop je vervolgens aan een individu of bedrijf.

 

Kortom, moet je als Webdesignbureau 'Nee' of juist 'Ja' antwoorden op deze vraag hierboven? Hoe worden Webdesignbureaus gecategoriseerd door de KvK?

 

Link naar reactie
  • 0

beste Impulzer

 

in eerste instantie is het belangrijk dat je plan hebt hoe je je onderneming wilt opzetten. Uit je verhaal blijkt dat niet zo is. Voor je begint met alles zou ik persoonlijk alles op een rijtje zetten en mezelf een aantal vragen stellen.Ga je een aantal dingen afvragen:

wat zijn mijn opstartkosten.

wie wordt mijn doelgroep/klanten

hoe ga ik klanten benaderen

welke doelstelling moet ik jaarlijks halen om break-even te spelen.

wie is mij concurrentie en hoe kan ik me onderscheiden (belangrijk!).

 

Stel je eerst deze vragen en ga dan na of het zinvol is om deze onderneming te beginnen. Dit voorkomt schulden en een hele hoop tijd.

 

ondanks dit alles veel succes!

 

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0

@impulzer: wat is je doelstelling met je bedrijf???

 

wil je een leuke bijverdienste uit je hobby hebben???

of

moet het bedrijf gaan voorzien in je levensonderhoud???

 

Als het het eerste is kun je je huidige pad vervolgen ...

 

als het het tweede is zou ik op zoek gaan naar meer deskundigheid in het ondernemen (familie, kennissen, adviseurs) anders wordt het misschien niet zo'n succes als je nu hoopt/verwacht .....

 

Succes!!!! Ard

Link naar reactie
  • 0

@impulzer: wat is je doelstelling met je bedrijf???

 

Ik wil inderdaad een leuke bijverdienste uit mijn hobby hebben, maar ik wil het wat professioneler aan gaan pakken en het samen met iemand anders doen.

 

Met z'n 2e vanuit huis website's maken voor bedrijven en dergelijke. Ik wil niet teveel verplichtingen hebben, dus gewoon 50/50 en met KVK en BTW nummer te werk gaan.

 

Hoe bedoel jij, je huidige pad volgen?

Link naar reactie
  • 0

Vraag dit gewoon even na bij de inschrijving bij de KvK. Als je hun precies uitlegt wat je gaat doen met je bedrijf vulen hun dat verder wel voor je in.

Succes!

 

Patricia

 

Bedankt voor het antwoord Patricia!

 

Natuurlijk kan ik het navragen bij de KvK, maar ik had gedacht dat er hier vast al mensen zijn die een Webdesignbureau hebben gestart en de procedure dus al hebben doorlopen.

 

Mochten er nog mensen die het weten, dan hoor ik dat graag en anders ga ik morgen maar langs bij de KvK.

 

Groeten!

 

 

Link naar reactie
  • 0

@impulzer: wat is je doelstelling met je bedrijf???

 

Ik wil inderdaad een leuke bijverdienste uit mijn hobby hebben, maar ik wil het wat professioneler aan gaan pakken en het samen met iemand anders doen.

 

Met z'n 2e vanuit huis website's maken voor bedrijven en dergelijke. Ik wil niet teveel verplichtingen hebben, dus gewoon 50/50 en met KVK en BTW nummer te werk gaan.

 

Hoe bedoel jij, je huidige pad volgen?

 

Wanneer je een leuke bijverdienste wil hebben en niet teveel zorgen van je bedrijf wil hebben of krijgen zou mijn eerste advies zijn om gewoon allebei met een eigen eenmanszaak te starten.

 

Een VOF heeft de juridische werking van een zakelijk huwelijk in gemeenschap van goederen. Kort gezegd: mocht je vennoot opeens besluiten om een BMW van de zaak te willen en hij koopt hem op naam van de vof, kan hem vervolgens niet betalen, dan wenden de schuldeisers zich voor het volle (!!) bedrag tot jou. Dit is allemaal nog wel enigszins te beschermen door een goed contract met tekenbevoegdheden op te stellen maar ook dan geldt dat er soms problemen uit voort kunnen vloeien die nadien met veel energie opgelost moeten worden.

 

Verder proef ik uit je post wel het vereiste enthousiasme om te starten maar is de ondernemerskennis minder aanwezig. Ga dus inderdaad maar eerst eens naar de KvK en laat je voorlichten.

 

(Bezint eer gij begint !!!)

 

Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aha oke,

Maar stel dat we beide een eenmanszaak beginnen, dan kunnen we toch niet samen onder 1 naam en dergelijke? Want dat willen we eigenlijk, en mochten we er iemand bij willen, dat we met zijn 3e zijn, hoe moet het dan?

 

Want ik kan die anderen wel vertrouwen denk ik, en desnoods stellen we dan een contract op...

 

zou dat ook kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je een eenmanszaak begint komt de ander in loondienst en heb je dus niet smaen een bedrijf maar ben je inderdaad zoals al is aangegeven niet verantwoordlijk voor wangedrag van je partner.

Wanneer jullie er een VOF van maken en er komt nog een 3e bij kun je die of in loondienst nemen of een 3e vennoot er van maken en dan een nieuw VOF contract opstellen met partners.

 

Groeten,

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0

Je kunt er best voor kiezen om onder een bepaalde naam te werken (commercieel) maar juridisch-financieel-fiscaal gescheiden.

 

Eenvoudig voorbeeld: franchising, overal staat dezelfde naam, maar het zijn allemaal losse ondernemingen.

 

Dus de doelstelling is ook: probeer de voordelen van samenwerken binnen te halen maar houd de nadelen buiten ...

 

En over vertrouwen kunnen mensen die 1 of meer keren gescheiden zijn je wellicht iets meer vertellen. Als de zon schijnt is iedereen blij, maar als de mindere tijden aanbreken leer je mensen pas echt kennen ...

 

Daarom het advies om het simpel te houden, gewoon eigen tokootjes en over en weer facturen sturen, als dat een paar jaar goed gaat kun je altijd nog switchen naar een vof of iets anders.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat klinkt interresant, alleen hoe beginnen we zoiets dan?

 

Moet ik dan iets beginnen onder de naam die ik wil, en die andere persoon in dienst nemen? Of moet hij ook apart iets beginnen onder een andere naam?

 

Want ik wil inderdaad wel de voordelen van samenwerken erbij houden ;)

 

EDIT:

 

dus ieder schrijft zichzelf in bij de KvK, ieder regelt alles voor zichzelf, alle 2 (of 3) werken we onder dezelfde naam en we verdelen het werk?

Link naar reactie
  • 0

Het is vrij simpel.

 

Je bent met 2 man. Ieder heeft zijn eigen bedrijf. Een klant wil een website en er 500 euro voor betalen. Bedrijf A factureert 500 euro aan de klant, bedrijf B factureert 250 euro voor geleverde diensten aan bedrijf A.

 

Wanneer nu een volgende klant (1000 euro) komt factureert bedrijf B 1000 euro aan de klant en bedrijf A factureert 500 euro aan bedrijf B.

 

Zo pluk je de voordelen van samenwerken maar op ieder moment kun je ermee stoppen zonder dat je "vastzit" aan allerlei contracten e.d.

 

Wanneer jullie beiden elkaar ook "zakelijk" zo beter leren kennen kun je vervolgens altijd nog besluiten om naar een "complexere" rechtsvorm te kijken. Maar als het gaat om een bijverdienste van 5000 euro per jaar per persoon, dan kun je met dit systeem prima uit de voeten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kosten van 2 inschrijvingen bij de Kvk als eenmanszaak is ongeveer 2 x 50 = 100

 

1 Vof is duurder als 1 eenmanszaak

 

Verder maakt het qua kosten dus niks uit.

 

Stel dat je totaal 10000 euro omzet gaat draaien, gemiddelde prijs voor een site 500 euro dan gaat het om zegge en schrijven 20 klanten, dus 20 facturen richting klant en 20 onderling, dat zijn 3 factuurtjes per maand, da's toch wel te handlen???

 

Voor iemand met een beetje boekhoudkennis is dit appeltje-eitje ...

 

(de boekhouding van een vof is door het uit elkaar gevlooi van allerlei kleine onbenullige posten (BTW over de benzine die iedere vennoot verreden heeft en dat soort excercities, vaak alleen maar extra complex (lees duurder).

 

Dit systeempje is in verhouding tot de (mogelijke) complexiteit van een vof een prima alternatief voor de fase van ondernemerschap waarin jij verkeert.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.