• 0

diploma's Elektrotechnisch Installateur

Gast Verwijderd account

Ik weet niet of dit het juiste onderdeel is. Anders moeten jullie hem maar verplaatsen naar het juiste forum.

 

Ik ben de eigenaar van een licht en geluidsverzorgingsbedrijf. Nu krijgen wij steeds meer aanvragen om bij onze vaste klanten ook een vaste installatie aan te leggen en/of te onderhouden.

 

Tot nu toe besteden wij dit steeds uit. Maar we zijn nu op een punt aangekomen om dit zelf te gaan doen.

 

Maar welke diploma's heb je hier precies voor nodig.

 

De KVK zegt:

 

AOV;

vakbekwaamheid electrotechniek;

 

Terwijl andere websites weer zeggen dat je alleen:

 

Elektrotechnisch Installateur's diploma;

 

nodig hebt.

 

Op dit moment heb ik mijn HOV (AOV voor horeca). Graag zou ik ook willen weten of ik dit kan overzetten en/of dat ik dan opnieuw examen moet doen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Neem even contact op met de branche organisatie de Uneto

Die zich weer eens laten kennen door een site die niet draait in Firefox.

 

Zij kunnen je ongetwijfeld vertellen welke installatie papieren je nodig hebt om je te kunnen verzekeren. E.e.a. hangt af van het soort instalaties waar jij aan gaat werken, een kleine huisinstallatie zoals je thuis hebt mag tegenwoordig al door een klussenbedrijf aan geknutseld worden (vreselijk trouwens). Maar zodra je naar zwaardere instalaties gaat wordt het een ander verhaal.

Ik zou jezelf wel eerst even de vraag stellen of je wel de kant van installateur op wilt, in mindere tijden is de concurrentie vaak moordend, misschien kun je beter samenwerking zoeken met een klein installatiebedrijf en hun omder strikte voorwaarden opdrachten verstrekken.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Bedankt voor de info.

 

We willen het ook niet actief erbij gaan doen, maar de mogelijkheid hebben om het te mogen doen. Dus meer als extra service, zonder dat we strafbaar bezig zijn.

Het zou dus ook alleen om zwakstroom gaan.

 

Ik ga de heren eens bellen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de info.

 

We willen het ook niet actief erbij gaan doen, maar de mogelijkheid hebben om het te mogen doen. Dus meer als extra service, zonder dat we strafbaar bezig zijn.

Het zou dus ook alleen om zwakstroom gaan.

 

Ik ga de heren eens bellen.

 

Zwakstroom ?

Dat suggereert dat je alleen werkt aan installaties met een voedingsspanning van, zo uit mijn hoofd, minder dan 48 V DC.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

klopt.

 

Het dus puur om de installatie van geluidsapparatuur. Dus alles vanaf het stopcontact.

 

Ik dacht trouwens dat het 24 volt was.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

klopt.

 

Het dus puur om de installatie van geluidsapparatuur. Dus alles vanaf het stopcontact.

Ik dacht trouwens dat het 24 volt was.

 

Is je stopcontact geen 220 tegenwoordig 230 dan??,

Of gaat je dat altijd standaard omzetten?

220 --> 24 Volt

 

Wat voor personeel heb je rondlopen. Mts elektro is volgens mij gecetificeerd monteur dat zou toch moeten volstaan of niet.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

Is je stopcontact geen 220 tegenwoordig 230 dan??,

Of gaat je dat altijd standaard omzetten?

220 --> 24 Volt

 

Houdoe

 

Voor zover ik weet hoef je geen diploma's te hebben voor het insteken van een stekker in een stopcontact. En mag je geheel legaal een verlengsnoer gebruiken (zonder kabelgoot) zolang je binnen de 1,5 meter zit.

 

Als ik het mis heb hoor ik dat graag

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Wat voor personeel heb je rondlopen. Mts elektro is volgens mij gecetificeerd monteur dat zou toch moeten volstaan of niet.

 

Alleen free-lancers, voor onze bedrijfsvoering heb je geen diploma's nodig. (behalve voor rigging)

Link naar reactie
  • 0

AOV is uit mijn hoofd algemene ondernemers vaardigheden.

Dat heb je nodig (ik zeg even middenstandsdiploma)

En ja om elektrotechnische installaties te mogen aanleggen heb je een installateursdiploma nodig (voor de kenners: opgebouwd uit een diploma Technicus SterktroomInstallaties en een diploma Bedrijfsvoering Elektrotechniek)

In principe kun je er een beetje onderuit doordat je vanaf de steker in de wandcontactdoos ,als doe-het-zelver zeg maar, gewoon je gang mag gaan.

Echter als je forse installaties aanlegt met veel vermogen aan licht en/of geluid dan denk ik dat je er niet meer mee weg komt.

Bovendien moet je je afvragen of het in het kader van aansprakelijkheid ook wel wenselijk is.

Overigens: ik ben in het bezit van alle bovenstaande diploma's, dus als je iemand zoekt.... ;D

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Haha. Bedankt.

 

Ik hou het even in gedachten Op zich zit je niet zo ver weg. Dus wie weet kunnen we wat voor elkaar betekenen.

 

Nu eens op zoek, waar ik deze diploma's zou kunnen halen en wat de kosten zijn.

 

Iedereen alvast bedankt voor de hulp

Link naar reactie
  • 0

AOV is volgens mij niet meer verplicht, maar het kan natuurlijk zijn dat je brancheorganisatie voor een erkenning dit wel eist. AOV voor de horeca zou moeten volstaan.

 

Zie bijvoorbeeld:

http://www.dierbaar.nl/aov.html

http://www.tabaksdetailhandel.nl/tabak/PBhelpdesk.nsf/categorieHTML/E04C2733EE1195BDC12571DF00327699

 

(wel de verkeerde branches)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik heb inmiddels van Roe (de organisatie de volgende mail gekregen)

 

Geachte Heer Coolen,

 

Als U in het bezit bent van een H.O.V. Diploma is er voor U geen reden meer om een A.O.V diploma te halen, Deze diploma’s zijn namelijk gelijkwaardig als men zoals U zegt voor het opstarten van een electro installatie bureau om een A.O.V. diploma vraagt kunt U gewoon Uw H.O.V. diploma laten zien deze is namelijk gelijkwaardig.

 

Dit is ook de reden dat het diploma dus niet omgezet kan worden, U bent namelijk al in het bezit van een A.O.V. diploma!!!!

 

Met vriendelijke groet

 

Examenbureau REO

 

Ook gaven zij aan dat dit diploma voor bouw en installatie bedrijven wel degelijk nog verplicht is. Alleen voor winkels en horeca bedrijven is dit niet meer verplicht.

 

Link naar reactie
  • 0

In een reactie werd terecht de opmerking geplaatst over aansprakelijkheid.

 

Belangrijk aandachtspunt is bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Wanneer jij ergens een installatie oplevert en er zou iets gebeuren (kortsluiting > brand) in hoeverre ben je dan gedekt door de verzekering.

 

Dus in die zin is de beoordeling van vakbekwaamheid door de verzekering minstens zo belangrijk. Het niet hebben van vakbekwaamheid levert een kleine boete op, maar wanneer iemand een claim van een afgebrand pand bij je neerlegt dan gaat het om grotere bedragen.

 

Ard

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

daar heb je zeker gelijk in.

 

Vandaar dat het tot nu toe uitbesteed werd.

 

Gezien de reacties op dit forum, ben ik daarom ook maar eens op zoek gegaan naar een manier een deze opleidingen te gaan volgen. Alleen moet het wel schriftelijk kunnen, gezien mijn wisselende werktijden.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat die opleidingen schriftelijk kunnen, of het moet ineens de afgelopen jaren veranderd zijn.

In mijn geval was het avondschool.

Als ik je verhaal zo lees dan heb je geen technische opleiding gehad, als ik dat correct heb dan moet je rekenen op een langdurige en pittige opleiding. (je moet het in de hoek van VEV opleidingen, tegenwoordig Kenteq, zoeken)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik heb inderdad geen technische opleiding. Maar wel 11 jaar ervaring in licht en geluid. Dus weet zeker wel waar ik over praat. (niet aanvallend bedoeld).

 

Daarnaast liggen mijn interesses erg in dit gebied. Heb bijvoorbeeld mijn hele huis opnieuw van bedrading e.d. voorzien. Bij de keuring van Eneco, werd alleen de groepenkast afgekeurd (die was overins niet door mij aangelegd.

 

bedankt voor de VEV verwijzing. Hun site bevat veel info.

 

Moet zeggen dat de prijzen nogal meevallen

Link naar reactie
  • 0

Ik zie je opmerking ook niet als aanvallend bedoeld ;) wat ik er mee bedoelde is dat als je bijvoorbeeld MTS elektro zou hebben dat dan de benodigde opleidingen met twee vingers in je neus te doen zijn.

Nu moet je een aantal opleidingen achter elkaar doen om het vereiste kennisniveau ook op papier (diploma dus) te hebben om aan de opleiding te mogen beginnen waar het je uiteindelijk om te doen is (installateur)

Vandaar langdurig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.