• 0

Aantal import vragen

Hallo, ik zit er over na te denken om een aantal OEM fabrikaten en halffabrikaten van uit China naar Nederland te importeren.

 

Nu het ik het een en ander gelezen en zit toch nog met een aantal vragen.

 

Mijn levergrossiers leveren via FOB en CIF voorwaarden.

Nu lijkt een CIF qua kosten mij het eenvoudigste maar zit ik aan een agent van mijn levergrossier gebonden als ik het goed begrijp.

Met FOB zijn de kosten misschien moeilijker te voorzien maar kan ik zelf de goederen afhalen ??? of dit door een door mij gekozen bedrijf laten doen.

 

Zelf zit ik er ook aan te denken om de goederen met mijn eigen vrachtwagen op te halen in Rotterdam aangezien ik vlakbij Rotterdam zit en dit de kosten misschien enigszins kan drukken. Het gaat hierbij niet om completen containers maar om 1 tot 4 pallets.

 

Hoe zit het met de inklaring en evt. tijdelijke opslag in Rotterdam haven, zijn hier bedrijven die dit regelen voor je om moet je dit zelf doen.

 

Wat zijn de te betalen invoerrechten en hoe zit dit met de TARIC rechten.

Zijn de invoerrechten of komen deze er boven op.

Mij producten vallen binnen meer dan één TARIC tarief zo bestaan deze b.v. grotendeels uit kunststof maar bevatten deze ook elektromechanische onderdelen en staal (behuizing van het motortje). Moet ik dan alle TARIC tarieven bij elkaar optellen, het gemiddelde hier uit nemen of is het tarief waarvan het product grotendeels uit bestaat.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste ATN,

 

Bij CIF zendingen zit je inderdaad gedeeltelijk gebonden aan de vervoerder. LCL (gedeeltes van containers) zendingen uit China zijn een halve cowboymarkt, met zo ongeveer de meest ondoorzichtige tarievenstructuren die je je kunt voorstellen. In het algemeen kun je wel stellen dat een m3 gekocht in China goedkoper is als die in Nederland, een prijsverschil dat je als het goed terug ziet in de kostprijs van je producten. Lossen en alle kosten tot inklaring zul je bij de aanbieder van de LCL moeten betalen. Deze kunnen voor kleine zendingen relatief hoog uitpakken. Daarom is het van belang om te weten of je alle artikelen bij 1 of meerdere leveranciers besteld. Bij 1 leverancier kies je voor CIF (geen zorgen/goedkoper) bij meerdere leveranciers FOB. Daarvoor kun je dan een forwarder in Nederland vragen of zelf gaan pionieren in China, wat ik je denk ik een beetje afraad.

 

In Rotterdam wemelt het van de bedrijven die tijdelijke opslag en inklaring voor je kunnen regelen. Meestal zal de agent die je op de Bill of Lading B/L terugvind dit ook aanbieden. Meestal is opslag van 3 dagen na het vrijgeven van deze agent gratis, daarna zul je moeten betalen. Voor afhandeling, inklaring en eventueel vervoer (China-NL, NL-NL) kun je bijvoorbeeld contact opnemen met Speedmark, Copex, Fastforward freight, Kamino, etc. etc.

 

Voor Taric en Douane is vooral van belang wat er op je factuur staat. Een OEM product wordt belast naar het type product (eierwekker als eierwekker) en halffabrikaten naar het materiaal (al weet ik niet precies hoe het zit met samengevoegde halffabrikaten bijvoorbeeld staal en plastic, bel daarvoor even met de douane).

 

Succes met je avontuur!

Link naar reactie
  • 0

Net even contact gehad over de TARIC tarieven maar echt duidelijk konden ze mij eigenlijk niets zeggen.

Ook kon ik delen van het gesprek niet echt verstaan om dat de persoon achter de lijn plat Limburgs sprak.

 

Als ik het goed heb kwam het op het volgende neer.

Per halffabrikaat word gekeken onder welken TARIC deze valt en dit is het enige wat je aan invoerrechten moet betalen.

 

Motertjes voor de pompen dus als elektromotoren

De pomphuizen als kunststof vormstuk

De filter huizen als kunststof vormstuk

Echter heb ik met de filterpatronen een probleem aangezien ik geen TARIC afdeling kan vinden waaronder deze passen.

 

Link naar reactie
  • 0

Goeiemiddag,

 

FOB verschepen is veel interessanter als aankoper. Dit betekent dat je zelf kiest met wie je verscheept, en hebt aldus volledig controle over alle kosten. Ervaring zegt ons dat wanneer men CIF verscheept ex China, de leverancier hier veel profit op nemen, puur omdat zij de verschepingen regelen en controleren. Langs onze zijde is er dan totaal geen zicht op alle kosten.

Indien er toch CIF verscheept wordt, kan men als ontvanger zelf kiezen met wie men werkt wat inklaring, transport, etc betreft.

 

Ontvanger kan steeds zelf de goederen afhalen in de haven. Afhaling kan dan in samenspraak met de expediteur gebeuren.

 

Invoerrechten zijn afhankelijk van het soort produkt. Hiervoor dient men een exacte (gedetailleerde) omschrijving op te geven. Nog beter is als men het douanetarief al zou kennen. In vele gevallen kan de leverancier deze opgeven.

 

mvg

Els

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.