• 0

voorraad en prive

Ik koop voor 300,- voorraad (incl. btw) en betaal die met de bankpas van mijn priverekening.

 

Hierna neem ik voor 100,- (incl.) aan goederen uit voorraad voor eigen consumptie.

 

Klopt de volgende boeking dan?

 

--voorraad bij; 300,- Voorbelasting 47.90

--prive af; 300,-

--voorraad Af; 100,-

--prive bij; 100,- Voorbelasting 15,97

 

Ik zit een beetje met die btw...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hans, de boeking komt er als volgt uit te zien:

 

Voorraad 252,10

te vorderen BTW 47,98

aan prive storting 300,00

 

Prive opname 84,03

aan Voorraad 84,03

 

De btw over prive opname hoef je maar 1 keer in het jaar te verrekenen bij je aangifte omzetbelasting ( de laatste aangifte van het jaar ).

 

De bedragen die je op de grootboekrekeningen in de winst/verliesrekening boekt zijn altijd excl. BTW anders klopt je balans namelijk niet meer.

Wanneer je eerst prive hebt betaald is dat eigenlijk een privestorting aan de zaak en niet een prive opname ( anders zou wederom je balans niet meer kloppen). Je hebt immers iets zakelijks gekocht en dit prive voorgeschoten en niet het geld opgenomen om voor privedoeleinden te gebruiken.

 

Ik hoop dat je het zo begrijpt en anders hoor ik het wel.

 

Patricia Visser

 

Link naar reactie
  • 0

Als de volgorde strikt wordt genomen kan het eenvoudiger:

 

Voorraad 168.07

Te vord. BTW 31.93

Aan Privé stortingen 200.00

 

Immers: de voorraad wordt eerst privé gekocht voor € 300.00 (incl); vervolgens wordt er voor € 100.00 (incl) afgehaald voor privédoeleinden waarna de resterende goederen in het bedrijf worden opgenomen.

 

Alsdan behoeft ook met de btw over het privégedeelte van de aankoop geen rekening meer te worden gehouden

 

@pvisser: 47,98 moet zijn 47,90 maar dat was een typefoutje had ik wel begrepen.

 

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank u!

Maar ik ben er nog niet helemaal uit. Ik gebruik namelijk het boekhoud programma van zzb'er, niets meer dan een excel bestand met een aantal formules.

Deze heeft een wat afwijkende opmaak begin ik nu door te krijgen. De codes kun je zelf bepalen, letters.

En de boekingen zijn altijd incl. btw en in en kolom er naast komt dan de voorbelaste btw te staan (als je die er zelf in zet dan)

 

Ik kan bij de boekingen kiezen uit de kolom "bij" en "af"

En ik heb beschikking over de posten; bank, giro, kas, prive, kilometers, enfin nog een aantal maar blijkbaar niet de standaard journaalposten. Dus de post voorraad mis ik, althans ik kan er niets aan wijzigen de code i van inventaris bepaald wat er met het bedrag gebeurt.

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het voor het overzicht sowieso handiger om je voorraad ook daadwerkelijk aan te schaffen met via je zakelijke rekening? Nu is het minder duidelijk hoeveel je er prive in hebt gestoken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Via excel boekhouden kan wel maar dan moet je wel ee beetje weten hoe of wat, want via excel kun je zelf nogal wat dingen wijzigen en omdat er geen standaard grootboekrekeningen schema is kun je zelf nogal wat dingen verkeerd zetten.

Je zult dus zelf goed moeten weten waar je welke kostenpost neer moet zetten.

Voor je aangifte inkomstenbelasting zul je toch echt een balans en verlies/winstrekening moeten invullen excl. BTW . BTW is immers niet van de ondernemer maar van de belastingdienst. Dus jouw kosten zijn altijd excl. Misschie dat je dit in jouw programma kunt wijzgigen? Ik weet zelf niet hoe dat prorgamma precies werk via excel, ik weet alleen dat wanneer de boekhouding iets complexer wordt je snel fouten maakt via excel omdat je alle codes en berekeningen er zef in moet zetten en dit ook ( per ongeluk ) kunt wijzigen waardoor er nogal wat fouten in kunnen komen te staan.

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het voor het overzicht sowieso handiger om je voorraad ook daadwerkelijk aan te schaffen met via je zakelijke rekening? Nu is het minder duidelijk hoeveel je er prive in hebt gestoken.

 

Dat maakt in principe niets uit. De voorraad die je prive hebt aangeschaft bijvoorbeeld 200 euro wordt gewoon volledig op voorraad geboekt alleen de betaling gaat dan niet via bank maar via prive. Dus voor de grootboek voorraad is dit geen verschil.

 

Patricia

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.