• 0

Controle op uitkeringsfraude bij zelfstandigen

Er zijn van die momenten dat ik blij ben dat ik allles netjes doe. 2004 was het laatste jaar dat ik deels een WW-uitkering had...

 

De Belastingdienst en uitkeringsinstantie UWV gaan dit jaar 6000 zelfstandigen controleren op uitkeringsfraude. Het gaat om mensen die in 2004 een uitkering van het UWV ontvingen en die ook zelfstandigenaftrek hebben aangevraagd bij de fiscus.

 

Bron: nu.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Aangezien dit bericht zich handelt om mijn werkveld, het starten van een onderneming vanuit een uitkering, kan ik het niet nalaten om even te reageren.

 

Ik vermoed dat dit zich met name handelt om mensen die onwetend of zonder juiste begeleiding aan de slag zijn gegaan als ondernemer.

 

Een van de "trigger's" die de belastingdienst/uwv gebruiken is het claimen van de zelfstandigenaftrek. Met name het urencriterium is hierbij een belangrijk gegeven.

 

Er zijn dus blijkbaar mensen geweest die links (bij de belastingdienst) vertellen dat ze 23 uur gemiddeld per week werken (om zo aan het urencriterium te voldoen en zelfstandigenaftrek te krijgen) en rechts bij het UWV braaf zeggen dat ze een paar uurtjes aan de slag zijn ....da's niet handig natuurlijk.

 

Nu is het wel zo dat destijds de regelgeving omtrent de combinatie uitkering en ondernemen nogal ongelukkig in elkaar stak. Wanneer je vanuit de WW startte werd ieder uur dat je actief aan je onderneming besteedde direct en voortdurend gekort op je uitkering.

 

Inmiddels is er de regel omtrent de startperiode ingevoerd (kort gezegd: een verrekeningsmethode op basis van winst) en dit zal er tevens voor zorgen dat het starten van een onderneming vanuit een uitkering beter verloopt, ook boekhoudkundig ;)

 

Algemeen advies: wanneer je start vanuit een uitkeringspositie: laat je begeleiden door een startersadviesbureau, er zijn er genoeg verspreid over Nederland.

 

En verder .... fraude ... foei!!!

 

Ard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.