• 0

BV of GmbH

Beste ondernemers (in spé),

 

Reeds enige tijd ben ik voornemens om een website in Duitsland te lanceren waarbij de inkomsten voornamelijk via SMS gegenereerd zullen worden. Mijn (potentiele) bezoekers zullen voor 99% van Duitse afkomst zijn. Ik ben derhalve aangewezen op een Duits bedrijf dat deze SMSjes voor me zal verwerken.

 

Voorts zal ik gaan werken met een Duitse domeinnaam (eindigend op .de).

De site zal vermoedelijk op Duitse servers gaan draaien.

 

Ten slotte kan ik melden dat ik sinds enige tijd woonachtig ben in Duitsland, terwijl ik werk in Nederland (ik ben ook 'gewoon' Nederlander).

 

Gezien mijn kennis van het Nederlandse ondernemingsrecht zou ik de site (vroeg of laat) onderbrengen in een B.V.

Mijn vraag aan jullie is of het - gelet op het bovenstaande - raadzaam/mogelijk is om de site in een B.V. onder te brengen of ben ik aangewezen op de Duitse tegenhanger; de GmbH?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

99% Duitse klanten? Dan zou ik voor een GmbH gaan. Al is het alleen al voor het vertrouwen dat het uitstraalt naar de Duitse klanten. Wat inhoudelijk precies de verschillen zijn tussen de twee weet ik niet. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat schrikbarend veel zal zijn? Wanneer dat ook het geval is, adviseer ik je om de Duitse variant te nemen.

 

Het is voor de belastingdienst, bij de keuze van een GmbH, (zowel in NL als DE) een stuk duidelijker waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt. Hosting, huisvesting, leveranciers, etc. Lijkt me ?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

99% Duitse klanten? Dan zou ik voor een GmbH gaan. Al is het alleen al voor het vertrouwen dat het uitstraalt naar de Duitse klanten. Wat inhoudelijk precies de verschillen zijn tussen de twee weet ik niet. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat schrikbarend veel zal zijn? Wanneer dat ook het geval is, adviseer ik je om de Duitse variant te nemen.

 

Het is voor de belastingdienst, bij de keuze van een GmbH, (zowel in NL als DE) een stuk duidelijker waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt. Hosting, huisvesting, leveranciers, etc. Lijkt me ?

 

 

Ik kan mij absoluut in het bovenstaande vinden. Ik mik met mijn (nog te bouwen) website echter louter op particulieren. Het gebrek aan vertrouwen in een Nederlandse BV voorzie ik onder mijn Duitse doelgroep dan ook niet. De reden waarom ik niettemin voor een GmbH zou kiezen is gelegen in het feit dat de werkzaamheden vrijwel volledig in het buitenland zouden plaatsvinden (daar loopt de website + ik woon in Duitsland). Oprichting van een BV vergt evenwel een (post)adres in Nederland. De Duitse belastingdienst zou dan weleens problemen kunnen hebben met de formeel buitenlandse (= Nederlandse) onderneming. En geloof me.... met de Duitse belastingdienst wil je geen problemen.....

 

Mocht ik desalniettemin kiezen voor een Nederlandse BV, dan lijkt het mij aannemelijk dat deze eenvoudig door een Duitse onderneming overgenomen kan worden zodra daar interesse voor bestaat.

 

Wie kan zijn licht eens over mijn stellingen/aannames laten schijnen?

Link naar reactie
  • 0

Als je in Duitsland blijft wonen, zou ik een GmbH doen en straks eventueel een branchoffice oftewel een nevenvestiging van deze GmbH in Nederland inschrijven. Hier heb je dan ook wel weer een Nederlands adres voor nodig!.

 

Nog luxer: creer een holding constructie met daaronder een GmbH en later eventueel een Nederlandse BV...

Holding in een belasting vriendelijk land zoals bijvoorbeeld Cyprus..

 

Let wel voor dit soort constructies moet je wel wat omzet hebben.!!

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Als je in Duitsland blijft wonen, zou ik een GmbH doen en straks eventueel een branchoffice oftewel een nevenvestiging van deze GmbH in Nederland inschrijven. Hier heb je dan ook wel weer een Nederlands adres voor nodig!.

 

Nog luxer: creer een holding constructie met daaronder een GmbH en later eventueel een Nederlandse BV...

Holding in een belasting vriendelijk land zoals bijvoorbeeld Cyprus..

 

Let wel voor dit soort constructies moet je wel wat omzet hebben.!!

 

Succes

 

Rick

 

Interessante constructie. Ik twijfel echter aan de mogelijkheden op langere termijn. Mijn twijfels komen voort uit het stuk dat te vinden is onder de volgende link:

 

http://www.meervrijheid.nl/index.html?ms-cyprus.htm

 

Indien ik een GmbH opricht en deze vervolgens in een Nederlandse holding BV onderbreng, in welk land ben ik dan belastingplichtig? Uit bovengenoemde constructie zou ik af kunnen leiden dat de holding dat bepaalt. In casu zou ik dan niet in Duitsland doch in Nederland belastingplichtig zijn.

 

Correct?

Link naar reactie
  • 0

Niet helemaal juist begrepen... ;)

 

De Holding is gevestigd in een belastingvriendelijk land zoals bv. Cyprus.

 

De GmbH is gevestigd in Duitsland en aldaar belasting plichtig, maar heeft als eigenaar de Holding.

De eventuele Nederlandse BV zal gevestigd zijn in Nederland, en aldus in Nederland belastingplichtig en ook als eigenaar de holding.

 

De winst die je maakt in de GmbH of BV, zal naar de holding worden uitgekeerd als dividend bv. naar Cyprus en aldaar vriendelijker belast.

 

Dit is de heel kort door de bocht versie!!

 

Nogmaals dit soort constructies is heel leuk en interessant als je omzet maakt!

Zoek een goede tussenpersoon die de zaken voor je regeld. Verdient zichtzelf terug.

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Niet helemaal juist begrepen... ;)

 

De Holding is gevestigd in een belastingvriendelijk land zoals bv. Cyprus.

 

De GmbH is gevestigd in Duitsland en aldaar belasting plichtig, maar heeft als eigenaar de Holding.

De eventuele Nederlandse BV zal gevestigd zijn in Nederland, en aldus in Nederland belastingplichtig en ook als eigenaar de holding.

 

De winst die je maakt in de GmbH of BV, zal naar de holding worden uitgekeerd als dividend bv. naar Cyprus en aldaar vriendelijker belast.

 

Dit is de heel kort door de bocht versie!!

 

Nogmaals dit soort constructies is heel leuk en interessant als je omzet maakt!

Zoek een goede tussenpersoon die de zaken voor je regeld. Verdient zichtzelf terug.

 

Succes

 

Rick

 

Bedankt voor de bondige doch duidelijk uitleg. Ik doorzag de constructie inderdaad niet goed :-[. Vooreerst is het zaak om daadwerkelijk winst te realiseren. Zodra dat (eerste) doel is bereikt zal ik deze constructie eens nader bekijken.

 

Dank!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.