• 0

Bbz-regeling en garantstaan???

Hallo, wie dit ook leest...

 

Ik heb geen ervaring met een forum dus weet ook niet echt hoe het werkt.

Ik heb al anderhalf jaar vanuit een uitkering aan mijn bedrijfsplan en de benodigde contacten gewerkt en het plan is beoordeeld door het IMK waarbij de beoordeling voorlopig positief was. Voorlopig heeft te maken met het feit dat ik geen pand had/ heb.

De te starten onderneming is een eetcafe met extra's en vandaag ben ik wezen kijken naar een erg geschikt pand maar de eigenaar wil een soort garantie voor een half jaar huur, naast de normale aanloopkosten, het schijnt dat dit normaal is.

Aangezien ik dit alles hoop te kunnen financieren vanuit de Bbz-regeling is misschien ook meteeen duidelijk dat ik geen onderpand heb of mogelijkheden wat betreft familie die wat dit betreft garant kan en voornamelijk wil staan.

 

Mijn vraag is dan ook wat is zo'n garantie is het de bedoeling dat dit geld op de rekening van de eigenaar wordt gestort als een soort onderpand of is het alleen een afspraak op papier? Misschien dat mijn ouders het dan toch nog zouden willen..

Of ihg van de Bbz-regeling staat de gemeente dan garant in zo,n geval?

Ik heb er niets over kunnen vinden.

Het vervelende is dat ik nu zo ver ben en dat alle plannen hierdoor in het water kunnen vallen.

Ik hoop heel erg dat iemand advies voor mij heeft!

 

Marianne ??? ???

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Marianne,

 

even een tegenvraag, start je vanuit een WW of een WWB uitkering??

 

De BBZ regeling kan zorgen voor een aanvuling maar geldt ook voor een eventuele financiering. Ik neem aan dat om een eetcafe te starten er behoorlijk geinvesteerd moet worden.

 

Wordt je verder niet begeleid bij het opstarten van je zaak??

 

Ik heb het gevoel dat je met wat onderhandeling best een redelijke uitkomst weet te bewerkstelligen bij die eigenaar van dat pand.

 

Een van de punten die ik clienten in geval van een huurpand adviseer is om "dood kapitaal" als borg en dergelijke te voorkomen. Dat een eigenaar zekerheid en zo wil is prachtig.

 

Dit is bijvoorbeeld ook te realiseren door bijvoorbeeld tegen de eigenaar te zeggen dat je 3 maanden huur vooruitbetaald, dat zijn kosten die je sowieso gaat maken alleen nu betaal je het alleen iets eerder ...

 

Wanneer je extra hulp nodig hebt probeer je dan te laten adviseren door iemand met ervaring en kennis (familie, kennissen of een adviseur), kom je er helemaal niet uit dan mag je gerust een perrsoonlijk bericht sturen met je regio, er zijn genoeg goede startersadviesbureau's in Nederland.

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

Borg wordt meestal gesteld in de vorm van een bankgarantie. De bank parkeert geld op een geblokkeerde rekening en de bank garandeert de huisbaas dat als jij niet betaald zij betalen. Ard noemt het dood geld, want dat is het ook. Het blijft van jou (of van je ouders), dus je krijgt wel rente, maar je kan er verder niks mee doen. Het licht te schimmelen op een deposito rekening.

 

Als je je huur niet betaald of de huisbaas is van mening dat je hem anderszinds benadeeld hebt, kan hij op de bankgarantie "trekken", dat wil zeggen dat hij zijn geld direct bij de bank komt halen.

 

Je ouders zijn dus niet "veilig" als ze garant staan voor je.

 

Verder weet ik niet of 6 maanden garantie normaal is. Voor een kantoorpand is in ieder geval 3 maanden normaal.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, hieruit heb ik al kunnen opmaken dat het iets vreemds is wat de eigenaar vraagt, ik ga het daarom maar toch proberen via onderhandelen.

 

Ik ben oorspronkelijk gestart vanuit de WW via een intergratietraject, toen mijn WW ophield ben ik verder gegaan met het traject vanuit WWB, iets waar ze bij de BZ geen ervaring mee hebben, mijjn reintergratiecoach is er nog wel op de achtergrond maar heeft geen verstand en ervaring met het opzetten van een horeca-onderneming, dus het meeste heb ikzelf uitgevogeld.

Toevallig is mijn zus ook horeca-ondernemer maar in een geheel andere categorie, een party-centrum is iets totaal anders dan een vegetarisch biologisch eetcafe waar ook spullen verkocht worden.

 

Ik heb contact gezocht met instanties als Eigen Zaak en Seinpost maar kreeg daar te horen dat de potjes op waren en/of dat zij geen of weinig interesse hadden om mij te coachen (het leverde te weinig voor hen op).

 

Om terug te komen op de borg, de aanloopkosten waar ik het over had dat zijn die drie maanden huur al, dit is iets wat ik al in mijn begroting ingepast heb maar daar bovenop wil de eigenaar nog een garantie, maar wat ik nu begrijp is dat het eigenlijk te ver gaat dat deze man zoveel zekerheid geeft.

Daarbij komt nog als mijn ouders makkelijk garant haddden kunnen staan was ik ook niet bij de Bbz-regeling terechtgekomen, dit weekend is dat ook gebleken mijn ouders kunnen en willen het niet.

 

Dus dan maar weer een andere weg proberen.

:-\

Link naar reactie
  • 0

Als ik je post's zo lees ben je al een behoorlijke tijd bezig met je voorbereiding.

 

Het IMK heeft positief getoetst, dus dat zou betekenen dat je de financiering rond zou hebben.

 

Je hebt een zus met een onderneming ...

 

Waar hapert het nu??? Wat ontbreekt er nog aan om met je bedrijf te starten???

 

(die huurbaas met zijn garantiegeld is pas de eerste van vele hobbels die nog zullen volgen ...)

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Waar het nu aan hapert is het volgende,ik heb ontzettend veel tijd ingestoken om zover te komen en alles te begrijpen, maar soms zoals vorige week vrijdag sta ik voor dingen, zoals de vraag als die van de pandeigenaar om een garantstelling waarbij ik met mijn mond vol tanden sta en ook niet weet waar ik mijn informatie vandaan moet halen. Vandaar dan ook mijn vragen op het forum.

 

Deze week heb ik een gesprek over de financiele kant van het huren met de makelaar en zal ik waarschijnlijk wijzer worden op dit gebied, blijkbaar heb ik een goede indruk achtergelaten en wil de eigenaar met mij verder, hopelijk ook zonder die extra garantie.

 

Maar dan heb ik nog wel een andere vraag, wat houdt het in dat een pand zonder Btw verhuurd wordt en in hoeverre heeft dit effect op mijn toekomstige boekhouding? Ik hoorde van de makelaar dat ik dan een ander soort boekhouding moet voeren, maar ik begreep, al weer niet wat hij bedoelde.

En ik zou wel graag vrijdag goed beslagen ten ijs gaan.

 

De lening via de Bbz moet trouwens nogmaals beoordeeld worden, dus ik weet dat de hele tijd alles onzeker blijft en dat dit niet het laatste probleem zal zijn.

 

Bedankt voor de moeite van het reageren op mijn bericht, het helpt zeker te focussen.

 

Marianne

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.