• 0

Vanaf wanneer belastingaangifte/inkomstenbelasting?

Hallo,

 

Ik krijg gisteren een mailtje van de belastingdienst dat ik tot maart mijn inkomstenbelasting aan kan geven.

Ik ben vanaf oktober bij de kamer van koophandel ingeschreven, maar dit was nadrukkelijk enkel voor voorbereidende activiteiten.

 

Vanaf 2 januari ben ik echt begonnen, maar heb natuurlijk voor die tijd nog geen geld verdient en eigenlijk ook nog niets uitgegeven (enkel voor de inschrijving van de kamer van koophandel). Ik neem aan dat de startersaftrek ook pas geldt op het moment dat ik daadwerkelijk begin.Ik ben vanaf 2 januari ook gaan bijhouden wat ik wanneer heb gedaan (om uren te kunnen bijhouden).

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Linda,

 

Klopt het wel dat je een mail hebt gehad i.v.m. de aangifte inkomstenbelasting? moet dit niet zijn omzetbelasting? Voor zover ik weet zijn er nog geen mailtjes verstuurd voor de aangifte inkomstenbelasting.

Doordat je je in 2006 hebt ingeschreven ben je ook verplicht om aangifte te doen, ook al is er nog geen activiteit geweest binnen je bedrijf moet je toch aangifte doen. je vult dan overal nul in. Het niet doen van aangifte lijdt tot boetes van de belastingdienst. Dus altijd aangifte doen!

De startersaftrek en zelfstandigenaftrek heb je pas recht op wanneer je voldoet aan de eisen ( o.a. het urencriterium ) en dit gaat dan in vanaf 2 januari.

 

Groetem

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

Ik heb wat telefoontjes gepleegd en waarschijnlijk is deze bedoeld voor mij persoonlijk (dus niet voor mijn eenmanszaak) ik werk namelijk ook nog parttime bij en heb hieruit dus nog inkomsten. Dit zou dus ook mogelijk zijn.

 

Het vervelende is dat deze beiden op mijn sofinummer staan en het een automatische email is, waardoor verdere persoonsgegevens ontbreken.

 

het is in ieder geval wat duidelijker

Link naar reactie
  • 0

Beste Linda,

 

Jij bent de eenmanszaak, de eenmanszaak ben jij. Er bestaat noch in de aansprakelijkheid noch belastingtechnisch een verschil tussen die twee. De aangifte is dus zeker ook voor je onderneming.

Nu heb je niets verdient, maar wel kosten gemaakt (KvK). Ook in je aanloopfase ben je gewoon vrij om een micro administratie op te zetten en zo een gedeelte van het verlies van je onderneming te verrekenen met de inkomsten bij je oud-werkgever.Als je echt enkel die 50 euro aan de KvK hebt betaald is dat misschien wat overdreven, maar ik kan me niet voorstellen dat je geen andere kosten in je aanloopfase hebt gemaakt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.