• 0

Omzetbelasting kwartaal 4

Wij ontvingen enkele dagen geleden een acceptgiro van onze accountant met daarop een te betalen bedrag voor de omzetbelasting kwartaal 4. Helaas komt dit bedrag helemaal niet overheen met de aangeleverde formulieren aan de accountant. Oftewel: de accountant heeft gegevens ingevuld die niet juist zijn.

 

Nu moeten wij een **** bedrag betalen, terwijl wij eigenlijk terug zouden krijgen.

 

Wat nu te doen? Moeten wij dit gewoon betalen? Of wat?

Is de accountant hier verantwoordelijk voor, als wij het juiste hebben aangeleverd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

rickyvb,

 

Heel vervelend!

Wel onderscheid maken tussen twee zaken; (1) je kunt (een gedeelte van) de administratie uitbesteden, maar de onderneming blijft altijd zelf verantwoordelijk. (2) Dit laat natuurlijk onverlet dat de accountant kennelijk fouten heeft gemaakt.

Wat nu te doen?

Ik zou als eerste kontakt opnemen met de accountant (je hebt nog een paar dagen vóór de 31e) om te kijken hoe hij aan de gegevens is gekomen. Heeft hij het aangifteformulier al opgezonden naar de belastingdienst? Zoja, dan zal er een correctieopgave moeten worden gemaakt. Zoniet, dan moet even met hem besproken worden dat de acceptgirokaart moet worden gewijzigd en de juiste aangifte wordt gedaan.

Succ6 er mee.

 

ecofin

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

M.i. niet; als de correctieaangifte maar vóór de 31e is aangeleverd bij de belastingdienst. Het is een kwestie van overleg met hem, denk ik, dat hij aan de belastingdienst duidelijk maakt dat hij even een "blinde vlek" had.

Een kwestie van dus met hem afspreken wie wat doet. Doe dit wel zorgvuldig om achter nietes/welles te voorkomen. Dit leidt altijd tot risico's voor de onderneming. De belastingdienst stelt zich namelijk op het standpunt dat de onderneming altijd verantwoordelijk is.

 

Als ik nog kan helpen hoor ik het wel.

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Oftewel: de accountant heeft gegevens ingevuld die niet juist zijn.

 

Wanneer jij de gegevens aanlevert met als doel het nagaan van de administratie, dan is het zeer wel mogelijk dat de accountant correcties expres heeft aangebracht. Neem dus contact op en informeer naar de afwijking tussen aangeleverde gegevens en het te betalen bedrag.

 

Mocht er toch een fout ingeslopen zijn en de aangifte al verzonden, dan is het praktisch makkelijker om eerst te betalen en gelijk via een suppletie aangifte op papier het een en ander meteen te herstellen.

 

Succes

 

Rob

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.