• 0

Creditfactuur

Hallo allemaal,

een vraag over een creditfactuur:

een factuur , die geboekt en opgestuurd was, maar nog niet betaald heb ik gecrediteerd. Het factuur zal nooit betaald worden ( verkeerd debiteur).

Nu heb ik een factuur met € 500 en een creditfactuur met € -500, beide hebben de status betaald ( Reeleezee).

Is het boekhoudtechnisch gezien correct?

Ik heb weleens gehoord van een boeking, die in het memorial plaats moet vinden : debiteuren en aan debiteuren.

Wanneer moet het en waarom?

Als je een verkoopfactuur boekt, dan boek je in feite debiteruen en aan omzet, een creditfactuur is precies tegenovergestellte, waarvoor hebben we dan nog de boeking debiteuren aan debiteuren nodig?

Graag een reactie,

bedankt, Gmo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

als een debiteur niet betaald kan je volgens mij de factuur niet zomaar met een creditnota compenseren. je moet hem dan afboeken op de grootboekrekening baten en lasten. en de btw apart regelen via de belastingdienst. tenslotte heb je wel omzet gehad of een dienst geleverd. maar wellicht zijn er andere meningen over?

Link naar reactie
  • 0

in mijn eigen boekhoudpakket zou ik het wel weten, maar reeleezee heeft een heel eigen structuur waar ik geen kaas van gegeten heb.

inderdaad is dit een boeking die zich het best laat verwerken in het memoriaalboek. maar hoe dat in reeleezee moet? misschien de helpdesk even mailen.

Link naar reactie
  • 0

Verkeerde factuur? inderdaad. Credit factuur sturen (met eigen factuurnummer) en alle bij boeken als betaald (of tegen elkaar wegboeken) en alle twee opnemen on de btw aangifte. Het is slim om op je credit factuur te zetten waarom je hem stuurt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

ja, ik heb ze alle twee het status "betaald" gegeven en de credit factuur opgestuurd.

Op het moment, dat je een credit factuur aanmaakt, worden de posten automatisch tegengeboekt. toch?

Of bedoel je wat anders met " tegenboeken"?

En het verhaal met het memoriaal, moet dat ook nog?

Sorry, maar ...:(

Groet, gmo

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

Niet helemaal correct. Denk maar aan inkoop- of verkoopboek (en van dit laastste is hier in feite sprake). Bij die boeken vindt ook (nog geen) betaling plaats.

 

Het in dit draadje eerder gegeven antwoord is correct; n.l. gewoon een creditnota maken (voor de verkeerde debiteur) en (negatief) inboeken in verkoopboek (of memoriaal) en een nieuwe nota aanmaken (voor de juiste debiteur) en boeken in het verkoopboek. De op beide nota's voorkomende btw loopt dan tegen elkaar weg, evenals de op de nota's opgenomen omzetbedragen.

 

In feite wordt slechts in het (sub)grootboek debiteuren de belasting (=debitering) van de ene debiteur vervangen door de belasting van de andere debiteur.

 

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Dan gaat het niet helemaal goed. In het bankboek zou deze post niet voor mogen komen (zolang de debiteur niet heeft betaald). Die 2 keer in het bankboek is dat debet of credit? Omzetrekening en btwrekening zijn in ieder geval accoord.

 

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Dit komt neem ik aan doordat je de facturen niet bij debiteuren hebt ingeboekt maar rechtstreeks via het bankboek. Normaal gesproken zou je hem bij de debiteuren inboeken en niet bij het bankboek omdat je dan eigenlijk een stap overslaat en je pas je omzet boekt wanneer je deze betaald hebt gekregen terwijl je wanneer je de factuur inboekt deze op omzet wordt geboekt bij de debiteuren en wanneer deze betaald wordt hij dan in het bankboek komt te staan en wordt weggeboekt tegen debiteuren.

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

Ik denk, dat het probleem ergens anders ligt.

Ik heb ze niet via het bankboek geboekt.

Ik gebruik Reeleezee met extra module Facturen .

De facturen ga je dan daar invoeren en die komen "van zelf" op de rekening Debiteuren, BTW en Omzet staan.

De anderen verkoopfacturen kan ik namelijk wel op de rekening Debitereuren terugvinden.

Link naar reactie
  • 0

Ik ken het programma verder niet dus weet ook niet hoe het werkt, maar ik denk dan dat wanneer normaal de facturen wel bij debiteuren komen te staan deze nu dan al automatisch tegen elkaar zijn weggestreept. Zit er in het pakket niet een optie om de historie per debiteur te kunnen zien? Misschien dat hij hem automatisch tegen elkaar wegstreept en je deze dan niet meer bij openstaande posten ziet staan maar bij de historie (alle transacties ) van de debiteur moet hij wel staan.

 

Groeten,

 

Patricia

Link naar reactie
  • -1

De journaalpost zou moeten zijn (indien btw hoog)

VerkoopFactuur:

Debet Credit

Debiteuren 500,00

BTW 81,94

Omzet 418,06

 

CreditFactuur

Debiteuren 500,00

BTW 81,94

Omzet 418,06

 

Grootboek is dan bij alleen in de subadministratie (debiteuren openstaande posten) moeten de openstaande posten wel met elkaar worden gematched. Dat moet je zelf doen tenzij het pakket een speciale creditnota functie heeft en het zelf afhandeld.Beide facturen zullen immers een ander nummer hebben. et wel op dat de credit in dezelfde BTW periode valt anders moet je wellicht nog een suppletie aangifte doen.

 

Edit door moderator: welkom op Higherlevel.nl, en goed te zien dat je anderen wilt helpen. Echter, verwijzingen naar eigen sites zijn niet wenselijk i.v.m. reclame en spamTip: gebruik je "handtekening" (te vinden in je profiel) om onder elk bericht een handtekening te zetten. Dáár mag een link naar je eigen site wel in.

Arco van Nieuwland

www.yuki.nl

Link naar reactie
  • 0

bij Snelstart komen zowel de faktuur als de creditfaktuur in de debiteurenlijst te staan met als te betalen bedrag nul.

In memoriaal boek ik ze dan tegen elkaar weg. Bij mij komt dit veel voor, omdat ik faktureer naar mij onbekende klanten, waar ik de spullen pas lever of bij mijn leverancier bestel als de faktuur betaald is. Helaas zijn er altijd "klanten"die wel een bestelling doen, maar nooit de alvast gestuurde faktuur voldoen. Deze stuur ik dan na zekere tijd een creditfaktuur die ik op de omschreven wijze tegen elkaar wegboek.

 

Link naar reactie
  • 0

sorry nee niet gezien dat dit 3 jaar oud is. Stom, Is natuurlijk niet de bedoeling en zeker niet om te spammen, meer om dit soort problematiek te plaatsen in de context van wat er nu aan ontwikkeling plaatsvindt (want die is nog van alle dag). BDO biedt bijvoorbeeld dit soort diensten ook aan door ondernemer alleen maar te laten scannen en schiet het vervolgens of in Twinfield of in yuki.

Bij de een heb je een vaste fee en bij yuki is de rekenbasis 0,95 eur per transactie. Ook ellen4biz biedt een dergelijke oplossing. Het illustreert meer dat boekhouden voor de kleinere ondernemer niet meer zelf gedaan hoeft te worden om toch uptodate te zijn en niet te veel te betalen.

Vandaar.

bedankt voor de waarschuwing

 

Arco van Nieuwland

www.yuki.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.