• 0

beeindiging huurcontract

Hallo,

Ik heb een eigen zaak en huur een pand hiervoor.

Aangezien het niet meer financieel haalbaar is om door te gaan moet ik binnen nu en korte termijn stoppen.

heb al een doorlopend krediet waar ik niks meer van op kan nemen en ook geen andere leningen meer kan krijgen.

Er zit gewoon echt geen toekomst meer in...

Maar... ik heb een huurcontract...

Wat moet ik nu doen? Het pand staat al een tijdje te huur maar nog steeds geen gegadigden, en mn saldo is bijna op, waardoor ik de huur niet meer kan betalen...

Ik ga deze week de verhuurder hierover inlichten, maar ben heel bang voor de consequenties.

Wat kan er gebeuren? ik ben sowieso mn bankgarantie kwijt maar verder??

Prive heb ik ook geen geld meer dus afkopen is ook geen oplossing meer... ik zou niet weten hoe ik dit moet oplossen

 

ik woon wel samen maar het huis staat op mn vriend zn naam... kunnen ze daar aanspraak op gaan maken???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

hoe lang loopt het contract nog en wat is de opzegtermijn? heb je met je vriend een samenlevingscontract en staan daar bepalingen in omtrent de eigen woning.

heb je een baan? zoniet zoek dan zo snel mogelijk werk. iedere euro die binnenkomt is er een. in het ergste geval kunnen schuldeisers je faillisement aanvragen. van een kale kip is niet te plukken maar het kan je wel in lengte van dagen achtervolgen. misschien eens een gesprek aangaan met de sociale dienst in het kader van de bbz regeling.

Link naar reactie
  • 0

het contract loopt nog 3 jaar met een opzegtermijn van 1 jaar...

 

Ik woon samen maar we hebben geen samenlevingscontract, alles staat op de naam van mn vriend.

 

Ik ben al opzoek naar een baan en als alles goed gaat dan kan ik volgende week beginnen in een callcenter via het uitzendbureau...

 

ik had een paar mand geleden al en gesprek met mn huurbaas gehad en hij stelde voor dat ik onder het contract uit mocht en de winkel kon sluiten maar dan wel een half jaar de huur doorbetalen... daarna zou ik dan van alles af zijn...

Op zich een redelijk voorstel, beter dan nog 3 jaar moeten huren, maarja ik heb geen inkomen meer dus zeker geen geld om een half jaar te betalen!

Extra geld lenen is ook geen optie...

Link naar reactie
  • 0

je kunt, denk ik, het best het aanbod aannemen als het nog gaat. Je hebt ook niet zoveel keus, het alternatief is drie jaar betalen....

Misschien kun je een betalingsregeling met je huurbaas overeenkomen.

 

Je zegt dat het een paar maanden geleden is dat het aanbod werd gedaan, wat is er in de tussentijd gebeurd?

 

Het vervelende is dat je huurbaas je ook gewoon aan het contract kan houden, en dan ga je helemaal nat.

 

sterkte,

Chris

ps , probeer toch positief te denken, wellicht kun je op een andere manier geld verdienen met het pand?

Link naar reactie
  • 0

je kunt, denk ik, het best het aanbod aannemen als het nog gaat. Je hebt ook niet zoveel keus, het alternatief is drie jaar betalen....

Misschien kun je een betalingsregeling met je huurbaas overeenkomen.

 

Je zegt dat het een paar maanden geleden is dat het aanbod werd gedaan, wat is er in de tussentijd gebeurd?

 

Het vervelende is dat je huurbaas je ook gewoon aan het contract kan houden, en dan ga je helemaal nat.

 

sterkte,

Chris

ps , probeer toch positief te denken, wellicht kun je op een andere manier geld verdienen met het pand?

 

 

 

Toen hij mij dit voorstel deed toen zat er nog wel een beetje toekomst in de zaak dus toen heb ik besloten om er eerst weer mee door te gaan en dan hopen dat er snel een nieuwe huurder zou komen want dan kon ik ook zo van mn contract af...

Helaas zijn de zaken alleen maar slechter gegaan en zit er echt geen toekomst meer in, ook niet om te investeren om op een andere manier door te gaan.

Kortom, de winkel gaat binnenkort sowieso dicht! en wat ik nu wil uitzoeken is dus wat er in het ergste geval kan gebeuren...

 

over die betalingsregeling van een half jaar zou ik het idd nog eens met hem kunnen hebben... maar als er dan in die periode alsnog een nieuwe huurder voor het pand komt, ben ik dan verplicht om het hele half jaar door te betalen? hier moeten we dan waarschijnlijk ook weer even een contract voor opstellen als dit mogelijk is...

Link naar reactie
  • 0

je kan alleen een aanbod aannemen als je zeker weet dat je het kan nakomen. anders heeft het geen enkele zin om afspraken te maken. uit je verhaal begrijp ik dat je ook een borgsom voor de huur betaald hebt. voor hoeveel maanden huur was deze? en heb je eigenlijk achterstanden in de huurbetaling? dat zijn toch allemaal zaken die meespelen.

Link naar reactie
  • 0

Niet alleen het starten van een bedrijf, maar zeker ook het stoppen met een bedrijf moet met beleid gebeuren.

 

Uit je post's maak ik op dat je niet eerder met dit bijltje gehakt hebt. Heb je geen capabel persoon in je omgeving met wie je kunt overleggen over wat wijsheid is in jouw specifieke geval (bekenden, vrienden, accountant??)

 

Misschien zijn er wel mensen die je bedrijf over willen nemen ...

 

Welke regio zit je???

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

ga er vanuit dat het een commerciele verhuurder is. dan moet hij toch een bepaalde tijd leegstand incalculeren. contract of niet. je hebt geen achterstanden en hij heeft een garantie van 3 maanden huur. probeer met hem overeen te komen dat het contract tegen deze borg ontbonden wordt met als voorwaarde dat je de ruimte direct leeg opgeleverd. je schrijft dat je een opzegtermijn van een jaar heeft. als hij direct de beschikking heeft over het pand dan heeft hij met de borg in ieder geval 25 % van zijn vordering. Bij een faillisement heeft hij meestal het nakijken en een kale kip kan je niet plukken. een incasso of procestraject is ook niet goedkoop. mijn advies direct actie ondernemen. kijken of je het eens kan worden en de winkel zo snel mogelijk leeg.

Link naar reactie
  • 0

ga er vanuit dat het een commerciele verhuurder is. dan moet hij toch een bepaalde tijd leegstand incalculeren. contract of niet. je hebt geen achterstanden en hij heeft een garantie van 3 maanden huur. probeer met hem overeen te komen dat het contract tegen deze borg ontbonden wordt met als voorwaarde dat je de ruimte direct leeg opgeleverd. je schrijft dat je een opzegtermijn van een jaar heeft. als hij direct de beschikking heeft over het pand dan heeft hij met de borg in ieder geval 25 % van zijn vordering. Bij een faillisement heeft hij meestal het nakijken en een kale kip kan je niet plukken. een incasso of procestraject is ook niet goedkoop. mijn advies direct actie ondernemen. kijken of je het eens kan worden en de winkel zo snel mogelijk leeg.

 

dit is idd een optie waarmee ik hoop dat de verhuurder akkoord zal gaan...

weetje wat zo moeilijk is, er zijn al een aantal mensen geweest om het pand te bekijken maar nog steeds niemand die al met zekerheid kan zeggen of ze het willen gaan huren...

daar zit ik dus de laatste maanden op te wachten...

dan had ik gewoon mijn bankgarantie terug gekregen en kon ik zo van het contract af.

maar het geld is nu echt op dus ik moet deze week de knoop doorhakken...

Link naar reactie
  • 0

heb helaas hetzelfde meegemaakt als jij, maar ik had wel een reële verhuurder. heb het pand in een paar dagen leeggemaakt. thuis opgeslagen het hele huis lag vol. maar ik kon er wel vanaf. de verhuurder had ook een borg van 3 maanden. uiteindelijk heeft het pand een half jaar leeggestaan, maar is nu weer verhuurd voor een hogere huurprijs. zoals ik al zei, commerciele verhuurder moeten gewoon een paar maanden leegstand incalculeren in hun bedrijfsvoering. sucses ermee het is het proberen waard.

 

Link naar reactie
  • 0

sterkte ermee, ook naar eventuele ander schuldeisers gewoon open kaart spelen. uitleggen dat het even niet gaat en dat je er aan werkt. probeer daarmee incassokosten en boeterente te voorkomen. kijk of je in aanmerking komt voor bemiddeling via gemeentelijke kredietbank of schuldsanering. en gewoon iedereen met opgeheven hoofd tegemoet treden.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben benieuwd hoe het gesprek is verlopen.

 

Kennelijk heb je een eenmanszaak, althans daar lijkt het op, dus het treft je in je prive vermogen. Faillissement zal derhalve niet prettig zijn. Een schikking treffen met de verhuurder lijkt mij een goede optie. Op zich is het half jaar dat hij toen heeft aangeboden niet onredelijk indien de huurtijd 3 jaren is, echter met scherp onderhandelen kan het wellicht wat korter worden dan een half jaar. Misschien kan je (ook) zoeken naar een nieuwe huurder voor hem om zo korting te krijgen op de termijn van het doorbetalen. Leg wel alles schriftelijk vast wat je afspreekt.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

zo.... we hebben vandaag het gesprek gehad...

Opzich vrij redelijk verlopen...

Zijn voorstel is nu dat hij die bankgarantie ontvangt en dat ik dan nog 2 maand betaal...

Aangezien er nog onderhandelingen zijn met eventuele nieuwe huurders heb ik nog uitstel tm volgende week vrijdag, dan gaan we een besluit nemen.

Ik ga dan akkoord met zijn voorstel, en ik hoef dan pas die 2 maanden na 3 maand te betalen(omdat hij eerst die 3 maand bankgarantie nog krijgt)... dan heb ik dus nog even de tijd om wat op te sparen van mijn inventaris die ik zsm hoop te verkopen...

Mocht er binnen die periode wel een nieuwe huurder komen dan hoef ik die 2 maand niet meer te betalen.

Dit komt allemaal wel op papier te staan hoor...

 

Wat vinden jullie hiervan??? ik dacht dat het een heel redelijk aanbod van hem is toch???

Ben dan wel mn bankgarantie kwijt, maar dat zat er sowieso wel aan te komen... en dan misschien nog 2x de huur... maar dan ben ik er wel vanaf...

 

 

Link naar reactie
  • 0

inderdaad een redelijk voorstel. probeer toch de ruimte zo snel mogelijk leeg te krijgen. maak het schoon, zeem de ramen en plak er per direct te huur op. het lijkt mij dat als er op korte termijn bijvoorbeeld per 1 maart een nieuwe huurder is dat je dan ook gewoon je borg van 3 maanden terugkrijgt, aangenomen dat je geen achterstand of schade hebt. dus niet zomaar klakkeloos die borg afstaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

vandaag weer even contact gehad want ik heb alles even berekend en als ik mn inventaris verkoop dan hou ik er nog niet genoeg aan over om die 2 maanden huur te kunnen betalen.

ik heb dit aan hem gemeld, en we houden volgende week vrijdag nog aan als eind datum. als er dan nog geen nieuwe huurder is dan zullen we weer met elkaar om de tafel gaan...

 

Link naar reactie
  • 0
want ik heb alles even berekend en als ik mn inventaris verkoop dan hou ik er nog niet genoeg aan over om die 2 maanden huur te kunnen betalen.

 

heb je eigenlijk wel een duidelijk overzicht wat er nog aan baten en lasten is. als jouw doorlopend krediet voor de zaak gebruikt hebt, dan zou het wel prettig zijn als je door verkoop van activa daarop kan inlopen. ik heb het idee dat je er helemaal alleen voorstaat. krijg je wel voldoende support van je vriend en of familie. een bedrijfssluiting is een ingrijpend proces, daar kan je best wel wat steun bij gebruiken. pas wel op dat je niet met commerciele bemiddelaars in zee gaat. wellicht toch nog eens aankloppen bij de sociale dienst of kredietbank.

Link naar reactie
  • 0

ja ik heb wel steun van mn vriend en familie, maar verder heb ik geen contacten met mensen die er echt veel verstand van hebben...

Ik ga mijn inventaris verkopen en dat geld terug storten op mijn doorlopend krediet.

Daarna moet ik dus nog een regeling gaan treffen met de bank hoe ik de rest in moet gaan lossen.

Ik ga maandag trouwens al beginnen met een nieuwe baan!!

Ben blij dat ik wel zo snel al werk heb kunnen vinden en dus toch een inkomen heb straks.

Ik zal niet veel overhouden van mn salaris omdat ik nog veel terug moet betalen aan de bank, maar het is beter iets dan niets...

Ik heb verder geen schulden gemaakt, heb al mn rekeningen altijd netjes en optijd kunnen betalen.

 

Bedankt voor je/jullie medeleven en tips!

Link naar reactie
  • 0

Hoi... ff update van mij...

 

Ik had met de eigenaar afgesproken dat hij alleen aanspraak zou gaan maken op die 3 maand huurgarantie... heel redelijk van hem dus!!!

Nou ik ben dus afgelopen zaterdag voor het laatst open gegaan en wat denk je... belt er een vrouw die wel belang bij het pand heeft... is zondag direct wezen kijken en heeft direct toegezegt!!!

 

Dus, de bankgarantie komt gewoon vrij op mijn naam en ze heeft ook nog de inventaris overgenomen... ideaal dus...

wat een opluchting, en dat op het laatste moment!

 

Ik ben inmiddels ook alweer 2 week aan het werk bij mn nieuwe baan... heb nog wel een doorlopend krediet terug te betalen, dus hard werken en flink sparen!!!

 

maar verder ziet mijn toekomst er weer prima uit!!

 

alsnog... bedankt voor jullie tips enz..

 

groetjes!

 

Link naar reactie
  • 0

da's mooi. probeer met het geld van de bankgarantie je doorlopend krediet te verlagen. vaak is de rente torenhoog op dergelijke kredieten.

succes voor de toekomst.

 

jezeker dat geld gaat direct terug naar mn krediet... en dan hard werken zodra ik het zsm ingelost heb...

moet nog naar de bank voor een gesprek, ze zullen wel een bepaalde regeling willen treffen ofzo... weet niet of er een termijn aan zit dat ik alles ingelost moet hebben omdat ik nu geen winkel meer heb..

maar dat hoor ik dan nog wel...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.