• 0

Al enkele malen heb ik collega-forum-bezoekers kunnen helpen indien er vragen kwamen op mijn vakgebied. Nu heb ik zelf eens een vraag waarvan ik hoop dat deze hier terecht wordt gesteld en dat iemand mij hiermee kan helpen.

Casus

Er bestaat een software programma met een merknaam welke naam is beschermd door het merkenrecht. Het programma en dus ook het merk valt onder een Stichting waarvan ik bestuurslid ben geweest.

Voor het programma heb ik in de periode van mijn bestuurslidmaatschap een uitgebreide handleiding geschreven waarvan het copyright bij mij berust. Uiteraard wordt in de handleiding veelvuldig de merknaam gebruikt. De handleiding is destijds via de webshop van de Stichting in de verkoop aangeboden.

Vervolgens stap ik, om redenen, uit het Bestuur en verbied dat mijn handleiding nog wordt verkocht door de Stichting met een beroep op het copyright. Daarna wordt mij verboden de handleiding, zelfstandig, te verkopen onder verwijzing naar het merkenrecht.

Vraag: terecht?

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/11093-merkenrecht-van-toepassing/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik ben geen expert, maar volgens mij is jouw claim terecht en die van de stichting niet. Ze kunnen je hoogstens verbieden je manual onder hun merknaam te verkopen. Volgens mij mag je wel zelf een manual uitbrengen "voor" hun product en daarbij de merknaam noemen (zoals je ook een manual mag maken voor een Microsoft product).

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

• 0

Juridisch interessant lijkt me de vraag of je als bestuurslid 'in dienst' bent van de stichting of niet, en daaraan gekoppeld de vraag of het auteursrecht toevalt aan de werkgever. Zeker omdat de software blijkbaar niet uit jouw koker voortgekomen is, maar als stichtingsproductie ontstaan is.

Tussen de regels door valt me op dat een wellicht serieus conflict nu tamelijk pinnig wordt uitgevochten. Na de scheiding moeten alle cadeautjes teruggegeven worden. Is dat nou echt nodig?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

@Nils

Dat was nu ook exact mijn gedachtengang.

@TwaLevel

Je bent als bestuurslid zeker niet in dienst van de Stichting om o.a. die reden blijft het copyright toebehoren aan de auteur. De software, maar dit terzijde, is OS en ingebracht in de Stichting zonder dat daar dus eigendomsrechten van de Stichting ontstaan.

Of het nodig was is ook voor mij de vraag geweest. Het copyright overdragen was voor mij uiteraard geen optie; verkoop zonder controle mijnerzijds toestaan evenmin. Een alternatief voorstel is zonder opgave van redenen en zonder onderhandelingen afgewezen. Dan houdt het voor mij op. De "schade" is echter te overzien voor mij.

Bedankt voor het meedenken.

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar