• 0

Vof naar eenmanszaak

Om mijn vraag helder te krijgen, moet ik een stukje geschiedenis geven.

Ik ben de afgelopen acht jaar bezig geweest met het uitwerken van een bedrijfsplan voor een specifieke dienst/product. Ik wist dat ik iets nieuws in handen had, maar kreeg pas 1 ½ jaar geleden de moed om mijn baan op te zeggen en ervoor te gaan. Ik heb het product volledig uitgewerkt en stond op het punt om een investeerder/financier te zoeken (voor een kleine € 25.000) om productie te kunnen draaien.

 

Na een half jaar kwam een vriend met het voorstel om bij mij in het bedrijf te stappen en gezamenlijk verder te gaan. Aangezien ik zeer onder de indruk was van zijn loopbaan. En ik meende dat hij ook ondernemerskwaliteiten had, ben ik ervoor gegaan. Wij hebben de eenmanszaak omgezet naar een vof en hij heeft een klein bedrag geïnvesteerd. Met nog een investering van een goede vriend van mij, zijn we samen verder gegaan. We hebben een vennootschapscontract opgesteld waarin staat dat het product/dienst mijn eigendom blijft. Mocht de VOF beëindigd worden, dan heb ik het recht om deze voort te zetten. De vennootschapsovereenkomst is door een bedrijfsjurist opgesteld.

 

Hij had veel plannen en ideeën en het klonk allemaal veelbelovend. Helaas bleek na een half jaar dat veel van de ideeën en plannen ook niet meer dan dit waren. Hij ondernam geen initiatief en wachtte af tot ik actie ondernam en hem opdrachten gaf om iets te doen.

Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een grote fout heb begaan. Ik moet hem continu ‘achter de broek zitten’ om iets gedaan te krijgen. Hij komt afspraken niet na en nu blijkt ook dat hij zijn drukke privé agenda voorrang geeft.

 

1 ½ maand terug heb ik hem gezegd dat ik de vof wil beëindigen. Hij heeft mij in het gesprek gezegd dat hij van mening is dat we het bedrijf samen hebben opgebouwd en dat hij nog een kans verdient. We hebben besloten het nog één kans te geven en over vijf maanden te evalueren hoe het is gegaan. (met uiteraard tussentijdse evaluaties) Helaas moet ik na 1 ½ maand al constateren dat het echt niet langer gaat. Door zijn drukke privé agenda en externe opdrachten doet hij de afgelopen twee maanden helemaal niets meer voor het bedrijf.

 

Nog even voor alle duidelijkheid. Hij heeft zich niet in het bedrijf ‘ingekocht’. Wij hebben in het afgelopen jaar nog geen winst behaald. We hebben het afgelopen jaar voornamelijk gewerkt aan de vormgeving en uitstraling van het bedrijf. We gaan in het komende jaar (met het product/dienst dat ik al eerder heb gemaakt) wel een minimale winst halen. Uiteraard ben ik bereid om de lease van de kantoorapparatuur over te nemen, samen met de schuld aan de investeerder. Daarnaast wil ik ook vanuit de komende opbrengsten zijn investering terugbetalen.

 

Kan ik nu beslissen de VOF naar een eenmanszaak om te zetten, moet hiervoor de VOF worden beëindigd en ik opnieuw een bedrijf starten? Wat brengt dit voor (fiscale) gevolgen met zich mee? Ik heb al wel het een en ander gelezen over minimaal drie jaar werkzaam te moeten zijn om in aanmerking te komen voor ‘geruisloze doorschuiving’. Maar is dit ook van toepassing als er nog geen sprake is van winst? En zijn er nog andere zaken waarbij ik stil moet staan?

Alvast bedankt.

Gert

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe zal de VOF worden ontbonden. Dit betekent echter niet dat jij een nieuw bedrijf hoeft op te starten. In het VOF contract zal wellicht voor de uittredende vennoot een soort aanbiedingsplicht zijn opgenomen, ofwel: hij zal zijn deel van de onderneming (de helft van de VOF) eerst aan jou te koop aan moeten bieden. Jij neemt zijn deel van de onderneming over en samen met het deel van de onderneming die je al had ga je verder als eenmanszaak.

 

Soms zijn er in het VOF contract al afspraken gemaakt over de bepaling van de hoogte van de overnamesom (waardering vermogensbestanddelen, bepaling eventuele goodwill, terugbetaling investering) en hoe die betaald dient te worden. Sla het VOF contract er goed op na, dit is een situatie waarin je achteraf wellicht blij zal zijn dat je iets op papier hebt gezet. Misschien is het verstandig om de jurist te raadplegen die het contract heeft opgesteld.

 

De uittredende vennoot realiseert misschien stakingswinst omdat hij zijn onderneming staakt. E.e.a. is afhankelijk van de overnamesom, stakingswinstvrijstelling etc. Bij geruisloze doorschuiving naar jou is er bij de uittredende vennoot geen stakingswinst, jij moet dan wel de doorgeschoven vermogensbestanddelen voor dezelfde boekwaarde op de balans zetten. Hiervoor moet je wel aan de voorwaarden voldoen, o.a. het samenwerkingsverband moet minimaal 36 maanden hebben geduurd.

 

Groet,

 

Jimson

Link naar reactie
  • 0

Je mag de vof beeindigen als en op de wijze waarop dat in het vof-contract staat. Je zegt dat jij het mag voortzetten. Waarschijnlijk staat er ook in op welke wijze dat moet en hoe verdeelt moet worden. Zo niet, dan moet je terugvallen op de wet. In ieder geval moet er dan op een redelijke wijze verdeeld worden. Echter, kijk even wat precies in het contract staat.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.