• 0

Auto - BTW - Vergeten

Als startende ondernemer heb ik verstand van een aantal zakan. Jammer genoeg niet van fiscale.

 

Ik heb 2 vragen:

 

(i) ik maak zakelijke kilometers met een privé auto. Kan ik BTW van benzinekosten van mijn eigen BTW aftrekken?

 

Mijn huidige opdrachtgever vergoedt deze kilometers met E 0,19. Kan ik nu ook nog autokosten aftrekken (IB én/of BTW op benzine etc)?

 

(ii) als dat zo is dan ben ik in ieder geval vergeten de BTW op benzine van mijn in rekening gebrachte BTW (in Q4) af te trekken. Kan ik dit nog corrigeren?

 

Alvast veel dank voor een reactie!

 

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(i) ik maak zakelijke kilometers met een privé auto. Kan ik BTW van benzinekosten van mijn eigen BTW aftrekken?

 

Nee, dat is slechts het geval indien de auto als zakelijk is aangemerkt voor de omzetbelasting.

 

Mijn huidige opdrachtgever vergoedt deze kilometers met E 0,19. Kan ik nu ook nog autokosten aftrekken (IB én/of BTW op benzine etc)?

 

Indien je voor de zaak zakelijke kilometers maakt met jouw prive auto, dan mag je hiervoor 0,19 Euro per zakelijke kilometer door de zaak laten vergoeden aan jou prive. Een kostenpost voor de zaak (aftrek in de IB). Daar staat tegenover dat de zaak aan de opdrachtgever de zakelijke kilometers in rekening brengt (maak ik op uit je verhaal). Gewoon extra omzet dan wel winst voor de zaak (pluspost in de IB). Voor de inkomstenbelasting loopt dit dan neutraal, stel: 100 maal 0,19 omzet -/- 100 maal 0,19 kosten = nihil.

 

Voor de omzetbelasting moet de zaak, over de 0,19 Euro per zakelijke kilometer die word betaald door de opdrachtgever, omzetbelasting afdragen. Deze kilometers zullen doorgaans dan ook op de factuur staan vermeld. M.i. kan de omzetbelasting (voorbelasting) die drukt op de 0,19 Euro per zakelijke kilometer, die de zaak aan jou prive betaalt, niet door de zaak worden afgetrokken. Vanuit prive kun je technisch gezien geen omzetbelasting in rekening brengen, je bent in de hoedanigheid van privepersoon namelijk geen ondernemer voor de omzetbelasting. De zaak kan alleen omzetbelasting aftrekken die door andere ondernemers aan haar in rekening is gebracht.

 

Groet,

 

Jimson

Link naar reactie
  • 0

(i) ik maak zakelijke kilometers met een privé auto. Kan ik BTW van benzinekosten van mijn eigen BTW aftrekken?

 

Nee, dat is slechts het geval indien de auto als zakelijk is aangemerkt voor de omzetbelasting.

 

Jimson, niet iedereen is het met je eens. Van inzakengaan.nl:

 

Behoort de auto tot het privé-vermogen dan kunt u de kosten van het autobezit niet in rekening brengen van de onderneming. U heeft daarentegen het recht om een bepaald bedrag per gereden zakelijke kilometer (2006: € 0,19/km) in aftrek te brengen van uw winst. Dit bedrag is inclusief bijkomende kosten zoals parkeergeld, wasserette, etc. U bespaart zodoende in de te betalen belasting over de winst afhankelijk van het aantal gereden zakelijke kilometers. Woon-werkverkeer kilometers worden overigens ook gezien als zakelijke kilometers.

 

Wat u nog wel moet doen is alle bonnetjes met betrekking tot uw privé auto bewaren. De BTW hierop kunt u namelijk naar rato van het aantal zakelijke kilometers (t.o.v. het totaal aantal gereden kilometers) terugvorderen bij uw periodieke BTW aangifte.

 

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

Klopt, je kunt de autokosten van een prive auto naar evenredigheid zakelijk in boeken en de voorbelasting hierop aftrekken bij de btw aangifte.

Je moet dan echter wel strikt bijhouden wat er zakelijk er wat er prive is gereden om zo te kunnen bepalen welke percentage er zakelijk is gereden en dit kun je dan gewoon als zakelijke kosten inboeken. Dit gaat ook om onderhoud van de auto zoal bijvoorbeeld een beurt en nieuwe banden enz.

Link naar reactie
  • 0

(i) ik maak zakelijke kilometers met een privé auto. Kan ik BTW van benzinekosten van mijn eigen BTW aftrekken?

 

Nee, dat is slechts het geval indien de auto als zakelijk is aangemerkt voor de omzetbelasting.

 

Jimson, niet iedereen is het met je eens. Van inzakengaan.nl:

 

Behoort de auto tot het privé-vermogen dan kunt u de kosten van het autobezit niet in rekening brengen van de onderneming. U heeft daarentegen het recht om een bepaald bedrag per gereden zakelijke kilometer (2006: € 0,19/km) in aftrek te brengen van uw winst. Dit bedrag is inclusief bijkomende kosten zoals parkeergeld, wasserette, etc. U bespaart zodoende in de te betalen belasting over de winst afhankelijk van het aantal gereden zakelijke kilometers. Woon-werkverkeer kilometers worden overigens ook gezien als zakelijke kilometers.

 

Wat u nog wel moet doen is alle bonnetjes met betrekking tot uw privé auto bewaren. De BTW hierop kunt u namelijk naar rato van het aantal zakelijke kilometers (t.o.v. het totaal aantal gereden kilometers) terugvorderen bij uw periodieke BTW aangifte.

 

 

Akkoord. Bedankt voor de correctie in ieder geval. :)

Link naar reactie
  • 0

Klopt, je kunt de autokosten van een prive auto naar evenredigheid zakelijk in boeken en de voorbelasting hierop aftrekken bij de btw aangifte.

Je moet dan echter wel strikt bijhouden wat er zakelijk er wat er prive is gereden om zo te kunnen bepalen welke percentage er zakelijk is gereden en dit kun je dan gewoon als zakelijke kosten inboeken. Dit gaat ook om onderhoud van de auto zoal bijvoorbeeld een beurt en nieuwe banden enz.

 

Hallo, nu ben ik weer verbaast ???

 

Ik dacht dat je alleen de BTW (naar rato van zakelijke kilometers) mag aftrekken, maar dat je de kosten niet naar rato mag aftrekken. Daar mag je alleen 19ct per zakelijke kilometer aftrekken, ongeacht de werkelijke kosten. Toch?

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

Klopt, je kunt de autokosten van een prive auto naar evenredigheid zakelijk in boeken en de voorbelasting hierop aftrekken bij de btw aangifte.

Je moet dan echter wel strikt bijhouden wat er zakelijk er wat er prive is gereden om zo te kunnen bepalen welke percentage er zakelijk is gereden en dit kun je dan gewoon als zakelijke kosten inboeken. Dit gaat ook om onderhoud van de auto zoal bijvoorbeeld een beurt en nieuwe banden enz.

 

Hallo, nu ben ik weer verbaast ???

 

Ik dacht dat je alleen de BTW (naar rato van zakelijke kilometers) mag aftrekken, maar dat je de kosten niet naar rato mag aftrekken. Daar mag je alleen 19ct per zakelijke kilometer aftrekken, ongeacht de werkelijke kosten. Toch?

 

Mee eens, als je de keuze hebt gemaakt voor de inkomstenbelasting om je auto prive te houden dan is slechts die 19 cent van toepassing voor de winstberekening.

Link naar reactie
  • 0

Hierbij de link naar de belastingdienst waar het allemaal op staat.

 

]]http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-21.html

 

Hij doet het niet zie ik. Wanneer je naar de site van de belastingdienst gaat en je gaat naar kosten van de onderneming en dan naar auto is prive zie je het zo staan.

 

Waar doelde je precies op Patricia?

 

1) Naar rato van zakelijke kilometers een gedeelte van de werkelijke gemaakte prive-autokosten in mindering brengen op de winst?

 

of

 

2) Naar rato van zakelijke kilometers de BTW uit de werkelijk gemaakte prive-autokosten halen en deze in aftrek brengen op de af te dragen omzetbelasting?

 

Groet,

 

Jimson

Link naar reactie
  • 0

Je kunt er voor kiezen om in eerste instantie alle kosten (zakelijk/prive ) in te boeken en de btw hier van af te trekken en dan bij de laatste btw aangifte hier het prive gebruik te verrekenen ( 22% van de cataloguswaarde en daarvan weer 6% . Dit vul je in bij prive gebruik en zo kun je prive met zakelijk verrekenen.

Je kunt er ook voor kiezen om wanneer je weet hoeveel procent je zakelijk en prive rijdt. Dit gelijk te splitsen en wanneer je bijvoorbeeld 50% zakelijk rijdt vam alle kosten 50 % in te boeken en daarvan de btw af te trekken als voorbelasting.

Je moet dan uiteraard wel alle onnen goed bewaren.

 

Ik hoop dat het zo duidelijker is en anders staat het op de site van d ebelastingdienst ook onder het kopje van de prive auto.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt er voor kiezen om in eerste instantie alle kosten (zakelijk/prive ) in te boeken en de btw hier van af te trekken en dan bij de laatste btw aangifte hier het prive gebruik te verrekenen ( 22% van de cataloguswaarde en daarvan weer 6% . Dit vul je in bij prive gebruik en zo kun je prive met zakelijk verrekenen.

 

De 22% /12% constructie geldt toch alleen als de auto voor de inkomsten/winstbelasting 'op de zaak' staat?

 

Zoals ik het doe, en waar de vraagsteller vlgs mij naar op zoek was, is als volgt:

 

- voor het vermogen de auto in privé bezit -> 19ct per zakelijk gereden kilometer opvoeren als bedrijfskosten.

- voor de btw de auto als zakelijk bezit -> de eerste 3 kwartalen van het jaar álle btw op autokosten opvoeren als in mindering te brengen voorbelasting (in mindering op af te dragen btw dus), en over kwartaal 4 de te veel in mindering gebrachte btw n.a.v. privé gebruik weer bijtellen (vraag 1d in de aangifte omzetbelasting).

 

Overigens hoef je volgens mij de auto voor de omzetbelasting niet letterlijk 'op de zaak' te zetten. Het enige wat je in je boekhouding ziet is dat je 19ct per zakelijke kilometer als kosten opvoert (in één keer, in je jaarrekening), en in eerste instantie alle btw aftrekt (elk kwartaal), en daarna weer een deel bijtelt (in het 4e kwartaal).

 

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

Je kunt niet voor het vermogen de auto op prive bezit hebben en voor de btw de auto op zakelijk zetten. Wanneer de auto voor het vermogen prive bezit is is dit ook voor de rest zo. Alleen zoals ik al had aangegeven kun je ervoor kiezen om zoals je het zelf ook al aangeeft. De autokosten als zakelijke kosten eerst volledig in te boeken en dan bij de btw aangifte van het laatste kwartaal het prive gebruik eraf. Dat prive gebruik is 22% van de catologuswaarde en daarvan 6% dit geef je dan op bij prive gebruik in de aangifte omzetbelasting.

Die 22% en dan 12% is inderdaad voor zakelijke auto's en voor prive auto's kun je de bijtelling doen i.p.v. 12%, 6% voor de btw.

 

Stel de auto heeft een catalogusprijs van 20.000

22% hiervan is 4400

6% daarvan is 264

 

Je geeft dan bij privegebruik op 4400 en btw 264.

Wanneer dit bedrag echter hoger is dan de werkelijke kosten kun je dit aangeven bij de belastingdienst om een andere berekening te mogen uitvoeren.

 

Die 19 cent per kilometer kun je ook gewoon in rekening brengen omdat dit niet de werkelijke autokosten zijn maar meer een vergoeding voor gebruik van de prive auto.

 

Je kunt natuurlijk ook zoals ik eerder had aangegeven vanaf het begin van het jaar wanneer je weet hoeveel procent je zakelijk en prive rijdt ( bijvoorbeeld 50/50 ) gelijk de directe kosten inboeken. Dus van alle autokosten die je maakt 50 procent in boeken als zakelijke kosten en die 50 % geef je dan op bij de btw aangifte.

 

]]http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-21.html#P187_19194

 

Ik hoop dat die link het nu doet want daar zie staan dat je voor een prive auto 19 cent in rekening mag brengen en de autokosten naar evenredigheid als voorbelasting kan aftrekken als zakelijke kosten.

Link naar reactie
  • 0

Alvast veel dank voor alle reacties. Ik vraag me alleen af of ik het nu goed begrijp (ik moet zeggen dat de BD zich op de site er wel makkelijk vanaf maakt) ???.

 

Een test. Ik begrijp het volgende:

 

Auto is privé vermogen (en blijft dat) en rij die ook zakelijk (eenmanszaak):

 

IB:

Ik mag E 0,19 per zakelijke kilometer als kosten opvoeren en van mijn winst aftrekken. Andere kosten voor de auto (reparaties, benzine, wasserette etc) kan ik niet in de IB sfeer als kosten van mijn omzet afhalen.

 

 

OB

de BTW op 'autokosten' kan ik aftrekken van de door mij in rekening gebrachte BTW, dit evenwel in verhouding zakelijke/privé kilometers.

 

Maar, wat zijn nu 'autokosten'? In ieder geval BTW op reparaties, maar ook BTW op brandstof?

Link naar reactie
  • 0

De btw van de autokosten kun jij niet in rekening brengen zelf voor de OB. Jij kunt als privepersoon namelijk geen btw in rekening brengen aan de zaak.

De autokosten ( de zakelijke dan ) boek je in de boekhouding als kosten. hiervan kun je de btw aftrekken en dit verlaagt uiteraard ook je winst. je kunt nu eenmaal geen btw aftrekken wanneer je geen kosten hebt ingeboekt;)

Jullie zien de IB en OB vaak apart maar dit heeft allemaal met elkaar te maken. Wanneer je btw kunt aftrekken als voorbelasting dien je ook de kosten in te boeken wat dus je winst verlaagt. Hoe kan de belastingdienst anders controleren of jouw btw aangiften kloppen als de kosten nergens in de boekhouding zijn terug te vinden?

 

 

Autokosten zijn alle kosten dus ook brandstof!

 

Link naar reactie
  • 0

Helaas is het me nog niet duidelijk en was ik misschien niet helemaal duidelijk. Sorry.

 

Nog eens.

 

Ik betaal BTW over de benzine op zakelijke kilometers. Kan ik deze BTW aftrekken van de door mij aan mijn klanten in rekening gebrachte BTW. Dus gewoon de benzine BTW in mijn vooraftrek meenemen?

 

Ik begrijop je punt dat de benzine kosten ook moeten worden meegenomen in de IB. Anders ziet de BD enerzijds BTW afgetrokken, maar geen kosten in de IB. Echter, hoe zit het dan met de 0,19E per km? Zit daar niet de benzinekosten in?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik betaal BTW over de benzine op zakelijke kilometers. Kan ik deze BTW aftrekken van de door mij aan mijn klanten in rekening gebrachte BTW. Dus gewoon de benzine BTW in mijn vooraftrek meenemen?

 

Ja de btw kun je verrekenen met je af te dragen btw net zoals je de btw verrekent met al je andere zakelijke kosten.

 

Die 19 cent kun je zoals ook op de site van de belastingdienst staat in rekening brengen evenals de autokosten. Die 19 cent is meer voor gebruik van de prive auto ( afschrijvingen enz.) en zijn niet de werkelijke zakelijke kosten.

 

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Link naar reactie
  • 0

Dat is het. Dank.

 

Bij inzakengaan.nl stellen ze echter dat je naast de 0,19 ct per z km geen verdere aftrekposten hebt. Zie ook hiervoor.

 

"Behoort de auto tot het privé-vermogen dan kunt u de kosten van het autobezit niet in rekening brengen van de onderneming. U heeft daarentegen het recht om een bepaald bedrag per gereden zakelijke kilometer (2006: € 0,19/km) in aftrek te brengen van uw winst. Dit bedrag is inclusief bijkomende kosten zoals parkeergeld, wasserette, etc. U bespaart zodoende in de te betalen belasting over de winst afhankelijk van het aantal gereden zakelijke kilometers. Woon-werkverkeer kilometers worden overigens ook gezien als zakelijke kilometers."

 

:-\

Link naar reactie
  • 0

De autokosten ( de zakelijke dan ) boek je in de boekhouding als kosten. hiervan kun je de btw aftrekken en dit verlaagt uiteraard ook je winst. je kunt nu eenmaal geen btw aftrekken wanneer je geen kosten hebt ingeboekt;)

 

 

 

A ha, nu begrijp ik wat pvisser bedoelt. Ik rijd mijn auto weliswaar privé (en hij 'staat dus niet op de zaak'), maar ik boek wel alle kosten (brandstofbonnetjes, reparaties, etc.) in mijn boekhouding. Anders weet je inderdaad niet waarover de btw die je als voorbelasting aftrekt over berekend is. Ik boek echter de kosten in onder de boekingssoort "bedrijfskosten niet aftrekbaar". Deze categorie specificeer ik apart op mijn resultatenrekening, en deze post verminderd niet mijn bedrijfsresultaat. De totale vergoeding á 19 ct per km boek ik wél in als normale bedrijfskosten, en vermindert daarmee mijn resultaat (en dus Inkomsten belasting...).

 

Ik zag geen andere manier om de (toegestane) verschillende waardering van mijn auto t.o.v. inkomsten- en omzetbelasting anders vorm te geven. Of zou ik dan een aparte administratie moeten voeren omtrent autokosten?

 

Bijvoorbeeld conferentiekosten (niet aftrekbaar onder drempel van ik dacht 4000 euro) boek ik daarom ook in onder "bedrijfskosten niet aftrekbaar", zodat ik in ieder geval de btw wel in mindering kan brengen.

 

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen: bekijk de site van de belastingdienst eens goed en ga daarvan uit. Hier staat toch echt dat je bij een prive auto de 19 cent per kilomter kunt inbrengen en ook de autokosten naar evenredigheid kunt verdelen als zakelijke kosten.

Als dit bij de belastingdienst er op staat kun je er wel van uit gaan dat dit klopt, lijkt mij ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen: bekijk de site van de belastingdienst eens goed en ga daarvan uit. Hier staat toch echt dat je bij een prive auto de 19 cent per kilomter kunt inbrengen en ook de autokosten naar evenredigheid kunt verdelen als zakelijke kosten.

Als dit bij de belastingdienst er op staat kun je er wel van uit gaan dat dit klopt, lijkt mij ;)

 

Waar staat dit precies? Volgens mij klopt het namelijk niet (of inzakengaan.nl en anderen hebben het natuurlijk mis). Ik hoor graag als het wel mag :D

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

Die autokosten boek je niet in als "bedrijfskosten niet aftrekbaar" ( zo'n grootboekrekening bestaat trouwens niet eens ) want dan zouden ze ook niet aftrekbaar zijn voor de btw!

De autokosten voer je gewoon in als autokosten en verlagen wel de inkomstenbelasting want het zijn gewoon zakelijke kosten geweest.

 

Nogmaals: Alle zakelijke kosten waarvan je btw mag terug vorderen zijn gewooon zakelijke kosten die je als alle andere kosten inboekt. Er zijn geen kosten waarvan je de btw wel mag terugvorderen maar die je niet in de winst/verliesrekening kunt opvoeren als zakelijke kosten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die autokosten boek je niet in als "bedrijfskosten niet aftrekbaar" ( zo'n grootboekrekening bestaat trouwens niet eens ) want dan zouden ze ook niet aftrekbaar zijn voor de btw!

De autokosten voer je gewoon in als autokosten en verlagen wel de inkomstenbelasting want het zijn gewoon zakelijke kosten geweest.

 

Nogmaals: Alle zakelijke kosten waarvan je btw mag terug vorderen zijn gewooon zakelijke kosten die je als alle andere kosten inboekt. Er zijn geen kosten waarvan je de btw wel mag terugvorderen maar die je niet in de winst/verliesrekening kunt opvoeren als zakelijke kosten.

 

 

 

 

.... oookeee..., maar hoe geef ik dan invulling aan het onderstaande:

 

1. U rijdt in uw eigen auto

U mag € 0,19 per kilometer van uw opbrengst aftrekken voor de zakelijke ritten die u met uw eigen auto maakt. Ook als u de auto huurt, mag u € 0,19 per zakelijk gereden kilometer van uw opbrengst aftrekken.

 

2. Gevolgen voor de btw

Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken voor de aankoop of de huur ervan. Wel mag u de btw op onderhouds- en reparatiekosten aftrekken voorzover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het aantal gereden kilometers op jaarbasis

 

1. impliceert: kosten niet opnemen in de boekhouding, aan het eind van het jaar een bedrag á 19ct pzkm opvoeren als kosten

 

2. impliceert: je mag btw in mindering brengen, maar hoe doe je dat als de onderliggende bewijsstukken niet in je boekhouding zitten ???

 

 

Volstaat het dan om de autokosten op factuurniveau als 'bedrijfskosten' op te voeren (leidt tot vermindering winst) en daarna de totaalsom van exact de zelfde autokosten nogmaals op te voeren als bijtelling o.i.d. ?

 

Jouw link naar de BD spreekt m.i. alleen over de situatie als het een zakelijke auto betreft (al is dat nooit goed duidelijk bij de BD), en dan gelden de regels die er staan (en tezamen de autokostenfictie vormen).

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

Die autokosten boek je niet in als "bedrijfskosten niet aftrekbaar" ( zo'n grootboekrekening bestaat trouwens niet eens ) want dan zouden ze ook niet aftrekbaar zijn voor de btw!

 

 

Het programma 'Eenvoudig Boekhouden' (gebruik ik niet maar heb ik wel een tijdje geëvalueerd) gebruik ook een categorie 'Bedrijfskosten beperkt aftrekbaar' om bijvoorbeeld autokosten mee te boeken. Na afloop, bij het opstellen van de jaarrekening, bepaal je dan het gedeelte dat 'niet aftrekbaar is'. Als dat 100% is is het helemaal niet aftrekbaar. Nu ik er over nadenk is dat ook de manier waar op ik boek geloof ik. Vanavond even checken ;)

 

Overigens kun je dan bij het opstellen van de jaarrekening concluderen dat je de kosten voor 0% mag aftrekken (auto is privé mbt vermogen) en de btw voor bijv 60% (60% van de km was zakelijk).

 

Trouwens, no offence, ik vind dit leuke discussies ;D

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

 

2. impliceert: je mag btw in mindering brengen, maar hoe doe je dat als de onderliggende bewijsstukken niet in je boekhouding zitten ???

 

Die onderliggende stukken moet je dus juist wel in de boekhouding opvoeren en zo kun je dan de BTW als voorbelasting aftrekken en aan het eind van het jaar doe je door middel van die 22% cataloguswaarde en daarvan 6% voor je prive gebruik van dat jaar van de autokosten.

 

Over de link van de belastingdienst: als je daarop kijk en je gaat dan naar BTW over autokosten aftrekken en dan link je door naar auto aangeschaft voor prive zie je dat je voor die kostenfictie die 6% kunt nemen i.p.v. 12% bij een prive auto.

Link naar reactie
  • 0

Dat programma wat jij hebt dat ken ik voor de rest niet. Maar je kunt niet kosten opvoeren die niet in je winst/verlies komen te staan en waarvan je wel de btw kunt aftrekken.

Daarom is er juist de regel dat je aan het eind van het je prive gebruik met de btw aangifte kunt verrekenen en in eerste instantie alle kosten zakelijk inboekt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.