• 0

Auto - BTW - Vergeten

Als startende ondernemer heb ik verstand van een aantal zakan. Jammer genoeg niet van fiscale.

 

Ik heb 2 vragen:

 

(i) ik maak zakelijke kilometers met een privé auto. Kan ik BTW van benzinekosten van mijn eigen BTW aftrekken?

 

Mijn huidige opdrachtgever vergoedt deze kilometers met E 0,19. Kan ik nu ook nog autokosten aftrekken (IB én/of BTW op benzine etc)?

 

(ii) als dat zo is dan ben ik in ieder geval vergeten de BTW op benzine van mijn in rekening gebrachte BTW (in Q4) af te trekken. Kan ik dit nog corrigeren?

 

Alvast veel dank voor een reactie!

 

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Overigens vind ik het een vreemde gang van zaken dat de auto 'automatisch' op naam van je eenmanszaak is gekomen. Bij overschrijven geef je toch je gegevens op? Juist bij een eenmanszaak ben je twee juridische vormen in één persoon (bedrijf + burger), en zou er een keus mogelijk moeten zijn.

 

Als ik je reactie zo lees, dan vind ik dat ook. De auto is tweedehands gekocht, en samen met de vorige eigenaar hebben we op het postkantoor het kenteken over laten schrijven. Daar heeft men niets gevraagd, vervolgens krijg je na een bepaalde tijd van de belastingdienst een brief waarin staat dat de auto op naam van je zaak staat, en dat je dus in het lage tarief zit.

 

PVissers, nogmaals bedankt voor je reactie. Het wordt me wel steeds duidelijker.

Link naar reactie
  • 0
Nog 1tje: als je de BTW pro rate zkm en prive km aftrekt, dan hoef je die 75% toch niet te hanteren? (die komt toch in de plaats van de pro rate verdeling)

 

Dat kan inderdaad alleen is dat wel meer werk omdat je dan echt alle prive bonnen moet gaan uitzoeken en met die 75% regel niet.

Link naar reactie
  • 0

Dat kan inderdaad alleen is dat wel meer werk omdat je dan echt alle prive bonnen moet gaan uitzoeken en met die 75% regel niet.

 

echt de laatste: sowieso alle bonnen van autokosten en dan of (i) BTW daarop verdelen naar verhouding zkm en pkm (ii) of 75%/25% verdeling.

 

thx Patricia & Pieter!.

Link naar reactie
  • 0

Goede avond,

 

Ik probeer een antwoord te vinden op mijn vraag maar weet niet of ik het nu bij het rechte eind heb als ik stel dat:

 

Een IB ondernemer 0,19 euro per kilometer vanuit zijn vof/eenmanszaak vergoed kan krijgen voor gereden woon-werk kilometers. Deze vergoeding komt dan als kostenpost in de W&V rekening van de VOF.

 

Is 19 cent wettelijk vastgesteld of kan dat ook meer zijn?

 

Ik hoop dat jullie dit kunnen bevestigen (of niet).

 

Bij voorbaat dank.

 

Mvg,

Jeroen

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.