• 0

Microfinanciering

Goed initiatief lijkt mij (als het werkt)


Bron:

Persbericht ministerie van EZ

 

VAN GENNIP INSTALLEERT RAAD MICROFINANCIERING

 

Lijn Een nieuwe adviesraad gaat initiatieven voor microfinanciering in Nederland stimuleren. Kleine en startende ondernemers hebben nu vaak moeite om kleine leningen (tot ongeveer 25.000 euro) te krijgen.

 

Staatssecretaris Van Gennip (EZ) heeft de Raad voor Microfinanciering in Nederland geïnstalleerd. Voorzitter van de raad is Diederik Laman Trip, oud VN-adviseur microkredieten.

 

Uit onderzoek blijkt dat kleine (startende) ondernemers in Nederland belemmeringen kunnen ondervinden wanneer zij een klein krediet aanvragen.

 

Voor financiële instellingen, zoals banken, is het (bijna) niet rendabel om microkredieten te verlenen. Het valt buiten het standaardproces en is arbeidsintensief. Ook hebben de ondernemers vaak meer persoonlijk contact nodig dan banken bieden.

 

Er zijn al wel initiatieven voor microfinanciering, maar die beperken zich tot bepaalde regio's en hebben een korte looptijd. Ook zijn informatie, kennis en expertise versnipperd.

 

Taken

De Raad voor Microfinanciering in Nederland krijgt de volgende taken:

 

* verbanden leggen tussen overheidsorganen, financiële en kennisinstellingen en andere organisaties die actief zijn op het gebied van klein en startend ondernemerschap en microfinanciering in Nederland;

* de toegankelijkheid en de bekendheid van bestaande en nieuwe initiatieven voor kleine (startende) ondernemers vergroten;

* bewindslieden adviseren over verbetering van het beleid voor microkredieten voor deze groep ondernemers.

 

Naast de nieuwe adviesraad komt er een kenniscentrum voor microfinanciering, om expertise beter toegankelijk te maken.

 

Bron:

Persbericht ministerie van EZ

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, ontwikkelingssamenwerking in NL een heel goede zaak want veel startende ondernemers hebben niet veel geld nodig. En juist weinig geld is duur voor banken vanwege de hoge handlingkosten en dat er dus nu zo´n instituut ontstaat is zeker toe te juichen.

 

Maar..... sceptisch als ik ben naar de overheid moet ik eerst afwachten of de regels waar een ondernemer aan moet voldoen niet van dien mate zijn dat er (dure) externe adviseurs aan te pas komen die het bedrag wat er overblijft van het microkrediet snel doet slinken. Time will tell.

René

 

Serendipity: datgene wat op je pad komt en je verder brengt op de weg des levens.

 

Serendipity

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat ze een heel directe methode kiezen: ik zou het bijvoorbeeld toejuichen als ze een deel van de kosten voor de banken voor de begeleiding en kredietverlening vergoeden. De banken hebben wel deexpertise,en de ondernemers weten die banken ook te vinden. Alleen is het voor de banken geen rendabele business. Als je dat oplost,ben je al heel wat verder.

Link naar reactie
  • 0

Zou mooi zijn.

 

De kosten van de bank bestaan uit:

- handlingkosten die overigens sterk worden bepaald door het krediet model wat wordt gehanteerd en de zelfwerkzaamheid door de ondernemer ( dan wel diens financiële adviseur)

- de vereiste solvabiliteitsreservering volgens de Basel 2 regels

- Screening over strafrechtelijk verleden en zo.

 

Indien de microkredietregeling dus lagere solvabiliteitseisen stelt en de ondernemer krijgt de gelegenheid een volledig kredietbeoordelingsmodel op internet in te vullen dan zijn ze op de goede weg.

Een bak hoeft daarna nog alleen nog screening te doen. Dit is ook grotendeels electronisch te doen.

 

Dus er is hoop.

 

René

 

Serendipity: datgene wat op je pad komt en je verder brengt op de weg des levens.

 

Serendipity

Link naar reactie
  • 0

Dit kan het begin van iets mooi's zijn ....

 

Er lopen her en der wat proeven met vormen van microfinanciering. Aangezien het voor mijn clientengroep zeer interessant is volg ik deze ontwikkelingen nauwgezet. Ben benieuwd naar de voortgang.

 

Een wens uit ik alvast op voorhand, dat e.e.a. niet ontaard in extra bureaucratie, een van de voornaamste redenen waarom regelingen als BSA en BBZ starterskrediet in de praktijk weinig gebruikt worden.

 

Ard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.