• 0

ex-werkgever wil alsnog relatiebeding

Goede dag iedereen,

 

Ik heb een probleempje denk ik.

Ik ben sinds 1 januari voor mezelf begonnen, en heb toen een aantal klanten van mijn ex werkgever "hang&sluitwerk" benaderd dat ik voor mezelf begonnen ben in "timmerwerken".

Nou ben ik door een van die klanten benaderd voor werkzaamheden waar ik al mee bezig ben in hang&sluitwerk.

 

Nu wist mijn exwerkgever niks van de mailing en is hier achter gekomen,

hij wil nu alsnog met mij een relatiebeding afsluiten. Maar hij weet niet dat ik al bij die klant werkzaamheden verricht. (ik wil die klant niet kwijt maar werk ook nog wel eens voor mijn exwerkgever.

 

[titel aangepast - mod]

[spelfout aangepaste titel verbeterd - andere mod :)]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt me onmogelijk dat dit alsnog kan. Arbeidscontract is getekend, en er stond toen blijkbaar niks overin? Dat je exwerkgever niet blij is hiermee, lijkt me duidelijk.

 

In jouw sitiuatie lijkt het me niet verstandig dat je nog voor je exwerkgever werkzaamheden verricht. Komt vast niet ten goede van de arbeidsrelatie.

 

Met vriendelijke groet,

Ruud Menting.

Link naar reactie
  • 0

Relatie/concurrentiebeding maakt deel uit van de arbeidsovereenkomst. Deze dient vanzelfsprekend op het moment dat de arbeidsovereenkomst wordt overeengekomen/ondertekend (schriftelijk) te worden vastgelegd/afgesproken. Ook tijdens de duur van de arbeidsoverenkomst kan een werkgever van de werknemer verlangen als aanvulling op de bestaande a-ovk nog een relatie/concurrentiebeding toe te voegen. Hier dient de werknemer in beginsel mee akkoord te gaan (ogv goed werknemerschap).

 

Uit jouw verhaal blijkt dat de a-ovk tussen jou en jouw ex-werkgever niet langer bestaat (logisch, je spreekt immers over ex-werkgever). De ex-werkgever kan niet van jou verlangen desbetreffend beding met hem overeen te komen. Lijkt me in jouw geval ook niet verstandig/wenselijk.

Niet doen dus, je bent nergens toe verplicht!

 

Succes met je werkzaamheden,

 

B.N. Wiersma

Link naar reactie
  • 0

Hoe belangrijk is de relatie met je ex-werkgever voor je? Dat is de enige vraag en die moet je zelf beantwoorden.

 

Wanneer je die relatie goed wilt houden, alsnog tekenen? Ik kan me niet indenken dat je dit aanraadt, dus misschien lees ik je reactie verkeerd?

 

Ik zou zeker in geen geval tekenen, maar als jij de relatie met je ex-werkgever goed wil houden, dan kan je op een andere manier afspraken proberen te maken. Meer in de vorm van samenwerken of onderaannemer?

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Als hij vele goede opdrachten krijgt via zijn ex-werkgever is het misschien inderdaad mogelijk om het te tekenen, eventueel in combinatie met een minumum hoeveelheid werk van de ex-werkgever. Dat is een redelijk simpele afweging.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Als hij vele goede opdrachten krijgt via zijn ex-werkgever is het misschien inderdaad mogelijk om het te tekenen, eventueel in combinatie met een minumum hoeveelheid werk van de ex-werkgever. Dat is een redelijk simpele afweging.

 

Voor alle goede orde:

 

Ik zou met alle bovenstaande informatie nooit een relatie- of concurrentiebeding tekenen.

 

Maar om de relatie goed te houden dus wel een samenwerkingovereenkomst of iets dergelijks.

 

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zou idd proberen goede afspraken te maken, waarbij je wellicht toezegt zijn klanten niet langer actief te benaderen, terwijl hij je zo nu en dan werkzaamheden toeschuift.

 

Zoiets zou ik niet formaliseren in een overeenkomst, het is een afspraak waar beide partijen eenvoudig de stekker uit kunnen trekken zodra het niet (meer) bevalt.

Link naar reactie
  • 0

Je moet natuurlijk vriendelijk blijven, maar achteraf een relatiebeding laten tekenen is onzin. Dat hij het niet leuk vind dat je achter zijn klanten aan gaat kan ik begrijpen, maar als oplossing zal hij toch echt iets anders moeten verzinnen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Als hij vele goede opdrachten krijgt via zijn ex-werkgever is het misschien inderdaad mogelijk om het te tekenen, eventueel in combinatie met een minumum hoeveelheid werk van de ex-werkgever. Dat is een redelijk simpele afweging.

 

Voor alle goede orde:

 

Ik zou met alle bovenstaande informatie nooit een relatie- of concurrentiebeding tekenen.

 

Maar om de relatie goed te houden dus wel een samenwerkingovereenkomst of iets dergelijks.

Waarom zo direct stellen dat je dat nooit zou doen?

 

Voorbeeldje: Als je gaat marketen richting de klanten van je oude werkgever verwacht je dat je 100.000 euro omzet kunt verkrijgen. Als je nu al van je ex-werkgever 120.000 euro omzet krijgt heeft het geen direct nut om het niet te tekenen.

 

Dat is wat ik bedoel, dit naar aanleiding van de reactie van de topicstarter: "... maar werk ook nog wel eens voor mijn exwerkgever".

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Gelet op de situatie hoort een relatiebeding in beginsel thuis in een arbeidsovereenkomst. Echter, ook in zakelijke relaties is het heel gebruikelijk is om relatiebedingen te sluiten voor wat betreft de klanten/opdrachten die door de ex-werkgever worden aangebracht. Om de verstandhouding goed te houden zou je voor wat betreft toekomstige opdrachten een goede afspraak kunnen maken.

 

Voor wat de betreft de relaties die reeds bestonden in de tijd dat jij werknemer was, zou je kunnen overwegen om een aangepaste afspraak te maken waarbij de ex-werkgever enigszins tegemoet wordt gekomen. Dat neemt het morele bezwaar weg.

 

De grote vraag is inderdaad; hoeveel waarde hecht je aan een goede verstandhouding met de ex-werkgever. Dat is echter geen juridische vraag, maar een dilemma wat alleen door jou zelf kan worden beantwoord.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.