• 0

Stichting als opdrachtgever VOF

Hallo daar, ik ben al behoorlijk wat wijzer geworden dankzij dit forum.

Rest mij de vraag of je als bestuurslid of directeur van een stichting opdracht kan geven aan een eigen VOF zonder dat je daar mee in de problemen komt met subsidieverstrekkers en/of de belastingdienst.

Maw: de stichting verwerft subsidies en laat bepaalde activiteiten verwezenlijken door een extern (eigen) bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan horeca activiteiten op een door de stichting georganiseerd festival. Of bijvoorbeeld zaalhuur van een lokatie die van de eigen VOF is voor activiteiten van de stichting.

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

De stichting is een eigen entiteit en afhankelijk van de statuten van de stichting mag het bestuur zelf bepalen welke partijen ze inschakelt voor activiteiten. Of belangenverstrengeling of commercieel gewin een negatieve rol gaat spelen, hangt helemaal af van de perceptie van de geldverstrekkers aan de stichting.

 

Dat kun jij het beste bepalen. Waarom verwacht je problemen?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Het stichtingsbestuur dient onafhankelijk te zijn, dat houdt in dat de meerderheid van de bestuurders vrij moet zijn van (zakelijke) belangen bij de stichting. Als de stichting opdracht gaat geven aan jouw VoF, dat moet het bestuur bestaan uit minstens 3 leden, waarvan er twee GEEN zakelijk belang bij jou of je VoF hebben (er van uitgaande dat jij ook in het bestuur zit).

 

Als je dat niet goed regelt, krijg je gelazer.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Moeilijk op voorhand te beantwoorden. Echter, indien de doelomschrijving van de betrokken vennootschappen het toelaten, en indien 'normale' (financiele) afspraken worden gemaakt, en indien het in het belang van de vennootschap (de stichting) is (het vennootschapsbelang), en het niet overduidelijk is dat je het doet om jezelf 'voor te trekken', en geen partijen benadeelt die een rechtens te respecteren belang hebben, dan hoeft het niet een tegenstrijdig belang op te leveren dat ervoor zorgt dat jij niet als bestuurder mag handelen in deze kwestie. Zoals altijd bij deze zaken: geen eenduidig antwoord, maar het hangt af van alle feiten en omstandigheden, maar het voorgaande zijn wel een paar punten om mee te nemen.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Dat kun jij het beste bepalen. Waarom verwacht je problemen?

 

Ik vind het een beetje raar dat je in feite een factuur aan jezelf schrijft.

De VoF dient wel het doel van de stichting en voert de opdrachten naar behoren uit, maar ik kan me voorstellen dat subsidieverstrekkers niet staan te springen om deze constuctie, en ik weet niet hoe de belastingdienst hier tegenaan kijkt.

Aan de andere kant: als hetgene dat de stichting als doel heeft op een goede manier verwezenlijkt wordt maakt het in feite niet uit of het door een eigen bedrijf of door een extern bedrijf wordt gedaan lijkt me.

 

Ik heb ook gehoord dat je als directeur van een stichting met deze problematiek niets te maken hebt. Als oprichter van een stichting zou je het intellectuele eigendom hiervan kunnen afschermen zodat een bestuur(als je zelf hier niet in zit, maar directeur bent) er niet met de ideeen van de stichting vandoor kan gaan nadat ze je als directeur ontslagen hebben (worst case scenario). Klopt dit?

 

In ieder geval bedankt voor de reacties tot dusver!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk, belangrijk rijtje :)

 

Dus de vraag die dan speelt is, beslis jij in je eentje dat de opdrachten naar jouw VOF gaan, of zit er een flink bestuur dat verder geen banden heeft waardoor je kunt zeggen dat er op een etisch verantwoorde manier tot een uitbesteding is gekomen?

 

Precies. En naar ik meen zijn daarover in de wet ook regels opgenomen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hallo daar, ik ben al behoorlijk wat wijzer geworden dankzij dit forum.

Rest mij de vraag of je als bestuurslid of directeur van een stichting opdracht kan geven aan een eigen VOF zonder dat je daar mee in de problemen komt met subsidieverstrekkers en/of de belastingdienst.

Maw: de stichting verwerft subsidies en laat bepaalde activiteiten verwezenlijken door een extern (eigen) bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan horeca activiteiten op een door de stichting georganiseerd festival. Of bijvoorbeeld zaalhuur van een lokatie die van de eigen VOF is voor activiteiten van de stichting.

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?

 

Wat ik mij afvraag, Hoe defineer je "eigen VOF". Is dit een vof waarin de stichting deelneemt of is dit een vof waarin één van de bestuurders vennoot is?

 

Allesbepalend zijn de statuten en de daarin opgenomen doelomschrijving van de stichting. Het Burgerlijk Weboek bepaalt daarover in artikel 2:285:

 

Het doel van de stichting mag niet inhouden het doen van uitkeringen aan oprichters of aan hen die deel uitmaken van haar organen noch ook aan anderen, tenzij wat deze laatsten betreft de uitkeringen een ideële of sociale strekking hebben.

 

Zolang tegenover de opdracht aan de VoF een tegenprestatie staat en deze opdracht past binnen de doelomschrijving van de stichting en de voorwaarden waaronder de subsidie is verleend, is er weinig aan de hand.

 

Je begeeft je echter wel op een hellend vlak.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.