• 0

Overzicht btw/overige lasten

 

Hallo!

 

Ik heb gezocht in google maar kon nog niet helemaal vinden wat ik zoek. Overal staan losse begrippen over lasten voor ondernemers (belasting, omzet-belasting? btw etc), weet iemand een website die gewoon overzichtelijk alles onder elkaar laat zien aan de hand van voorbeelden of zo? Dus iets van "1000" euro, waarvan "200" euro hierheen moet, zoveel daarheen etc...

 

Nergens kom ik iets overzichtelijks tegen, of ik zit op de verkeerde sites. Misschien weet iemand wat!

 

Bedankt!

LedZeppelin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het gaat om een doorsnee btw-plichtige eenmanszaak dan wil ik onderstaande site aanbevelen.

 

En verder, ach, op de omzet komt (doorgaans) 19% btw, winst = omzet - kosten, en de winst wordt belast afhankelijk van de rechtsvorm.

 

Begin eens met BTW en winstbelasting helemaal los van elkaar te zien. Wat zou je dan waarvan precies willen weten?

Link naar reactie
  • 0

Renep, bedankt voor de reactie!

 

Het is me nu al iets duidelijk, echter ga ik er vandaag tijd in steken en alles even op papier krijgen...om voor mezelf een overzicht te krijgen.

 

Een punt waar ik nu al wel een vraag of heb is het volgende:

 

Ik ga aan een ander bedrijf een winstpercentage uitbetalen. Moet ik voordat ik zoiets overmaak winstbelasting erover betalen? .. en daarna de andere partij voor zichzelf ook nog eens? Hoe zit dat? En hoeveel is zoiets.

 

Misschien zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden in een dergelijke situatie..

 

bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Ik ga aan een ander bedrijf een winstpercentage uitbetalen. Moet ik voordat ik zoiets overmaak winstbelasting erover betalen? .. en daarna de andere partij voor zichzelf ook nog eens? Hoe zit dat? En hoeveel is zoiets.

 

Misschien zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden in een dergelijke situatie..

 

Winst wordt uitgekeerd aan eigenaren of aandeelhouders van een bedrijf.

 

Dus ik vermoed dat je iets anders bedoeld, m.a.w. je vraag is wel kort en bondig maar helaas niet helder en daarom lastig te beantwoorden.

 

Waarom wil je "een winstpercentage uitbetalen" ???

 

(ik vermoed dat je iets in de provisiesfeer bedoeld en dat zijn zakelijke kosten ....)

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

Beste Starterscoach,

 

Dat klopt ja. Echter is de situatie in mijn geval iets afwijkend. Ik ben student en kan het bedrijf waar ik mee samenwerk (3 studenten) niet vooruit betalen...daarom willen we afspreken om dat ALS er geld wordt verdiend hun een winstpercentage krijgen over een bepaalde periode...als dank voor hun tijdsinvestering.

 

Dit zou dan de meest logische oplossing zijn voor zover ik weet.

 

Nu is dit nog niet eens het grootste probleem, mijn grootste probleem beschrijf ik in een andere topic in de "contracten" sectie. Misschien weet je daar ook een antwoord op... :)

Link naar reactie
  • 0

Echter is de situatie in mijn geval iets afwijkend. Ik ben student en kan het bedrijf waar ik mee samenwerk (3 studenten) niet vooruit betalen...daarom willen we afspreken om dat ALS er geld wordt verdiend hun een winstpercentage krijgen over een bepaalde periode...als dank voor hun tijdsinvestering.

 

Wat je dan doet is een interne winstberekening, die losstaat van de fiscale. Je berekent de winst, de winstdelen van de partners en zij sturen jou een factuur voor dat bedrag. Die factuur is voor jouw bedrijf kosten en drukt zo jouw fiscale winst. Het is dus belangrijk om het begrip "winst" in de overeenkomst goed te definiëren.

 

Je moet je dan wel gaan bezighouden met de vraag of zij geacht zouden kunnen worden bij jou in loondienst te zijn geweest, waarop je te maken krijgt met het inhouden van loonheffingen etc.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.