• 0

Autokosten bij eenmanszaak én vof

Stel ik heb een eenmanszaak en daarnaast ben ik ook betrokken in een VOF. Daarnaast is er een auto die op mijn eigen naam staat en waarvan de zakelijke kosten worden geboekt op en betaald door de eenmanszaak.

 

Kunnen [zakelijke] kilometers die worden gereden voor de VOF dan nog worden geboekt op die VOF voor 19 cent de kilometer?

 

Aan de ene kant is het logisch dat de VOF ook een bijdrage moet leveren aan de kosten en dat die dus ook daar geboekt worden. Het probleem lijkt me alleen dat de eenmanszaak en mijn winstdeel in de VOF één en hetzelfde is en dat ik door de bovenstaande constructie een bepaalde kostenpost twee keer aftrek (daadwerkelijk gemaakte kosten in de eenmanszaak en vergoeding per km in vof).

 

Dus ik vermoed dat de belastingdienst daar anders over denkt. Hoe wordt hiermee omgegaan? Iemand ervaring of kennis?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Daarnaast is er een auto die op mijn eigen naam staat en waarvan de zakelijke kosten worden geboekt op en betaald door de eenmanszaak.

 

Misschien zaait dit verwarring. De auto is van de eenmanszaak. Echter omdat je een auto niet op naam van de eenmanszaak kunt zetten, staat de auto op mijn prive naam. Alle kosten worden echer door de eenmanszaak betaald. Ik declareer dus zakelijke km gereden voor de eenmanszaak uiteraard niet.

 

Stel nu dat ik hiernaast ook deel ga nemen in een VOF en hiervoor moeten klanten bezocht worden. Dat doe ik met mijn auto, de auto waarvan alle kosten door de eenmanszaak betaald worden. Eigenlijk moet de VOF kosten doorbelast worden en dat zou dan a 19 cent de kilometer gebeuren. De vraag is, of dit kan?

 

[ik weet dat wanneer iemand een lease auto heeft en die auto gebruikt voor bijvoorbeeld zijn eigen zaak hij ook gewoon die 19 cent mag vragen]

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Nu is de situatie helder. Ik kan me vergissen maar nu wordt het makkelijker om je vraag te beantwoorden.

 

De 19 cent per kilometervergoeding is in geval van een arbeidsovereenkomst de vergoeding die onbelast verstrekt mag worden aan een werknemer. Hierdoor wordt er soms gedacht dat het een "heilig" getal is en dat er niets anders gedeclareerd mag worden.

 

Ook tussen de privepersoon en zijn eigen eenmanszaak is in geval de auto privebezit is, een vergoeding/declaratie van 19 cent de norm.

 

Als hij op de zaak staat wordt het een ander verhaal. De eenmanszaak factureert de gemaakte kilometers aan de vof. Dit kan ieder reeel tarief zijn. Dus als jij een knappe Mercedes rijdt kan dat ook een euro per kilometer zijn. Het is dus vervolgens omzet in de eenmanszaak en kosten in de vof.

 

Ik ben geen fiscalist dus mocht dit niet kloppen dan mogen de fiscalisten onder ons mij uit mijn droom helpen.

 

Succes!!! Ard

Link naar reactie
  • 0
De eenmanszaak factureert de gemaakte kilometers aan de vof.
Dat zou natuurlijk zo zijn als ik vanuit de eenmanszaak werk voor de VOF, maar werkt dat ook zo. Eigenlijk wil ik die administraties gescheiden houden. Werkzaamheden voor de VOF zouden bijvoorbeeld helemaal niets met de eenmanszaak van doen kunnen hebben. In dat geval zou ik gewoon als prive persoon bij de VOF willen declareren.

 

Ben ook benieuwd wat de fiscalisten zeggen. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Nou marginaal zou ik het niet willen noemen. Want ALS het mag, worden bepaalde kilometers namelijk dubbel betaald.

 

Alle autokosten worden betaald door de eenmanszaak. Dus stel ik rijd voor de VOF op en neer naar Groningen en aan het eind van de dag moet ik dus tanken, die brandstofkosten worden door de eenmanszaak betaald. Vervolgens boek ik de 600km * €0,19 ook nog eens in bij de VOF. De totale aftrekbare kosten voor dat autoritje worden daarmee flink vergroot.

 

Op zich wordt dat prive gebruik wel gecompenseerd door de bijtelling, maar ergens heb ik het idee dat de belastingdienst hier een stokje voor heeft gestoken in het kader van ondernemers niet creactief laten zijn.

 

Zolang de verhouding echter niet scheef loopt (zoveel % prive [vof], zoveel % eenmanszaak) lijkt me niets aan de hand. Maar IS dat ook zo?

 

Waar o waar zijn de fiscalisten?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Zolang alles een normaal zakelijk karakter heeft is er niks aan de hand.

 

Stel je rijdt op die manier 10000 km per jaar voor de vof, je declareert dus 1900 euro bij de vof. Voor 1900 euro per jaar kan die vof geen auto kopen, onderhouden, verzekeren, motorijtuigenbelasting betalen, brandstof betalen etc, dus dat is zakelijk gezien (goed koopmansschap) prima te verdedigen.

 

Prive rijd je dan sowieso 10000 km meer (en ieder jaar wordt daarvoor de regeling gewijzigd ...) dus daar rekent de belasting met je af.

 

Waar dacht je zelf dat het spannend over zou worden ????

Link naar reactie
  • 0
Waar dacht je zelf dat het spannend over zou worden ?

 

Laat ik het zo zeggen. Het voelt als voordeel aan, want als ik de VOF activiteiten niet zou uitvoeren en die activiteiten gewoon in mijn eenmanszaak doe dan kan ik de kosten maar 1 keer declareren.

 

Aangezien de belastingdienst alles wat ook maar lijkt op een prive voordeel voor de ondernemer meteen om zeep helpt (vergoeding internetverbindingen, kosten kantoor in woonhuis, rentevergoeding over kaptiaal geïnvesteerd in BV etc.etc.), heb ik dus het idee dat er in de opzet zoals ik die hierboven noem ook wel weer een addertje onder het gras zit....

 

Te veel wantrouwen?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • -1

Beter laat dan nooit, misschien toch ook interessant voor anderen.

 

De bedragen die jij als eenmanszaak aan de VOF factureert zijn voor jou als eenmanszaak inkomsten. Dus jij moet er als eenmanszaak belasting over betalen.

 

Daar staat tegenover dat jij ALLE kosten van de auto (dus inclusief deze kosten) al van je netto-inkomen als eenmanszaak had afgetrokken. Dus per saldo betaal jij als eenmanszaak over de gefactureerde bedragen geen belasting (1 - 1 = 0).

 

Hetzelfde geldt ook voor de daadwerkelijke kosten. Als prive-persoon/eenmanszaak betaal je wel de benzine aan de pomp, maar deze kosten krijg je later terug van de VOF.

 

Dus:

 

In fiscaal opzicht schiet jij er als eenmanszaak niets mee op om te kosten bij de VOF in rekening te brengen.

 

Wat je er wel mee opschiet is dat je de kosten bij de vennoten in rekening brengt, z.d.d. dat jij er niet alleen voor opdraait. En zo hoort het, want de kosten worden gemaakt worden om voor de hele VOF winst te maken.

 

Steen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.