• 0

Aandelenovereenkomst van discussie naar oplossingen

Geachte lezer,

 

Ik ben in ver gevorderd stadium om 2 BV's op te richten.

Te weten een holding met daaronder een werkmaatschappij waarin een 50/50 verhouding is.

 

De andere 50% zal ik delen met mijn samenwerkingspartner hij heeft een flinke voorsprong en wil daarom geen risico lopen in zijn huidige BV.

 

Mijn compagnon zal zich nagenoeg niet bemoeien met de nieuwe BV. Alleen heeft hij wel inspraak en inzicht in de cijfers, intentie is om beide BV's samen te voegen na 1 jr.

 

Voordeel is dat ik op deze wijze tegen relatief gunstige condities een eigen bedrijf kan starten.

Maar is dit inderdaad zo gunstig?

Bestuurbaarheid van de nieuwe BV ihkv zeggenschapsverhouding?

 

Probleem;

Het eens worden aangaande de kostenverdeling, hoe kunnen we dit objectief vaststellen? Zijn hiervoor nog andere modellen?

Momenteel neem ik de exploitatiebegroting als uitgangspunt.

 

Regelmatig lopen onze gesprekken vast over de aandelenverhouding en daaraan hangende kostenverdeling.

Ik ga hoofdzakelijk het werk doen in de nieuwe BV en deel voor 50% van de winst.

 

50/50 omdat hij een investering doet en mij ondersteunt bij de opstart.

Wat is een reeele gangbare vergoeding voor een investering van € 20.000, naast de aflossing uiteraard?

 

Daarnaast heb ik voorgesteld om met mijn plan naar een bank te gaan,

mijn compagnon geeft aan dat dit niet nodig is en dat hij dit niet wil.

Afgelopen week zat ik bij de bank en toen hoorde ik dat ik zonder borgstelling €50.000 krediet kan krijgen.

 

Vragen:

Hoe los ik dit bovenstaande probleem op in een Win-Win sfeer?

Heeft iemand voor mij voorbeelden van aandelenovereenkomsten?

(praktisch en werkbaar)

 

Met vriendelijke groet,

 

Andre

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo André,

 

Je haalt van alles door elkaar. Ik snap niet alles van je verhaal. Ik zie wél dat je afkoerst op ellende. Probeer een exemplaar van de gids startkapitaal te pakken te krijgen, daarin staat precies wat je moet weten. Lees die eerst voor je verder gaat.

 

Daarnaast:

- 50/50 is nooit goed. Als jij de ondernemer bent, moet je trachten de meerderheid van de aandelen te houden.

 

- Je praat niet over kosten en opbrengsten derdelen, dat doe je in een eenmanszaak. In een BV heb je aan de ene kant "inbreng" waar je aandelen voor krijgt, leningen en waar je geen aandelen voor krijgt. Aan de andere kant heb je winst, dat je geheel of gedeeltelijk kunt uitkeren als divident, rente en aflossing op leningen en de waarde van de aandelen bij vekoop.

 

Om te beginnen worden aandelen verdeeld naar rato van inbreng. Jij werkt hard met weinig salaris, daar krijg je aandelen voor en de investeerder legt 20k startkapitaal op tafel en daar krijgt hij aandelen voor.

 

Investeringen worden niet afgelost. Leningen wél, maar daar krijg je geen aandelen voor. Kortom er deugd niet veel van jullie plannen. Misschien moet je zelfs professionele hulp inroepen, anders gaat het geheid mis.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Geachte heer De Witte,

 

Bedankt voor uw reactie, inderdaad klopt er "op deze wijze" niet veel van mijn verhaal.

 

Na het lezen zie ik inderdaad dat ik enkele begrippen door elkaar haal. Bedankt voor de tip en het inzicht.

 

Andre

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.