• 0

holding en werkmaatschappijen - alles failliet of niet

Hallo Beste Mensen,

 

ik werk momenteel bij een bedrijf wat er zeer slecht voorstaat, ik zal even uitleggen hoe het zit:

 

er is een holding met 3 werkmaatschappijen (1,2,3)

 

de gebouwen waar 1 in opereerd (productie en handel) zijn van de holding en deze zijn verpand aan de bank, werkmaatschappij 1 heeft dan ook een schuld aan de holding want die leent hun het geld voor alle activiteiten.

 

de machines van de productie zijn van werkmaatschappij 3

 

dus werkmaatschappij 1 heeft dus eigenlijk niets in bezit, alles wat 1 inkoopt en produceerd (voor de machines betalen ze huur aan 3 en voor de gebouwen betalen ze huur aan de holding) wordt doorberekend aan werkmaatschappij 2 en deze factureerd aan klanten, dus werkmaatschappij 2 doet puur alleen maar aan klanten factureren

 

stel nu dat 1 failliet gaat, kunnen dan zomaar alle activiteiten bv doorgaan in werkmaatschappij 2 of 3 of gaan dan alle werkmaatschappijen en de holding failliet ??

 

er wordt onderling in deze werkmaatschappijen onzettend veel verrekend en zo dus vraag is of dat zo maar kan omdat alles zo verweven is.

 

 

bedankt voor jullie hopelijk heldere verlichtingen.

 

groetjes,

 

bierhier

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als een werkmaatschappij, of een dochtermaatschappij, failliet gaat, gaan niet zonder meer de andere vennootschappen in de 'groep' failliet, want ondanks de groep, blijven het afzonderlijke vennootschappen. Anderzijds kan niet zomaar worden geschoven met assets tussen groepsmaatschappijen, ZEKER niet in het vooruitzicht van een faillissement, want dat kan leiden tot aansprakelijkheid van een bestuurder. Dit betreft benadeling van crediteuren, actio pauliana. Uiterst link. Gezien de kennelijke omvang van het concern en de complexe aard van het geval, lijkt me dit overigens geenszins een kwestie die gemakkelijk op een forum kan worden afgehandeld.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Dit zijn inderdaad lastige en complexe situaties en ik denk ook niet dat ze op dit forum kunnen worden afgehandeld. Wel denk ik dat het zinvol is om het hier onder de aandacht te brengen, want hierdoor denkt elke ondernemer weer even na over zijn eigen opzet en inrichting van de structuren.

 

Zoals gesteld hoeft de gehele groep niet failliet te gaan als er een van de werkmaatschappijen het niet red. Hiervoor is juist deze structuur opgezet.

 

Als ik het goed begrijp zit in BV 1 alleen crediteuren (inkoop goederen), lening holding en huurnota's met de andere groepsmaatschappijen. Wanneer deze onderneming failliet gaat, ziet de holding met een niet incasseerbare lening en een aantal openstaande huurnota's. Zolang de crediteuren en de Belastingdienst geen faillissement aanvragen, schat ik zo in dat de holding dit ook niet gaat doen. Gelet op hetgeen zij zullen moeten gaan afboeken.

 

Het is overigens te hopen dat alle transacties zakelijk zijn, want het verhuren van machines en gebouwen zoals in deze casus vraagt dat wel. Mochten de transacties als niet zakelijk te beschouwen zijn, dan heb je weer het probleem dat een curator de andere BV's medeverantwoordelijk gaat houden voor het faillissement. Dit geldt uiteraard ook voor de verkoop van de producten (in welke onderneming komen de winsten te liggen bijvoorbeeld).

 

Al met al een lastige situatie en ik wens je dan ook veel sterkte toe de komende periode.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.