• 0

Als minderjarige eenmanszaak starten

Beste Forumleden,

 

Ik ben minderjarig, hoop in december 2007 meerderjarig te worden.

 

Ik doe al een aantal jaren aan webdesign, maar nog niet zo veel dat ik me als onderneming heb geregistreerd.

Maar nu ben ik een webshop aan het starten in zwembroeken. Bij leveranciers e.d. moet je dan vaak een BTW-nummer doorgeven.

Oftewel ik moet me gaan inschrijven.

Ik heb al op diverse sites gekeken, (Google, KvK, Belastingdienst e.d.) en een eenmanszaak lijkt mij in dit geval het meest geschikt voor mij.

 

Maar hoe zit het met de belasting e.d.? Krijg ik nog een aftrek of iets dergelijks, en hoe zit het met de kinderbijslag?

 

En ik moet dus ook voor 2 verschillende activiteiten (webdesign en webshop met zwembroeken) mij inschrijven, hoe moet ik dan precies te werk gaan?

 

Hoe zit het met de administratie e.d.? Ik heb nu voor het 2e jaar Management en Organisatie op havo-niveau dus daar weet ik opzich wel wat vanaf, maar ik weet niet precies wat ik bij moet houden en vanaf wanneer?

 

Ik ben benieuwd naar uw reacties,

 

Groeten,

Freek

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Omzet - kosten = winst. De winst uit onderneming wordt belast onder de inkomstenbelasting. Ja, daar zit ondernemersaftrek in, onder voorwaarden uiteraard.

 

Ja, je moet administreren vanaf de start van de onderneming. En bewaar alle bonnen e.d. uit de aanloopfase.

 

Op dit forum, onderstaande en andere sites is over dit soort onderwerpen veel informatie te vinden.

Link naar reactie
  • 0

:)

 

 

Maar hoe zit het met de belasting e.d.?

 

Gewoon inkomstenbelasting en omzetbelasting betalen.

 

En ik moet dus ook voor 2 verschillende activiteiten (webdesign en webshop met zwembroeken) mij inschrijven, hoe moet ik dan precies te werk gaan?

 

Je kunt 2 verschillende eenmanszaken opgeven, maar dit kost geld. Zou ik dan ook niet doen. Bij de KvK kun je je bedrijf opgeven als 'Detailhandel op internet in zwembroeken alsmede het ontwikkelen van websites', indien de detailhandel de grootste business voor je wordt.

 

Per jaar kost het je dan zo'n 125 euro. Zo'n 54 euro voor de KvK-inschrijving en zo rond de 70 euro voor het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Eventueel komen kosten voor een postbus erbij (is erg handig).

 

Hoe zit het met de administratie e.d.? Ik heb nu voor het 2e jaar Management en Organisatie op havo-niveau dus daar weet ik opzich wel wat vanaf, maar ik weet niet precies wat ik bij moet houden en vanaf wanneer?

 

Zolang je niet buiten Nederland en het bedrijf nog niet erg groot is, red je het goed met 2 jaar M&O. Je moet natuurlijk facturen uitschrijven voor alles wat je verkoopt. Hierbij moet je bijhouden wat je inkoopt (inc & ex btw) en wat je verkoopt (inc & ex btw). Verder eventuele kosten voor je werkplek, zoals elektriciteit e.d. (ik ga er van uit dat je geen pand huurt en gewoon vanaf het (ouderlijk?) huis werkt). Ieder kwartaal geef je inkomstenbelasting op.

 

Ik denk dat je het vanzelf doorhebt wanneer je aan de slag gaat. Succes :)

Link naar reactie
  • 0
Maar hoe zit het met de belasting e.d.?

 

Gewoon inkomstenbelasting en omzetbelasting betalen.

 

Moet ik me dan ook opgeven bij de belasting? En hoe doe ik dat?

 

En ik moet dus ook voor 2 verschillende activiteiten (webdesign en webshop met zwembroeken) mij inschrijven, hoe moet ik dan precies te werk gaan?

 

Je kunt 2 verschillende eenmanszaken opgeven, maar dit kost geld. Zou ik dan ook niet doen. Bij de KvK kun je je bedrijf opgeven als 'Detailhandel op internet in zwembroeken alsmede het ontwikkelen van websites', indien de detailhandel de grootste business voor je wordt.

 

Per jaar kost het je dan zo'n 125 euro. Zo'n 54 euro voor de KvK-inschrijving en zo rond de 70 euro voor het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Eventueel komen kosten voor een postbus erbij (is erg handig).

 

Ja, ik hoop idd wel dat het mijn grootste business wordt, maar van te voren weet je dat natuurlijk nog niet. Maar ik zit nu te kijken naar wanneer ik wil starten met de site, ben nu nog een paar maanden druk met school, maar zou toch weer graag de zomerperiode niet willen missen, die is toch erg belangrijk voor de zwembroeken.

 

Hoe zit het met de administratie e.d.? Ik heb nu voor het 2e jaar Management en Organisatie op havo-niveau dus daar weet ik opzich wel wat vanaf, maar ik weet niet precies wat ik bij moet houden en vanaf wanneer?

 

Zolang je niet buiten Nederland en het bedrijf nog niet erg groot is, red je het goed met 2 jaar M&O. Je moet natuurlijk facturen uitschrijven voor alles wat je verkoopt. Hierbij moet je bijhouden wat je inkoopt (inc & ex btw) en wat je verkoopt (inc & ex btw). Verder eventuele kosten voor je werkplek, zoals elektriciteit e.d. (ik ga er van uit dat je geen pand huurt en gewoon vanaf het (ouderlijk?) huis werkt). Ieder kwartaal geef je inkomstenbelasting op.

 

Ik denk dat je het vanzelf doorhebt wanneer je aan de slag gaat. Succes :)

Okay hartelijk dank voor de tips!

 

PS Bart, ik heb jou verhaal gelezen, mooi!! Maar hoe staat het nu met je website, misschien kan ik dat beter in 'jouw' topic plaatsen ;)

Link naar reactie
  • 0

Beste forumleden,

 

Nog even een vraag aan jullie.

1. Is het mogelijk om alvast voorraad in te slaan voordat je ingeschreven staat bij de KvK, of zijn daar voorwaarden aan verbonden?

2. Kan je het dan ook al te koop aanbieden, of moet je voordat je het verkocht hebt ingeschreven staan bij de KvK?

 

Nog andere regels die op deze 2 punten betrekking hebben?

 

Met vr. gr.,

Freek H

Link naar reactie
  • 0

Freek,

 

ik begrijp dat je met jouw handel nog voor de zomer wil starten.

 

Op dit forum en ook op internet is genoeg info te vinden (minderjarig ondernemen). Wil je het per se op eigen naam doen dan zul je een verzoek in moeten dienen bij de rechtbank (handlichting).

 

Anders eerst een eenmanszaak op naam van een van je ouders/verzorgers, vervolgens kun je deze "geruisloos" overnemen.

 

Maar je zult eerst voor jezelf de beslissing moeten nemen of je daadwerkelijk van start wil gaan met je bedrijf.

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Beste starterscoach,

 

Hartelijk dank voor uw reactie.

Is een handlichting persé verplicht? Zoals ik gelezen had eigenlijk niet, maar is het wel handig? Voor dat kleine jaartje dat ik nog 17 ben, is het niet meer zo noodzakelijk dacht ik eigenlijk...

Maar ik ben bezig met aanmelding bij KvK e.d., maar heb nu al een aanbieding met zwembroeken, dus wil die nu al bestellen e.d. terwijl mn aanmelding nog niet rond/ingediend is.

 

Dus vandaar bovenstaande 2 vragen.

 

Met vr. gr.,

FreekH

Link naar reactie
  • 0

Freek je kunt natuurlijk altijd inkopen, da's geen probleem.

 

Het zit hem meer aan de opbrengstenkant.Je hebt nog geen bedrijf om je omzetten in te boeken. Daarvoor zou je dus of een eenmanszaak van een ander voor kunnen gebruiken (b.v. ouders) of je vraagt een handlichting aan en je richt je eigen eenmanszaak op.

 

Voor welk bedrag wil je nu al bestellen ??

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Beste Ard,

 

Bedankt voor je antwoord. Een klein bedrag, van nog geen 200 euro, ook niet gek veel zwembroeken besteld, maar wel voor een lage prijs. Ik begin niet gelijk met de (bekende) merken. Eerst even proberen te kijken of en hoe het werkt, en wat meer startkapitaal opbouwen.

De zwembroeken tegen het dubbele van de inkoopprijs verkopen moet wel lukken. Dan zijn ze nl. nog 4 á 5x goedkoper als een beetje een redelijk bekende 'merkzwembroek' (als oneill of iets dergelijks).

Eventueel kan ik het dan dus ook doen via de VOF van mijn ouders? Die zitten wel in een heel andere branche, of maakt dat niet uit?

 

Uit jouw verhaal op te maken, zie ik dat een handlichting verplicht als je als minderjarige een onderneming wil oprichten?

 

Met vr. gr.,

FreekH

Link naar reactie
  • 0

Dan zijn we denk ik vlug klaar Freek.

 

Als je ouders een vof hebben dan zou ik het ongeveer zo doen.

 

Zij kopen nu alles in op hun bedrijf. De omzetten boek je nu ook op hun bedrijf. (het is je testperiode dus dat zal allemaal nog niet in de miljoenen lopen ;D )

 

Ik meen dat je in december 18 wordt. Dan richt je je eigen eenmanszaak op (per jan 2008). Je ouders verkopen vervolgens de restvoorraad goederen aan jou en hierin verreken je ook het eventuele gedraaide resultaat (winst of verlies). Je ouders staan dan weer op 0 en jij staat op dezelfde positie als ware je direct zelf opgestart.

 

Ik denk dat wanneer je je plannen met je ouders (en evt. hun boekhouder) bespreekt je er wel uitkomt wat voor jou een goede oplossing is.

 

Succes!!! Ard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.