• 0

Belang in BV voor partners. Wanneer leveren van aandelen

Ik heb een vraag over het starten van mijn BV waarin ik twee partners aan het betrekken ben. Beide partners leveren met hun eigen BV bepaalde diensten aan de op te richten BV tegen kostprijs. Deze kostprijs wordt betaald door de BV (gefund door mij) maar het verschil tussen kostprijs en commerciele prijs verdisconteren we in een aandelen belang.

 

De BV moet nog worden opgericht en ik zal voor levering alle aandelen bezitten.

 

Mijn vraag is wanneer moet ik aan mijn partners de aandelen gaan leveren. Na hun geleverde prestatie of direct bij het oprichten van de BV.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vind het een onhandige constructie. Grote kans dat dit niet goed afloopt. Zaken doen met aandeelhouders is niet verstandig. Of het zijn je leveranciers en je kan werken met een soort exclusiviteitsovereenkomst, of het zijn je investeerders en je doet er verder geen zaken mee. Wees erg zuinig met het toezeggen van aandelen.

 

Maak een goede evaluatie van de "waarde" van hun inbreng en de "waarde" van jouw inbreng (geld en uren). Kijk ook goed hoe je controleerd dat de kostprijs ook werkelijk kostprijs is.

 

Anyway. Het gooedkoopste is om bij de oprichting de aandelen te verdelen "naar inbreng". Het is alleen niet verstandig om aandelen te leveren voordat ze betaald zijn.

 

Kan je niet afspreken dat ze hun "winst" vast investeren in in jouw bedrijf en dat je "markt prijzen" betaald in plaats van kostprijs? (marktprijs is max x% duurder dan de op één na goedkoopste concurrent).

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het op zich eens met Nils. Maar als je nu toch dit door wilt zetten dan zou je Letter aandelen kunnen overwegen in de jou B.V. Het voordeel is dat de mensen met de verschillende letter aandelen zelf kunnen bepalen of zij hun winst op de aandelen willen verzilver en aan hun eigen B.V. uit willen keren of dat ze het in jou B.V. laten zitten.

 

Als je bijvoorbeeld iedere aandeelhouder zijn eigen letteraandeel geeft dan kan je per letteraandeel de waarde laten bepalen.

 

Het is niet handig om aandelen iedere keer uit te blijven geven omdat dit iedere keer kosten met zich meebrengt bij de Notaris e.d. Het aantal aandelen word daar bepaald maar de winstuitkering met letter kan intern in jou BV bepaald worden.

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten,

 

Marcel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.