• 0

Prive boeken bij jaarafrekening / beginbalans

Hallo,

 

Ik ben in 2005 gestart met mijn onderneming en doe op dit moment nog volledig mijn eigen boekhouding.

Ik heb keurig alle vanuit prive betaalde facturen en (later gelukkig) de opnames geboekt op prive.

 

De belastingdienst vraagt bij de IB aangifte om opgave prive stortingen en onttrekkingen.

Dit was het eerste jaar natuurlijk geen probleem. nl. de debet/credit saldi van de prive grootboekrekening.

 

Dit jaar (2006) is mijn balans ook keurig 'in balans', alleen het saldo op prive zijn doorgeteld vanuit 2005 (mijn boekhoudpakket Snelstart heeft deze keurig middels tussenrekening balans meegenomen naar de beginbalans van het nieuwe boekjaar).

Voor de fiscale winstberekening maakt dit per saldo natuurlijk niets uit, toch heb ik het vermoeden dat ik een stap heb overgeslagen.

 

Als ik op mijn IB formulier de prive stortingen/onttrekkingen moet invullen bedoelen ze vast alleen die over 2006 en niet de som van boekingen over 2005 en 2006.

 

Moet ik bij de jaarafsluiting (of overloop naar de beginbalans van het volgende boekjaar) het saldo van prive niet overboeken naar een aparte rekening, bv 'eigen vermogen' o.i.d.?

 

Groet,

Marco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Wij boeken bij het openen van een nieuw boekjaar altijd alle prive mutaties over naar de rekeningen kapitaal en eventueel de fiscale oudedagsreserve. Hierdoor heb je elk jaar een goed inzicht in de privestortingen en priveopnamen.

 

Dit is de juiste boeking. Aan het begin van het jaar het verschil tussen prive opname en prive stortingen boeken op eigen vermogen en dan in het nieuwe jaar alle opnames op prive opname en stortingen op prive stortingen boeken. Zo weet je precies wat je opnames en stortingen zijn en wat je eigen vermogen is over elk jaar.

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de snelle reactie.

 

Smart4U meldt boeken op 'kapitaal'

Patricia meldt boeken op eigen vermogen.

 

Nou weet ik dat kapitaal een grootboekrekening is in de groep eigen vermogen. Daarop boeken of een aparate grootboekrekening 'eigen vermogen' aanmaken?

 

Groet,

Marco

Link naar reactie
  • 0

Het komt allemaal in weze op hetzelfde neer.

 

Over het algemeen wordt eigen vermogen gebruikt bij BV's en NV's en bestaat uit het gestort en geplaatst aandelenkapitaal en de reserves.

 

Bedrijfskapitaal wordt gebruikt bij eenmanszaken, vof's en maatschappen en bestaat uit het kapitaal van de vennoten en de daarbij horende oudedagsreserve (FOR).

 

Vandaar dat ik in de boeking voorstelde om het kapitaal te gebruiken.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.