Jump to content
plien20
Verberg

bepaling concurrenten

vraag

 

Hey allemaal,

 

Ik ben nog steeds met mijn ondernemingsplan bezig, en het gaat wel aardig!!! Al blijf ik het toch moeilijk vinden.

Want hoe bepaal ik bijvoorbeeld wat mijn concurrenten zijn, indirect en direct.

 

Nou ik hoor t graag!!!!!

 

Groeten,

 

Studentje

Link to post
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ha Plien,

 

Je hebt natuurlijk altijd concurrenten.

 

Economie gaat over schaarste. Tijd en geld zijn schaars. Als iemand tijd of geld in jouw product of dienst steekt moet ie iets anders laten staan. Wat laat ie staan?

 

Als je daar achter bent weet je wie je concurrenten zijn. Verkoop je nieuwe fietsten en jouw klanten kopen jouw fiets in plaats van een nieuwe Batavus, dan is Batavus je directe concurrent. Maar zijn jouw fietsen zo bijzonder dat iemand ze koopt ondanks de recente aanschaf van een nieuwe Batavus, dan moet je er achter zien te komen wat ze geschrapt hebben uit hun budget. Misschien gaan ze dit jaar niet op zomervakantie, dan is bijvoorbeeld D-reizen je concurrent. Omdat D-reizen geen fietsen maakt is dat je indirecte concurrent.

 

Dus ga na waar je klanten de tijd en het geld vandaan halen om jouw producten en/of diensten af te nemen. Dat zijn je concurrenten. Gebruik je fantasie!

 

Groeten,

Nils


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hi Plien,

 

Je kan het Porter five forces model gebruiken. Dit is een redelijk simpel systeem om de concurrentie in beeld te krijgen.

 

http://home.att.net/~nickols/five_forces.htm

 

Dit is een redelijke uitleg van hoe je dit model kan gebruiken. Volgens mij staan de entry en exit barriers er niet bij omschreven.

 

Als je vragen hebt over het model dan gil je maar. :D


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

"De concurrent van Palm is niet Handspring of Compaq's iPaq, maar simpelweg pen en papier," vrij naar een uitspraak (die ik helaas niet zo heb kunnen vinden) van een van de oprichters van Palm. Heb ik altijd een mooie gevonden om het begrip concurrentie op de juiste breedte te schatten.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Yep, helemaal mee eens. BMW had ook eens zoiets gezegd als "onze ware concurrentie komt om de hoek kijken bij de keuze voor een tweede vakantie of een boot" o.i.d.

 

Concurrentie van substitutie goederen wordt vaak vergeten.


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Harmen S

ha mensen,

 

Ik ben bezig met maken van Concurrentenanalyse. Mijn vraag is hebben jullie een opzetje voor mij of een voorbeeld?

 

bijvoorbaat dank.

 

groeten,

 

Harmen

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 129 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept