• 0

MKB ers durven niet te ondernemen

Ik had vanmiddag een aardige discussie met een consultant van een grote adviesorganisatie over het gebrek aan innovatie in het MKB. We kwamen daarbij tot volgende conclusie:

 

MKB ondernemers durven niet te ondernemen. Het gros weet dat vernieuwing binnen de eigen onderneming nodig en mogelijk is, maar durft daarin niet te investeren. Fantaseren over innovatie is een hobby, maar houdt op wanneer de poeplap moet worden getrokken voor het onderzoeken van de mogelijkheid tot realisatie.

 

Het aloude principe dat kosten altijd voor de baten uitgaan verstoort de droom. Gebrek aan zelfvertrouwen en angst voor het onbekend zetten een rem op innovatie in het MKB.

 

Een alleraardigste om hier eens te ventileren. Ik ben benieuwd naar de ervaringen en de meningen van MKB-ers.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet niet met welke MKB-ers jullie contact hebben maar ik kom alleen maar enthousiaste en gedreven ondernemers tegen. Als de baten duidelijk en tastbaar zijn durven zij best risico te nemen.

 

Er zijn veel dromerige consultants die onderzoek naar hun eigen fantasieën willen doen onder het mom dat innovatie nodig is om de innovatie. Ik denk dat het spreekt van zelfvertrouwen om niet in deze droomwereld mee te gaan, maar realistisch investering en opbrengsten af te wegen.

Link naar reactie
  • 0

Is het niet zo dat het durven te innoveren niet zo speelt.

 

Maar dat iets nieuws ontwikkelen cq doen te veel tijd, administratieve handelingen, onderzoeken van derden kost?

En dat innovatie eigenlijk alleen maar door nieuwe jonge starters/ werknemers gedaan worden die de moed, geld hebben om het ook daadwerkelijk uit te voeren?

En dat wat jij innovatie vindt andere altijd weer een commentaar hebben over dat het niet goed is?

Dat wat iemand innovatie vindt de wetgeving zegt kan niet, mag niet?

En dat consulenten eerst willen weten wat je doet om vervolgens als ze geen contacten daarvoor hebben jou innovatie afschieten?

 

Kortom naar mijn mening is het niet durven maar te moeilijk

 

gr, Willy

De wc spoelen met duur drinkwater is dit verspilling?

Link naar reactie
  • 0

MKB, wat is dat? Ik weet niet wat dat betekend. Altijd lastig van die generalisaties. Ik ken eigenlijk geen ondernemers die zich zelf "MKB'er" noemen.

 

Desalniettemin ben ik van mening dat het gebrek aan ambitie bij ondernemers op het gebied van groei en innovatie een nationaal probleem is, dat voor een deel veroorzaakt wordt door gebrek aan kennis en voor een deel uit een risicomeidende attitude. Bijde oorzaken komen weer voort uit een diepgewortelde vorm van gemaktzucht.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Borrelpraat ....

 

Ook bij de kleinere en middelgrote bedrijven zijn er best ondernemingen die innoveren.

 

Hoe kleiner de onderneming is, hoe meer het innovatieve karakter afhangt van de persoonlijkheid van 1 persoon. Een groot verschil met een groot bedrijf.

 

Belangrijk aandachtspunt hierbij is ook de continuiteit. Wanneer je als kleintje verkeerd innoveert, ben je er geweest. Wanneer een Rabobank investeert in Rabomobiel, dan kan er wellicht gesteld worden dat er sprake is van een innovatie. Mocht die innovatie echter niet lukken dan valt de Rabobank echt niet om. Dus innovatie-risico en rendement liggen bij een kleinere onderneming nog dichter bij elkaar met alle risico's vandien.

 

Wanneer een winkelier besluit zijn winkeltje op te doeken en te "innoveren" door een webshop te openen, is het voor hem een alles of niets risico, een grote onderneming als b.v. de Rabo zal nimmer in 1 keer al haar filialen durven sluiten om alles op het internetbankieren te zetten.

 

Dus ik blijf erbij ... amusante borrelpraat ....

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Opzich is het wel een punt. Als je kijkt naar zeg een kledingwinkel. De zelfstandige winkels zijn niet direct voorbeeld van innovatief zaken doen. De ketens (H&M bijvoorbeeld) zijn een stuk innovatiever bezig, dat zijn de grote bedrijven. Natuurlijk is dat allereerst een budget kwestie, maar daarnaast ook onbekendheid binnen de bedrijven.

 

Waarom zou een winkel gaan investeren in een website? Pas als ze concreet gepresenteerd krijgen wat de mogelijkheden zijn, wat het op kan brengen en op welke manier, beginnen ze er heel misschien aan. Waarom? Ze verwachten niet direct meer traffic in de winkel op basis van de website. Zo kan je dit op vele andere innovaties toepassen. De vraag is of de bedrijven die dit wel oppakken nog lang MKB blijven, ik verwacht daar groei van, of juist een flop uiteraard.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.