• 0

Benzine rendement verdubbelen

Al enige jaren heb ik een idee in mijn hoofd om het rendement van met name benzine auto's te verdubbelen.

Het idee is een compilatie van van bestaande en bewezen concepten en producten.

Ook na uitgebreid "gegoogle" tot in de late uurtes, kan ik nog geen producent. of persoon vinden die het idee in een een of andere vorm heeft uitgevoerd. Dit is voor mij zeer verbazing wekkend omdat het idee behoorlijk simpel is. (Een proto type past in een bestaande auto).

 

Graag kom ik in contact met een bedrijf of technicus in de auto brance die het idee kan "afbranden" of met mij samen wil werken.

 

Zelf ben ik technicus en het lukt mij niet om het idee uit mijn hoofd te krijgen, maar het ontbreekt mij ook aan de financieel middellen om het een proto type te bouwen.

 

Vriendelijke groet!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

NiHa,

 

Dit klinkt haast too good to be true, maar als het echt waar is, dan heb je natruurlijk goud in handen (mits je het kunt beschermen). De weg die hier wellicht uitkomst zou bieden is om een Nederlandse partner bijv. hogeschool http://www.htsautotechniek.nl/ ism www.tudelft.nl en een onderzoeksinstituut www.tno.nl opdracht te geven om een en ander verder uit te werken en te testen. Uiteraard na het tekenen van een Secrecy Agreement.

 

MvG,

 

Extax!

Link naar reactie
  • 0

Afbranden ;D

 

Als je het rendement van een benizinemotor wilt verhogen zul je iets moeten doen aan het enorme warmteverlies. Oftewel rendementsverbetering van de verbranding.

 

Misschien kun je hier iets meer vertellen over jouw idee, zonder daarbij natuurlijk de clou te verraden. Ik heb een vrij aardige kijk op verbandingsprocessen en de reden waarom de rendementen zo laag zijn.

Dus shoot.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Merkava.

 

Het vervelende aan de Benzine motor is inderdaad de enorme percentage aan verlies in de vorm van warmte. Deze warmte wil ik dan ook gebruiken om energie op te wekken waarmee het bestaande verbrandings proces verbeterd kan worden.

Ik denk dat ju nu al snapt hoe je dit in elkaar kan schroeven.

Veel succes dus!

 

Hallo ExTax.

 

Aangezien ik maar een simpele MBO'er ben denk ik niet dat ik in de positie ben een onderzoek opdracht te geven. Maar in iedergeval bedankt voor de tip.

Ik heb al eens gezien dat de studenten in delft al wat raakvlakken met mijn idee hebben maar het een en ander veel te ingewikkeld aanpakken waardoor de realisatie te lang duurt en te kostbaar is.

 

Met vriendelijke groet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het vervelende aan de Benzine motor is inderdaad de enorme percentage aan verlies in de vorm van warmte. Deze warmte wil ik dan ook gebruiken om energie op te wekken waarmee het bestaande verbrandings proces verbeterd kan worden.

 

Ehm, ik denk dat je je dan eerst moet verdiepen in de thermodynamica van een benzinemotor. Het rendement van de motor wordt bepaald door het temperatuurverschil bij compressie resp expansie van de gassen. Omdat na de compressie de temperatuur plots verhoogd wordt door de ontbranding, ontstaat een positief rendement. In een dieselmotor werkt dat heel iets anders dan in een benzinemotor.

 

Als je gaat sleutelen aan de temperatuur van de motor door extra te koelen (dwz warmte af te voeren voor hergebruik) dan daalt ook het temperatuurverschil tussen compressie en expansie, en daalt dus het rendement van de motor.

 

Wat je eigenlijk wilt is dat de motor niet wordt gekoeld bij de compressie, en extra wordt gekoeld tijdens de expansie. Die momenten zijn per cylinder verschillend en wisselen elkaar 60x per seconde af. Daar heb je een heel bijzonder koelsysteem voor nodig :-)

 

De oplossing wordt geboden door een Carnot motor waar compressie en expansie in verschillende cylinders plaatsvindt. De ene cylinder laat je lekker heel heet worden en de andere moet je goed koelen voor optimaal rendement. Het grappige is dat je deze motor ook als warmtepomp kan gebruiken. Door 'm te laten draaien wordt vanzelf de ene kant heet en de andere ijskoud.

Je kunt de motor aandrijven met alleen externe warmte, door de ene kant in een houtvuurtje te leggen en de andere in de wind te koelen.

 

Ik weet niet of iemand al 's heeft geprobeerd om een Carnot-benzine motor te bouwen. Dat moet in principe wel mogelijk zijn. Misschien dat het vroeger niet kon door gebrek aan de juiste materialen, ik zou graag weten wat de principiele en/of praktische bezwaren ertegen zijn. In theorie zou het ding efficienter moeten zijn dan een gewone benzinemotor.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Christine.

 

dat was een interessante uiteenzetting van het verbranding proces. Ik had alleen een meer simpele oplossing in gedachten, en wil de benzinne motor op zich laten zoals hij is. Ik wil er alleen het een en ander omheen bouwen.

Ik ga mij wel eens "googelen" naar de Carnot motor.

 

Thanks.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Niha,

 

mijn eerste gedachte was: "oh nee, je gaat toch geen stoomketel bouwen die verwarmd wordt door de warme uitlaat er een paar keer omheen te wikkelen..?? ;D ::)"

 

hoewel het denk ik wat ver gaat om hier inhoudelijk met iemand op je idee in te gaan, (je zou dan immers teveel van je goede idee prijs moeten geven), denk ik dat er wel plekken zijn waar je verder kunt informeren.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan Syntens (www.syntens.nl), of meer specifiek voor de autobranche: De Innovam in Nieuwegein (www.innovam.nl).

 

In iedergeval veel succes gewenst!

 

ps. sinds wanneer moet je hoog opgeleid zijn om een onderzoeksopdracht te geven?!? ik denk niet dat je de eerste MBO'er zou zijn die met een goed idee bij TNO naar binnen stapt! ;)

Link naar reactie
  • 0

Beste Niha,

 

mijn eerste gedachte was: "oh nee, je gaat toch geen stoomketel bouwen die verwarmd wordt door de warme uitlaat er een paar keer omheen te wikkelen..?? ;D ::)"

 

hoewel het denk ik wat ver gaat om hier inhoudelijk met iemand op je idee in te gaan, (je zou dan immers teveel van je goede idee prijs moeten geven), denk ik dat er wel plekken zijn waar je verder kunt informeren.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan Syntens (www.syntens.nl), of meer specifiek voor de autobranche: De Innovam in Nieuwegein (www.innovam.nl).

 

In iedergeval veel succes gewenst!

 

ps. sinds wanneer moet je hoog opgeleid zijn om een onderzoeksopdracht te geven?!? ik denk niet dat je de eerste MBO'er zou zijn die met een goed idee bij TNO naar binnen stapt! ;)

 

 

Wat is er mis met het idee om de uitlaat om een stoomketel heen te vouwen?

Link naar reactie
  • 0

Dank je!

 

Ja dat zag ik ook inderdaad maar ik vind het onderwerp interessant dus ik dacht: laat ik de discussie weer eens aanzwengelen.

 

Mbt tot het de stoomketel tref je hieronder een artikel aan waarin wordt gemeld dat Honda redelijk ver is met de ontwikkeling van een 'stoommachine'

 

http://www.amt.nl/Achtergrond/Honda-hybrides-zuiniger-met-stoommachine.htm

 

en BMW

 

http://www.amt.nl/Nieuws/BMW-haalt-elektriciteit-uit-uitlaat.htm

 

Ik vind het idee van BMW beter uitgewerkt met directe stoomaandrijng op de krukas. Honda zal meer rendementsverlies hebben.

 

Vr Gr.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.