• 0

Daggeld belastbaar?

Inleiding

In 2006 ben ik enige maanden als freelancer werkzaam geweest in Zwitserland.

 

Nu wil ik voor mijn IB een daggeld vergoeding opvoeren.

 

Mijn belastingadviseur geeft aan dat dit in principe alleen voor werknemers van toepassing is maar wil vanuit het gelijkheidsbeginsel het daggeld wel opnemen en geeft aan dat het maximale dagtarief voor Zwitserland 131 euro bedraagt.

 

De belastingdienst geeft aan dat ik een ‘zekere vrijheid’ heb, maar heeft geen richtlijn.

 

Vragen:

 

1.Kan ik daggeld declareren?

 

2.Is 131 euro het maximale tarief?

 

3.De meeste bonnen heb ik niet bewaard dus ik kan geen rekenkundige onderbouwing maken, maar wat is redelijk en billijk om te declareren?

 

PS. Het hotel werd betaald door de opdrachtgever.

 

Als iemand mij hierbij kan helpen, graag

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat bedoel je precies met "daggeld"? Het woord komt op de website van de belastingdienst en in de Elsevier IB-almanak 2006 niet voor.

 

Wat bedoel je met "declareren"? Bij de opdrachtgever? Of bedoel je: als zakelijke kosten inboeken waardoor je belastbare winst lager wordt?

 

Als de belastinginspecteur zegt dat 131 het maximale tarief is, waarom vraag je dan aan ons of 131 het maximale tarief is? Welke onduidelijkheid of speelruimte liet de mededeling van de inspecteur nog bestaan?

 

Normaliter moeten kosten die je als freelancer maakt op bonnen gebaseerd zijn. Daarbij gelden speciale regels voor eten en drinken, en voor in het buitenland betaalde btw (als je btw-plichtig bent).

Link naar reactie
  • 0

Daggeld: standaard vergoeding ter compensatie van kosten die een werknemer op een buitenlandse opdracht maakt. Kosten voor bijv voedings en genotmiddelen of taxi etc kunnen dan niet gedeclareerd worden.

 

Met declareren wordt bedoelt: 'als zakelijke kosten inboeken waardoor je belastbare winst lager wordt'

 

De belastingadviseur stelt 131 euro.

 

De belastingdienst geeft geen duidelijkheid of ik een standaard bedrag per dag aan mijzelf mag vergoeden voor een buitenlandse opdracht.

 

Hopelijk is mijn vraag zo duidelijker.

Link naar reactie
  • 0

Daggeld: standaard vergoeding ter compensatie van kosten die een werknemer op een buitenlandse opdracht maakt. Kosten voor bijv voedings en genotmiddelen of taxi etc kunnen dan niet gedeclareerd worden.

 

Het zou mij verbazen wanneer je dit als freelancer zou mogen toepassen. Dat wil zeggen: een vaste onkostenvergoeding mag je bedingen van de opdrachtgever (dat is dan omzet), maar je kunt niet jezelf een vaste onkostenvergoeding toekennen en dat als zakelijke kosten inboeken.

 

Een verschil tussen werknemers en zelfstandig ondernemers (en in mindere mate ook de categorie 'resultaat uit overige werkzaamheden') is nu eenmaal dat je als ondernemer een administratie moet voeren en dat kosten gebaseerd moeten zijn op facturen. Ik kan me niet voorstellen dat je die regel kunt wegpoetsen met een beroep op het gelijkheidbeginsel. Op dit punt ben je nu eenmaal niet gelijk aan een werknemer in loondienst.

 

Je zegt dat de belastingdienst geen duidelijkheid geeft, maar op de site staat vrij duidelijk "De kosten die u als ondernemer maakt, verantwoordt u in uw administratie. Alleen dan worden ze als aftrekpost geaccepteerd."

 

De belastingadviseur stelt 131 euro.

 

Oh pardon, dat had ik niet goed gelezen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.