• 0

"Cradle to cradle" in Nederland

Zijn er ondernemers of ontwerpers in Nederland die zich actief bezig houden met de "Cradle to cradle" ideeën van William McDonough & Michael Braungart (Waste equals Food)?

 

Ik ben een product ontwikkelaar die gezonde producten wil ontwerpen en voel verwantschap met de Cradle to cradle benadering die ervan uitgaat dat je producten kan ontwikkelen waarvan het afval voeding is voor de natuur ofwel voeding is voor nieuwe techniek.

 

Als je meer wilt hierover wilt weten:

http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/30458986/

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Cradle_to_Cradle:_Remaking_the_Way_We_Make_Things

 

Ik ben benieuwd naar reacties.

 

Groeten van Gerard Petersen

 

www.scheepsbouwkunst.nl

Gerard Petersen

ScheepsbouwKunst

voor Maritieme Productontwikkeling

06-26532891

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoe lang een product gebruikt wordt lijkt me belangrijk omdat het terugwinnen en hergebruiken ook energie en materiaal kost.

 

Om volledig C2C te produceren moet er een hoop veranderen, de tijd zal leren wat er van deze "hype" blijft hangen.

 

Dat is nu juist geen probleem volgens C2C. Energie is er in principe genoeg, de zon levert vele malen meer energie dan we nodig hebben. En het materiaal wordt gerecycled of zelfs geupcycled met behulp van alleen energie. Het is even wennen maar als je er goed over nadenkt is het sluitend.

 

Alleen nog C2C oplossingen om de energie ook daadwerkelijk te winnen.

Link naar reactie
  • 0

Hi Peter,

 

Het valt mij op dat er steeds meer mensen zich bezighouden met C2C.

Recentelijk een dame ontmoet die zelf in het opzetten van een nieuw schoolrichting zich laat leiden door C2C. Overheden, gemeente Maastricht en Venlo, tot en met ontwerpers.

In utrecht is er op wo 28 nov een internationaal symposium geweest ove sociaal design (kon ik helaas niet bijzijn) zie www.utrechtmanifest.nl,

Verder is er een groot congres geweest in maastricht over C2C.

Er is een site http://www.c2c-chronology.nl/

veel op te lezen.

Zelf sta ik nog in de kinderschoenen (werkzaam als interieurarchitect) aangezien ik pas recentelijk met C2C in aanraking ben gekomen....

Verder weet ik dat interieurarchitect Ingrid Hendrickx zich intensief bezighoudt met C2C en dat zij ook de Braungartprijs heeft gewonnen....

 

Zelf heb ik ook behoefte aan input over waar er producten conform C2C te vinden en te krijgen zijn voor interieurbouw, inrichting etc...

 

Misschien is er een optie om een groep mensen bij elkaar te krijgen die allemaal in dit onderwerp geinteresseerd zijn, als ontwerpers, producenten, kunstenaars whatever .....???

 

Dus hou me aanbevolen voor nadere info hierover van wie dan ook...

Heb vernomen dat er een mogelijkheid is om via een abonnement C2Cinfo beschikbaar is over producten, heb dit nog niet opgesnord.

 

positieve groet,

 

anne douven

Link naar reactie
  • 0

Cradlo 2 Cradle, erg interessant. Ik ben zelf aan het kijken of ik wat van mijn concepten kan 'cradlen', daarover hopelijk later meer...

 

Bedankt voor het delen van alle links etc...

The Royal Institute

grafisch ontwerp, creatieve concepten & brainstorms

www.theroyalinstitute.com | twitter.com/tri_ontwerp

Link naar reactie
  • 0

`Wow, bedankt voor het delen van dit artikel. Misschien moet ik dit eens in overweging gaan nemen, aangezien ondergetekende inderdaad een Bsc in Industrial Design heeft, wat prachtig aansluit.

The Royal Institute

grafisch ontwerp, creatieve concepten & brainstorms

www.theroyalinstitute.com | twitter.com/tri_ontwerp

Link naar reactie
  • 0

Hi Peter,

 

Het valt mij op dat er steeds meer mensen zich bezighouden met C2C.

Recentelijk een dame ontmoet die zelf in het opzetten van een nieuw schoolrichting zich laat leiden door C2C. Overheden, gemeente Maastricht en Venlo, tot en met ontwerpers.

In utrecht is er op wo 28 nov een internationaal symposium geweest ove sociaal design (kon ik helaas niet bijzijn) zie www.utrechtmanifest.nl,

Verder is er een groot congres geweest in maastricht over C2C.

Er is een site http://www.c2c-chronology.nl/

veel op te lezen.

Zelf sta ik nog in de kinderschoenen (werkzaam als interieurarchitect) aangezien ik pas recentelijk met C2C in aanraking ben gekomen....

Verder weet ik dat interieurarchitect Ingrid Hendrickx zich intensief bezighoudt met C2C en dat zij ook de Braungartprijs heeft gewonnen....

 

Zelf heb ik ook behoefte aan input over waar er producten conform C2C te vinden en te krijgen zijn voor interieurbouw, inrichting etc...

 

Misschien is er een optie om een groep mensen bij elkaar te krijgen die allemaal in dit onderwerp geinteresseerd zijn, als ontwerpers, producenten, kunstenaars whatever .....???

 

Dus hou me aanbevolen voor nadere info hierover van wie dan ook...

Heb vernomen dat er een mogelijkheid is om via een abonnement C2Cinfo beschikbaar is over producten, heb dit nog niet opgesnord.

 

positieve groet,

 

anne douven

Herman Miller is een veelgebruikt voorbeeld met betrekking tot hun beroemde Areon Stoel herman miller en miller en cradle tot cradle

 

en daarnaast Steelcase

kantoormeubilair van steelcase

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Voor iedereen die meer over Cradle to Cradle wil weten, er is een Nederlandse vertaling van het boek Cradle to Cradle - Remaking the Way We Make Things.

Titel Cradle to Cradle - Afval is Voedsel ISBN 978 90 5594 577 1

Helaas niet op PLA gedrukt, maar een vlot leesbare uiteenzetting van de filosofie van Braungard en McDonough.

 

Ik krijg de PLA versie (ENG) morgen binnen ::)

The Royal Institute

grafisch ontwerp, creatieve concepten & brainstorms

www.theroyalinstitute.com | twitter.com/tri_ontwerp

Link naar reactie
  • 0

Voor iedereen die meer over Cradle to Cradle wil weten, er is een Nederlandse vertaling van het boek Cradle to Cradle - Remaking the Way We Make Things.

Titel Cradle to Cradle - Afval is Voedsel ISBN 978 90 5594 577 1

Helaas niet op PLA gedrukt, maar een vlot leesbare uiteenzetting van de filosofie van Braungard en McDonough.

 

Ik krijg de PLA versie (ENG) morgen binnen ::)

 

Ik ben halverwege de PLA-versie, maar het is niet zo'n boek wat je in stukjes van 5 minuten even tussendoor leest.... je moet er wel voor gaan zitten.

Link naar reactie
  • 1

Voor iedereen die meer over Cradle to Cradle wil weten, er is een Nederlandse vertaling van het boek Cradle to Cradle - Remaking the Way We Make Things.

Titel Cradle to Cradle - Afval is Voedsel ISBN 978 90 5594 577 1

Helaas niet op PLA gedrukt, maar een vlot leesbare uiteenzetting van de filosofie van Braungard en McDonough.

Ik krijg de PLA versie (ENG) morgen binnen ::)

 

Ik ben halverwege de PLA-versie, maar het is niet zo'n boek wat je in stukjes van 5 minuten even tussendoor leest.... je moet er wel voor gaan zitten.

 

Even doorbijten, je moet het gelezen hebben.

De hele wereld gaat Cradle to Cradle.

 

P.S. Ik had wel de uitzendingen van de VPRO gezien.

Link naar reactie
  • 0

Misschien staan jullie mij toe nog wat met jullie te delen over Cradle to Cradle.

 

De afgelopen tijd heb ik met verschillende partijen gepraat over Cradle to Cradle: met consultants, collega industrieel ontwerpers en een hogeschool. Ik merk dat veel mensen enthousiast zijn, net als hier op het forum.

 

Maar de grote vraag die blijft hangen is: hoe passen we dit toe in onze dagelijkse praktijk, vooral binnen het proces van product ontwerpen / ontwikkelen. Ik merk dat meer bedrijven daar mee worstelen. Zelf werken we met een checklijst met meer dan 50 punten op het gebied van strategie, design, markt, duurzaamheid en technologie. Want wij geloven dat je duurzaam ontwerpen zou moeten inbakken in het ontwerpproces.

 

Uit gesprekken blijkt ook het volgende: als je een product zou kunnen maken uit volledig biologisch afbreekbare materialen, dan ben je binnen en is C2C eenvoudig te realiseren. Er zijn nog niet zoveel materialen, maar er komen steeds meer bij en er zijn best een aantal materiaal databases te vinden op het internet of netwerken zoals het O2 network.

 

Maar, de meeste producten bevatten ook een aantal niet biologisch afbreekbare materialen, of het is onvermijdelijk om die toe te passen. En dan begint het feest, want aan het eind van de cyclus kun je het product niet meer verantwoord weggooien in het bos. Dus begint een normaal complex ontwerpproces, waarbij een product ontstaat, bestaande uit verschillende onderdelen, een display, communicatie, elektronica, metalen en kunststof delen. Vele producten die er zo eenvoudig uitzien, bevatten vele verschillende materialen, denk maar aan een pen, USB stick maar helaas ook verpakkingen. Zodra een kunststof wordt bedrukt of gelakt, is het niet meer direct te recyclen, maar omdat het vervuild is met een bedrukking, krijg je downcycling.

 

En nu wordt het moeilijker om C2C toe te passen voor een ontwerpbureau, maar ook voor productontwikkelaars bij een bedrijf. Want ik geloof niet in een C2C product. Je kunt er een sticker op plakken, maar als het retoursysteem van de producent niet functioneert, dan heb je er niets aan, dan belandt het alsnog op de afvalbult. Hier komt de strategie van de producent kijken: willen ze overgaan op een ander verdien systeem (product verhuren in plaats van verkopen?), willen ze een inname systeem opzetten om de producten terug te nemen, wat zijn de vervuiling en kosten van zo'n retour inname systeem (lege vrachtwagens?), kunnen materialen hergebruikt worden of is de producent na 2 jaar (als het einde van het huidige product in zicht komt en de producten via de retourstroom terugkomen) overgestapt op volledig nieuwe materialen? Allemaal strategische / bedrijfskundige vragen.

 

Maar ook veel chemische vragen. Welke technische materialen kan ik toepassen? Zijn de claims die gemaakt worden van het product ook waar binnen het product dat we ontwerpen? Hoevaak kan ik een kunststof zonder kwaliteitsverlies in een spuitgietproces gebruiken? Welke parameters zijn daarvoor nodig? Wat is de invloed van een bedrukking op de kunststof, is dat acceptabel? Hoe ontmantel ik elektronica (en dan niet handmatig in India)? Wat is de impact van een natuurlijk materiaal zoals hout qua bestrijdingsmiddelen, chemische behandeling, of is een kunststof beter te verantwoorden?

 

Het zoeken naar antwoorden op bovenstaande vragen binnen een normaal ontwerpproces vraagt tijd. Het is dan ook veel eenvoudiger om de gebaande wegen te betreden. Plus de kennis is vaak niet aanwezig, vooral het overzicht op het gebied van chemie. Maar ook producenten zijn vaak nog lang niet klaar om te praten over andere verdien modellen, retourstromen, in-house ontmanteling van producten, etc.

 

Wat volgens mij zou kunnen helpen is het bundelen en uitwisselen van ervaringen, open source. Het gaat hierbij niet alleen over materialen, maar ook over bedrijfskundige aspecten, nieuwe modellen van verdienen en retoursystemen. En vooral ook chemische kennis. Hoe zoiets gestructureerd zou moeten worden heb ik nog niet helder. Persoonlijk zit ik niet te wachten op allerlei structuren die later niet blijken te werken, of clubs waar je lid van moet worden. Dit zou gemeengoed moeten worden.

 

Als ontwerpbureau zijn we begonnen met het uitwisselen van informatie op het gebied van materialen met een ander bureau. Ook zoeken we naar mensen met een diepgaande kennis van chemie, die we op projectbasis zouden kunnen inhuren. En gaan we de diskussie aan met onze klanten over hoe ze hun productie inrichten, over verdienmodellen, over retoursystemen, etc.

 

Misschien kan het nieuwe online C2C platform hierin iets betekenen, of Stichting Onderneem Duurzaam. Om partijen aan elkaar te knopen, zowel overheden als bedrijven. Wij hebben verstand van product ontwerpen en over strategie en branding kunnen we ook een goed woordje meepraten, maar per project zou ik graag andere partijen kunnen inhuren, een overzicht hebben van beschikbare kennis binnen andere ontwerpbureaus, overheden, hogescholen, universiteiten. Om zo samen een project tot een goed einde te brengen. Niet met het ultieme doel om een C2C certificering te halen, maar om een product te ontwerpen en een systeem te ontwerpen dat de producent helpt om het terug te nemen en de consument helpt om het met genoegen te gebruiken en op eigen beweging ook weer in te leveren als deze er genoeg van heeft.

 

Het is een heel verhaal geworden. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

 

 

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Gerard,

 

Leuk dat je hier over begint. Net als jij ben ik sterk geinspireerd door MBDC en de Cradle to Cradle concepten. Ik heb hun boek gelezen en contact met hun gezocht. Momenteel hebben ze voor zover ik weet alleen een certificeringsprogramma voor consumentenproducten, maar ik vroeg mij af of we als engineeringsbureaus en productontwikkelaars ook niet een community kunnen oprichten om elkaar te inspireren. Wij zijn een erg jong bedrijf en er veel kennis van bijvoorbeeld chemie hebben we niet in huis, maar wel van engineering en productontwikkeling en de vermarkting daarvan. Misschien iets voor de toekomst.

 

 

Ik ben met een aantal andere C2C enthousiastelingen bezig met een netwerk site te bouwen waar ondernemers en organisaties ideeën kunnen uitwisselen. Ik verzamel ideeën voor zo'n site. Technisch gezien zijn we namelijk al ver gevorderd maar we moeten meer feedback hebben om de site te optimaliseren voor ondernemers. Interesse, we zijn bereikbaar op admin@thenewindustrialrevolution.com

Link naar reactie
  • 0

Misschien staan jullie mij toe nog wat met jullie te delen over Cradle to Cradle.

 

inderdaad een heel verhaal.

En zo kom je er ook niet uit. Dat lukt alleen als je de C2C filosofie veel verder doortrekt.

Je hebt materialen, die volledig in de biosfeer zitten. Die zijn het eenvoudigst. Hiervoor is alleen energie nodig.

 

En dan de technosfeer.

als eerst, de natuur levert ons nagenoeg alle benodigde grondstoffen. We gebruiken aardolie omdat het eenvoudig en goedkoop is en onze wereld er helemaal op ingericht is, maar het hoeft niet.

Als je kunststof als grondstof beschouwt voor de petrochemische industrie dan kun je in principe alle kunststoffen bij elkaar gooien en langs chemische weg de elementen of bruikbare moleculen er weer uithalen. Chemisch te doen, in de praktijk te duur.

 

Dan is er eigenlijk nog maar 1 fundamenteel probleem over. Hoe voorkom je dat er tijdens de gebruiksfase van een product schadelijke stoffen in de omgeving komen. (oplosmiddelen, zware metalen of ander gif) Als je het boek van Braungard goed leest zie je ook dat dit punt het enige onderdeel is dat hij goed hard kan maken. Hij komt ook telkens weer terug op de kunststof flessen van de zeepfabriek waarin antimoon zit.

 

Dus als ontwerper zou ik hier mee beginnen. Als dit lukt is de rest een kwestie van energie en geld, maar in principe technisch oplosbaar.

 

Ik ken overigens een mooi voorbeed van recycling in de techosfeer van EPS (www.receps.com) waarbij alle afgedankte polystyreen (ongeacht de vervuiling) lang chemische weg weer tot "virgin" styreen wordt gemaakt. De (schadelijke) reststoffen worden na kraken en destilatie gewoon apart aan het proces onttrokken en zijn in zuivere vorm weer bruikbaar.

 

Dit is ook een heel verhaal geworden. Ik hoop dat je hiermee weer iets positiever gestemd wordt, dat is ten slotte ook 1 van de grondgedachtes van C2C.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Gerard,

 

Maak je om mij geen zorgen, ik ben altijd positief ingesteld, maar tegelijkertijd ook kritisch. Niet om iets af te kraken, maar om de filosofie te toetsen en te kijken wat we er daadwerkelijk in de praktijk van kunnen maken.

 

Ik vind het sterkste van de C2C aanpak, dat het juist ook voor producenten een economisch voordeel oplevert. Want dat groen en milieu geld kost, dan weten we nu wel, het leuke aan de boodschap van C2C was nu juist dat het ook geld kan opleveren.

 

En daar zie ik ook zeker aanknopingspunten: beter design for disassembly betekent ook snellere assemblage (lees minder kosten), hergebruik van grondstoffen is een besparing op steeds duurder wordende grondstoffen.

 

Wat je zegt is waar. Je moet ervoor zorgen dat tijdens de gebruikperiode er geen giftige stoffen uit een product komen. Maar in het boek staat ook te lezen dat juist bijv. hergebruikte kunststoffen (tapijt uit gerecycled kunststof) hogere emissies hebben. Punt blijft hier voor mij dat je nogal wat chemische kennis moet hebben om dat te kunnen bepalen en testen.

 

En voor ons als ontwerpers is het eigenlijk niet bevredigend om te denken dat de rest later wel komt. Ik wil verder dan dat, ik wil praten met producten over inname en hergebruik, want dat kan hen ook geld opleveren. En wij willen producten maken die een emotionele band creeren met de gebruiker, zodat ze niet na 2 maanden worden weggegooid. Maar ik weet dat jij ook voor die uitdagingen staat.

 

 

 

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste C2C enthousiastelingen,

 

Graag nodigen we jullie allen uit om ook deel te nemen aan het cradletocradle.nl Forum.

Op dit Higherlevel Forum wordt al een tijd druk gediscussieerd.

Er zijn mensen die er veel van af weten en het cradle to cradle concept willen realiseren.

Van concept naar realisatie!

Om de kennis te delen en vragen te stellen of te beantwoorden hebben we een Forum opgericht op de website www.cradletocradle.nl.

Op onze website kun je alle ins en outs lezen over cradle to cradle in Nederland.

 

Succes op het forum (http://www.cradletocradle.nl/forum)!

Wij hopen op je actieve bijdrage om zo aan het enthousiasme over het cradle to cradle gedachtegoed gehoor te geven.

 

Vr. groet,

 

Team CradletoCradle.nl

Jan-Pieter en Miranda Atsma

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.