• 0

Detacheringsbureau's

Die vraag over een detacheringsbureau ging terecht op slot, maar detacheringsbureau's zijn wel een probleem.

 

Bedrijven huren via een uitzendbureau of detacheringsbureau in, omdat dat meer flexibiliteit geeft. Het is moeilijk mensen te ontslaan maar een uitzendkracht of gedetacheerde kun je per onmiddellijk laten gaan. Detacheringsbureau's, met name in de ICT, verdienen veel geld. De marges die ze op de uren zetten zijn zeer hoog, en de mensen verdienen er hoge salarissen. Omdat het veel status geeft om zij zo'n bureau te werken (met een mooie leaseauto) verpesten ze de arbeidsmarkt voor startups en voor mkb, en de arbeidsmarkt in het algemeen.

Ondanks de hoge kosten van zo'n gedetacheerde medewerker blijkt het voor b.v. banken toch voordeliger om de detacheren en niet zelf mensen aan te nemen, omdat de kosten van een vaste medewerker in the end toch hoger zijn, vanwege de onzinnige ontslagbescherming die Nederland kent.

 

Zou de ontslagbescherming in z'n geheel worden afgeschaft dan zou het merendeel van die detacheringsbureau's er mee op kunnen houden, en zouden uitzendbureau's weer gaan doen waar ze voor zijn opgericht: tijdelijk personeel verhuren op zeer korte termijn, als overbrugging of voor zeer korte perioden.

Zou de ontslagbescherming worden afgeschaft dan zou de arbeidsmarkt flexibeler worden en zou het voor kleinere bedrijven gemakkelijker worden om gekwalificeerd personeel aan te nemen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gedeeltelijk mee eens. Maar het uitzendbureau van vroeger is niet meer. Daar ging het idd vaak over tijdelijk werk. Tegenwoordig bieden zij zoveel diensten meer aan bij tijdelijke werk dat zij een nieuw kanaal vormen voor mensen die op zoek zijn naar vast werk. Ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die na het behalen van het diploma zich meteen inschreven bij een uitzendbureau.

 

Het is niet alleen door het feit dat een uzk of een gedetacheerde snel buiten kan worden gewerkt dat deze worden aangenomen. Wat ook een reden kan zijn is dat het bedrijf wat hier gebruik van maakt in zo een situatie zit dat ze van bv de vakbond geen mensen meer mogen aannemen omdat hun headcount aan het limiet zit. Een uitzendbureau of detacheringkantoor kan dan wel mensen op projectbasis leveren aan dat bedrijf wat vervolgens de kosten anders kan wegschrijven en de headcount gelijk blijft = geen gezeur van de vakbond.

Link naar reactie
  • 0

D

 

Zou de ontslagbescherming in z'n geheel worden afgeschaft dan zou het merendeel van die detacheringsbureau's er mee op kunnen houden, en zouden uitzendbureau's weer gaan doen waar ze voor zijn opgericht: tijdelijk personeel verhuren op zeer korte termijn, als overbrugging of voor zeer korte perioden.

Zou de ontslagbescherming worden afgeschaft dan zou de arbeidsmarkt flexibeler worden en zou het voor kleinere bedrijven gemakkelijker worden om gekwalificeerd personeel aan te nemen.

 

 

 

ik ben dus mordicus tegen afschaffing en zelfs aantasting van het ontslagrecht, simpelweg omdat ik het zelf heb meegemaakt en dus ervaren heb hoe gemakkelijk het eigenlijk is om iemand te ontslaan (relatief dan)

 

dit terwijl ik dan nog het beleid van de holding uitdroeg, werd dit op werkmaatschappijniveua mij niet in dank afgenomen (door een manager die mij en debiteurenbeheer erbij kreeg, maar weigerde om "mee te kijken op de werkvloer")

dus was het uiteindelijk kiezen voor kwaliteit en dat ook aandragen bij die manager (en dus vakkennis) of meehobbelen in oplossingen die slecht waren op gebied van debiteurenbeheer en omhoogstijgen bij de "baas"

 

kortom, was er geen ontslagbescherming dan had men nog gemakkelijker van mij af gekund.

 

ik pleit ervoor dat werkgevers en werknemers starten vanuit een vertrouwensbasis, maar als dit niet meer werkt, is de werkgever veelal toch altijd sterker dan de werknemer (vandaar dus de ontslagbescherming)

 

je zegt dat tarieven in de ICT hoog zijn, dat is zo, maar dat is toch vraag en aanbod ? ik denk dat advocaten, dokters en bedrijfsadviseurs ook niet voor een laag tarief hun diensten aanbieden. Overigens vind ik vandaag de dag in veel produkten/diensten dat kwaliteit niet overeenkomt met de prijs die ervoor gevraagd wordt. Ik heb niet zo'n hele hoge pet op over de hele linie

wat dit met detachering te maken heeft, weet ik niet precies

 

detachering KAN handig zijn, als je bv net je werknemer hebt ontslagen en direkt een ander nodig hebt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.