• 0

bedrijfspand huren of kopen?

Ik zit nu een aantal weken te wikken tussen huren en kopen van een bedrijfspand.

 

Huren vind ik zonde maar is wel flexibel. Alhoewel en kontrakt voor 5 jaar is natuurlijk minder. Nu ben ik al enige tijd in onderhandeling maarr hier zit weinig schot in.

 

De prijs voor huur is 105 euro per m, dit is volgens de makelaar markt conform. Echter op mij vraag hoe deze marktconforme prijs word bepaald kan hij geen antwoord geven. Koop is ook mogelijk alleen hanteren ze de formule " huur opbrengst per jaar maal 13" Waar dit getal 13 opgebasseerd weet ik niet. Het hoogste wat ik op dit moment zie is 12.5 maar niet voor mijn regio.

 

Weet iemand hoe de prijzen worden bepaald, er is in deze regio (zeeland) leegstand, op dit moment zijn de huur prijzen in deze regio gemiddeld hoger dan in de regio rotterdam.

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Helaas kan ik jou geen duidelijkheid geven in de berkeningswijze voor het tot stand komen van de huurprijs en de verkoopprijs. Wel heb ik een advies voor jou en dat is een bod doen.

 

Ook bij het aangaan van een huurovereenkomst is onderhandelen een goede optie. Omdat er zo veel bedrijfspanden leegstaan, zijn er legio mogelijkheden om iets geschikts te vinden. Een aantal klanten van mij hebben zelfs een jaar 'gratis' gekregen (wel even opletten of ze dit niet op een andere manier terugberekenen).

 

Succes met onderhandelen.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Eigenaren willen vaak niet tornen aals de "huurwaarde" van hun pand. Probeer niet over her huurprijs maar over de huurvrije periode te onderhandelen. Dat kost ze veel minder geld.Huren is overigens meestal beter, tenzij je veel geld hebt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het pand heeft volgens de eigenaar een marktconforme prijs 105 de vierkante meter.

Verkoop is 560000 euro. De taxatie is echter 400000 euro.. ::)

 

Het pand staat op een A lokatie.

 

Een pand in een het centrum van een dorp is ook een A lokatie je kunt dit echter niet vergelijken met een A lokatie in een stad.

 

Ik ben er eigenlijk al achter dat het gewoon natte vinger werk is. Het is maar wat je er voor geeft.

 

Ondertussen ben ik al zover dat we maar iets gaan kopen hetzij bestaand of nieuw. Ik zal wel zien...

Link naar reactie
  • 0

Even een vraag voor de ondernemers onder ons. Hebben jullie je bedrijfspand, of unit gekocht of huren jullie momenteel? Zoals ik begrijp is huren fiscaal niet echt voordelig voor een ondernemer aangezien er niks veranderd mag worden en in tegenstelling tot kopen niet in waarde zal stijgen. Daarnaast ben je geen eigenaar van het pand.

 

Hoe hebben jullie dit gedaan, zijn jullie van uit huis begonnen en daarna gaan huren en vervolgens kopen, of meteen een pand gekocht?

Link naar reactie
  • 0

beste alexnl

 

Ik zie niet durven stellen dat huren fiscaal onvoordeliger is dan kopen. Aftrek van kosten speelt in beide gevallen. Bij waardestijging is deze belast bij bezit. Waardedaling heb je bij huur niet mee van doen.

 

Kijk maar naar de markt nu. Er zullen genoeg ondernemers zijn die stierlijk balen dat ze in de laatste jaren een pand hebben gekocht.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De huurprijs van een pand wordt door een verhuurder vaak bepaald aan de hand van de stichtingskosten en de bedrijfswaarde.

 

Stichtingskosten:

Grondkosten, bouwkosten, bijkomende kosten, algemene kosten (alle kosten die nodig zijn om het pand te realiseren, van stenen tot leges of toezichthouders). Het bedrag onder aan de streep zijn de totale stichtingskosten.

Bedrijfswaarde:

Aan de hand van de huuropbrengsten, onderhoudsnorm, groot onderhoudsnorm, rente, huurderving, etc. versus de investering en grondkosten wordt gedurende de totale exploitatieduur gekeken naar de waarde van het pand.

 

Aan de hand van bovenstaande berekeningen kun je zien wat een pand opbrengt en hoeveel deze moet opbrengen. Een woningcorporatie kan bijvoorbeeld op deze wijze uitrekenen hoe hoog de onrendabele top is van een nieuwe woning.

 

Naast de berekeningen spelen natuurlijk ook het pand zelf, het afwerking niveau en de (uitbreiding)mogelijkheden mee in de vraagprijs. De factor 13,5 zou ik me niets van aantrekken. Het niets mogen veranderen aan een pand is ook niet helemaal waar, je hebt echter wel altijd toestemming van de eigenaar nodig en deze mag eisen aan de aanpassing stellen.

 

Heb je al een besluit genomen? Als je meer vragen hebt over dit thema mag je gerust contact met me opnemen. Als ik je kan helpen doe ik dat graag.

 

Groet,

 

Klaas

Link naar reactie
  • 0

De factor 13 stamt uit 2007 als ik het goed zie. Natuurlijk afhankelijk van vele factoren, maar voor een pand in onverhuurde staat is die factor in de huidige markt bijna ondenkbaar.

 

Maar wel een interessante draad.

 

Zijn er voor een zakelijke hypotheek trouwens vergelijkbare formules als voor een privéhypotheek (bijv. 4/5 keer brutojaarinkomen)? Of is dit in alle gevallen maatwerk, zelfde vraag m.b.t. de rentes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.