• 0

Uitreden VOF *complex*

Geachte experts,

 

Dit Topic is niet compleet nieuw maar ik kan helaas niets vinden wat exact aansluit op mijn vraag;

Na lang wikken en wegen (...) besloten om uit de VOF te stappen welke ik 12 jaar geleden met 1 andere vennoot heb opgericht.

-We hebben samen 1 pand in eigendom met een hypotheek van 109.000

(aflossingsvrij)

Boekwaarde per 31-12-2006: 92.000

Onderhandse verkoopwaarde (bepaald door bedr.makelaar): 195.000

-Totaal inventaris per 31-12-2006: 11.000

-Totaal vervoermiddel (auto's en bus): 27.000

 

Nu hebben we beiden (op de balans) een eigen vermogen van ongev. 50.000

 

Wat is redelijk???

Wat betreft inventaris en auto kunnen we gemakkelijk onderhands iets regelen maar wat heeft dat dan voor een invloed op de balans?

We willen het beiden zo netjes mogelijk afhandelen. We hebben een VOF contract op papier.

Ik verlang geen goodwill (hoewel dat fiscaal gezien misschien niet kan?)

Hoe wordt in deze situatie normaal gesproken gerekend?

Zijn er mogelijkheden om bijv. mede-eigenaar van het pand te blijven zodat bij verkoop (in de toekomst) pas wordt afgerekend? En, zoja, wat zijn dan de risicos bij bijv. faillisement?

 

Ik weet het een hoop vragen, maar tot nu toe niemand gesproken die duidelijk is geweest. En, met alle respect, onze accountant kan ons hierbij niet overtuigen.

 

 

Alvast bedankt!

Een desperate ondernemer.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gelukkig heb je in de onderwerpregel VOF *complex* aangegeven. Het is immers een complexe vraag en vandaar ook geen standaard antwoord.

 

Overigens vind ik het zeer betreureswaardig dat je huidige adviseur (door jou aangemerkt als accountant en hierdoor zou je ervan mogen verwachten dat hij hiervoor kennis genoeg in huis zou moeten hebben) geen duidelijk antwoord heeft en jou niet heeft kunnen overtuigen. Wel moet ik op voorhand melden dat ik ook geen duidelijk antwood voor jou heb.

 

Het nadeel bij dit soort vragen is dat niet alle informatie gegeven wordt. Zoals je al aangaf zal de Belastingdienst bekijken of er stille reserves in de onderneming aanwezig zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bedrijfspand. Ook jaarwinsten van de afgelopen periode dienen meegenomen worden om tot een bepaalde goodwill berekening te komen. Het uiteindelijke bedrag dat berekend wordt aan goodwill zal wel met enige zakelijkheid onderbouwd moeten worden. Je kan erop wachten dat de Belastingdienst hierop gaat schieten als het niet zakelijk genoeg is.

 

Ik hoop dat ik hiermee je een klein beetje geholpen hebt. Succes met de laatste lootjes.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor uw reactie!

Schijnt dan toch geen a-b-ctje te zijn...Had ik eigenlijk ook al verwacht.

Mijn voortzettende compagnon wil een gegrond bedrag horen wat hij mij moet betalen. Aan de hand van dat bedrag gaat hij met een financiële instelling (lees: bank) overleggen om te kijken hoeveel ruimte er is. Daarnaast is de hoogte van het bedrag ook bepalend óf hij er wel mee door wil gaan...tja

 

Wie kan ons daarin adviseren? De jaarcijfers 2006 zijn (al) bekend.

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk zouden wij jou kunnen helpen bij bovenstaande kwestie. Wel gaat mijn voorkeur ernaar uit dat je nog eens overlegd met jullie huidige adviseur. Hij is namelijk volledig op de hoogte van jullie situatie en kent jullie het beste.

 

Overigens is het niet gewoon een bedrag noemen, want hierover kan onderhandeld worden. Anders was het wel een simpele kwestie geweest.

 

Tenslotte vraag ik mij af wat jij wilt. Wil jij nog wel verder met een vennoot die - afhankelijk van het bedrag - nog gaat bepalen of hij verder wil of niet (dat lees ik een beetje tussen de regels door).

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik treed terug, dwz ik wil alleen een nieuw bedrijf starten.

Het gaat er nu alleen om wat mijn compagnon wil/doet.

2 opties:

1: Wij komen tot een accoord->hij gaat alleen door,

2: We komen niet tot een accoord->mijn compagnon stapt op en de zaak wordt omgedraaid. In dit geval zal ik serieus overwegen om alles over te nemen. Waarbij het bedrijf geleidelijk in een andere vorm (werkzaamheden) zal overgaan.

 

Het gaat er eigenlijk om dat ik het erg vervelend zou vinden om alles wat opgebouwd is verloren te laten gaan. Anderzijds wil ik zonder compagnon verder. Omdat ik gevorderde plannen heb voor een nieuw bedrijf (in een compleet andere branche) en mijn compagnon niet, 'gun' ik hem een doorstart met het huidige bedrijf.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, heeft niet mijn voorkeur en (tot nu) zeker niet zijn voorkeur.

Aangezien hij in hetzelfde door wil gaan en ik uiteindelijk niet, lijkt ons dat de beste keus voor het voortbestaan van de zaak.

Het bedrijf draait ook gewoon goed en gezond. Het feit wil dat ik het wel gezien heb en iets anders wil.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet het een hoop vragen, maar tot nu toe niemand gesproken die duidelijk is geweest. En, met alle respect, onze accountant kan ons hierbij niet overtuigen.

 

Beste Futs,

 

Dit soort uitlatingen roept direct bij mij de vraag op wat en hoe de accountant heeft gereageerd op jullie idee. Maw: Waar kan de acoountant je niet van overtuigen?

 

Henk

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 296 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.