• 0

stakingswinst *complex*

Geachte expert,

 

Het volgende probleem;

Na lange tijd besloten om me terug te trekken uit een VOF.

Dit heeft natuurlijk een aantal fiscale gevolgen.

Wat ik me afvraag:

Ik wil in 2007 een nieuw bedrijf starten. Staking van de VOF is (waarschijnlijk) 31-12-2006. Volgens de accountant is dat fiscaal gezien het gunstigst.

De FOR komt dus ook vrij.

Wat kan ik nu het beste doen om, fiscaal gezien, zo min mogelijk van mijn zuur verdiende centen weg te geven.

Om een idee te geven: stakingswinst zal rond de 100.000 zijn (opgebouwd uit 50.000 voor overwaarde pand en 50.000 eigen vermogen)

 

Graag uw visie hierover,

 

Groet,

Een ondernemer met veel vraagtekens...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

hoe bedoelt u "de FOR komt vrij"?

De FOR is een opgebouwd kapitaal (van inkomsten uit de VOF) waarover u nu nog geen belasting heeft betaald. Wanneer de VOF opgeheven zal worden zult u over de stand van de FOR in 1 keer belasting moeten betalen. Het is dus niet zo dat er een potje opzij is gezet doot de belastingdienst. De belastingdienst gaat er van uit dat u het opgebouwde kapitaal aan FOR opzij heeft gezet voor de oudedagsvoorziening en u hoeft daar totdat de VOF wordt opgeheven geen belasting ver te betalen ( het zijn immers inkomsten uit de VOF geweest ). Wanneer de VOF nu wordt opgeheven moet u in 1 keer afrekenen met de belastingdienst en moet er inkomstenbelasting worden betaald over de de waarde/stand van de FOR.

 

wanneer u wat specifieker kunt zijn kan ik eventueel meer informatie geven, alleen is de informatie over wat u precies wilt gaan doen en hoe nu nogal weinig.

 

Patricia Visser

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Patricia,

 

Teneerste bedankt voor uw snell reactie.

De fiscale oudedagsreserve is inderdaad een potje waarover geen belasting is betaald en waar dus ieder jaar een bepaald bedrag belastingvrij mag worden ingestoken. Na 65ste moet je over dat opgebouwde bedrag belasting betalen...toch? Hoogte van de FOR is ongev.10.000

Als ik nu een nieuw bedrijf begin, kan dat dan niet overgeheveld worden naar mijn nieuwe bedrijf?

Voor de rest van het opgebouwde vermogen geld eigenlijk hetzelfde; moet ik bij her-investering in het nieuwe bedrijf toch eerst afrekenen met de fiscus?

Ik heb in de huidige situatie nog een lijfrente polis lopen, kan daar een gedeelte in gestopt worden? Dus dat ik over die pot pas op mijn 65st moet afrekenen. Leeftijd nu is 37...weet niet of dat iets uitmaakt.

Als u mij verteld welke gegevens u nodig heeft om een betere voorstelling te krijgen, laat me dat dan a.u.b. weten. De jaarstukken van 2006 zijn klaar.

 

Groet,

Stef

Link naar reactie
  • 0
Als u mij verteld welke gegevens u nodig heeft om een betere voorstelling te krijgen, laat me dat dan a.u.b. weten. De jaarstukken van 2006 zijn klaar.

 

u gaf dit zelf aan, vandaar!

 

Misschien kunt u contact opnemen met Dhr. Looije van Looije & Partners. Zeg hem maar dat u aan zijn nummer komt via mij.

Zijn telefoonnummer is: VIA PM opvragen i.v.m. privacy. (Mod)

 

Hij heeft ook veel te maken gehad met bedrijfsovername en juristen enz.

Probeer het eens bij hem.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een mogelijke optie: (zonder veel feitelijke gegevens en wensen te kennen)

 

De stakingswinst kan worden omgezet in een uitgestelde- of direct ingaande lijfrente. De bestaande lijfrentepolis kan uiteraard hiervoor worden aangewend. Gezien je leeftijd mag je maximaal € 102.932,00 omzetten. Of het een verstandige keuze is laat ik even in het midden. Verzekeraars hanteren nu eenmaal een hoge kostenstructuur. Je accountant kan berekenen waar het meeste voordeel te behalen valt. Daarnaast kun je wellicht opteren om de VOF als eenmanszaak voort te zetten.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.