• 0

Privé auto + kmvergoeding

Heb net dit topic gelezen. Heb echter nog wat vragen.

 

We gaan straks met 3 privé auto's zakelijke km's maken.

 

1) Ik neem aan dat iedereen afzonderlijk zijn eigen registratie moet bijhouden, om dat later te kunnen declareren?

 

2) We willen zo veel mogelijk geld in de onderneming houden. Maar we willen onszelf niet te kort doen. We willen dus wel noteren maar nog niets uitkeren aan de rijders. (Pas als er voldoende omzet wordt gemaakt) Hoe pakken we dat aan?

 

3) Er werd in het bovenstaande topic genoemd dat ook de btw van brandstofkosten naar rato zakelijk/privé kms mocht worden afgetrokken. Volgens mij is dit niet zo ? Volgens mij mag alleen BTW van reparatie/onderhoudskosten naar rato worden afgetrokken. Daarvan moet je dus je bonnetjes bewaren. Of heb ik het fout ?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0
1) Ik neem aan dat iedereen afzonderlijk zijn eigen registratie moet bijhouden, om dat later te kunnen declareren

Wanneer het om 3 vennoten gaat moet dat inderdaad.

 

2) We willen zo veel mogelijk geld in de onderneming houden. Maar we willen onszelf niet te kort doen. We willen dus wel noteren maar nog niets uitkeren aan de rijders. (Pas als er voldoende omzet wordt gemaakt) Hoe pakken we dat aan?

Je kunt dit gewoon inboeken als de zakelijke gereden km en afboeken op prive . je hoeft dan niet daadwerkelijk het geld over te maken.

 

3) Er werd in het bovenstaande topic genoemd dat ook de btw van brandstofkosten naar rato zakelijk/privé kms mocht worden afgetrokken. Volgens mij is dit niet zo ? Volgens mij mag alleen BTW van reparatie/onderhoudskosten naar rato worden afgetrokken. Daarvan moet je dus je bonnetjes bewaren. Of heb ik het fout ?

 

Je kunt de BTW aftrekken van ALLE autokosten dus ook benzine.

 

Succes!

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0

Het gaat idd om 3 vennoten. Bedankt voor je hulp !

 

(Ik ben "belast" met alle administratieve zaken, ik weet er alleen niet gek veel van)

 

Ik probeer nu in Excel een heel boekhoudsysteem op te zetten, op basis van journaalposten, maar tis toch makkelijker gezegd dan gedaan.

 

Iemand die in Excel al zoiets heeft op basis van journaalposten? Ik begrijp dat geen onderneming hetzelfde is. Het moet ook meer dienen als template voor mijn eigen indeling. Heb er al meerdere van higherlevel en zibb afgeplukt, maar geen die echt een beetje in de richting komen...

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Heb trouwens nog een aantal vraagjes:

 

1) Ben je verplicht om het kilometerregistratieformulier in de auto bij je te hebben? Of volstaat een word documentje op de pc.

 

2) Hoe zit het dan met die BTW teruggaaf ? Want we betalen straks die kosten allemaal privé? Alleen de toko boekt die bonnen dan in en op basis van de ratos van de verschillende rijders kan de toko BTW terugvragen ? Dit gaat dus pp? Of moeten we alle uitgaven met de bedrijfspas betalen?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0
Heb jij erg veel werk of niet? Ik zie je hier goede reacties geven? Misschien heb ik wel interesse!

 

Kun je iets vertellen over je prijzen?

 

Misschien dat je mij kunt mailen ( info@administratiekantoorpvisser.nl ). Dan kunnen we eventueel bespreken wat ik voor je kan betekenen.

Mijn prijzen staan ook alvast als voorproefje op mijn website. ( zie onderaan dit bericht).

 

Groeten,

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0

@Erwin,

 

Als ze het druk had..had ze vast niet zoveel reacties gegeven op dit forum... ;-)....

 

Grapje patricia!

 

Ben het zeker met erwin eens dat jouw commentaar meer dan welkom is..lees het altijd met plezier. En HigherLevel is natuurlijk een goede manier om je expertise kenbaar te maken!

Link naar reactie
  • 0
2) Hoe zit het dan met die BTW teruggaaf ? Want we betalen straks die kosten allemaal privé? Alleen de toko boekt die bonnen dan in en op basis van de ratos van de verschillende rijders kan de toko BTW terugvragen ? Dit gaat dus pp? Of moeten we alle uitgaven met de bedrijfspas betalen?

 

Je betaald de kosten in eerste instantie prive. De bonnen bewaar je allemaal en hiervan tel je de BTW op. Die kun je dan aan het eind van het jaar bij de laatste aangifte omzetbelasting als extra voorbelasting aftrekken. wanneer je de regel pakt van die 75% is het goed volgens de belastingdienst.

 

Je hoeft overigens niet de kilometerregistratie continu bij je te hebben hoor. Als de kilometers maar wel kloppen.

 

Ik weet niet hoe veel boekhouding jullie VOF heeft maar wanneer je er niet al te veel van weet is het een idee om toch een boekhouder te zoeken die jullie kan ondersteunen. Tegenwoordig kun je met een online boekhoudpakket bij elkaar inloggen en zo alles controleren. Hoef je niet perse met alle papieren naar de boekhouder toe maar kun je alles digitaal na laten kijken. is misschien een idee?

Excel kan in principe prima alleen is het wel zo dat er sneller fouten mee worden gemaakt omdat alle berekeningen en formules handmatig er in gezet moeten worden en dus ook snel per ongeluk gewijzigd kunnen worden.

 

Succes en als je nog iets wilt weten hoor ik het wel!

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0

Het is nu nog niet allemaal zo veel werk en we proberen het, zeker in het begin, zo low-budget mogelijk te doen. Ik kan gelukkig redelijk goed over weg met Excel (doordat ik een IT achtergrond heb) dus dat komt de komende tijd wel goed. Daarbij bouw ik ook altijd checks in, om te kijken of alles wat ingevoerd is, ook daadwerkelijk klopt.

 

Bedankt voor je hulp Patricia !

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0
Als ze het druk had..had ze vast niet zoveel reacties gegeven op dit forum... ;-)....

 

Grapje patricia!

 

Ben het zeker met erwin eens dat jouw commentaar meer dan welkom is..lees het altijd met plezier. En HigherLevel is natuurlijk een goede manier om je expertise kenbaar te maken!

 

Dat is het handige dat je de HELE dag achter de computer zit. Je ziet het direct als er iemand heeft gereageerd en ik ben dan zo iemand die dan ook weer direct reageert.

Ik werk vanuit huis en de computer staat gewoon de hele dag en avond aan ( arm ding ::) ).

 

Gelukkig wordt het wel gewaardeerd! :)

Link naar reactie
  • 0
Ik kan gelukkig redelijk goed over weg met Excel (doordat ik een IT achtergrond heb) dus dat komt de komende tijd wel goed. Daarbij bouw ik ook altijd checks in, om te kijken of alles wat ingevoerd is, ook daadwerkelijk klopt.

 

Mooi dat scheelt al een hele hoop. Dan zal het vast wel lukken en als je iets wilt weten kun je altijd hier op het forum zetten.

Link naar reactie
  • 0

Het is een vaste regel dat 75 % zakelijk de btw terug te vorderen is.

 

Is dit wel zo???

 

Ik ben in de veronderstelling dat het in dit geval gaat om de verhouding tussen het aantal zakelijke kilometers en het totaal aantal gereden kilometers.

 

Dus ingeval iemand 12000 zakelijke kilometers per jaar rijd en 20000 totaal dan is 60% van de prive betaalde BTW van de kosten als benzine, onderhoud, banden etc, als zakelijk terug te vorderen.

 

Ard

Link naar reactie
  • 0
Dus ingeval iemand 12000 zakelijke kilometers per jaar rijd en 20000 totaal dan is 60% van de prive betaalde BTW van de kosten als benzine, onderhoud, banden etc, als zakelijk terug te vorderen.

 

Klopt, het gaat uiteraard om de zakelijk gereden kilometers. Dus die 60% waarvan dan zakelijk is gereden daarvan mag je 75% voor de btw als voorbelasting aftrekken.

 

Het is de regel dat je 75% van de zakelijke gereden kilometers hiervan de btw als voorbelasting mag aftrekken.

Link naar reactie
  • 0

Dus ingeval iemand 12000 zakelijke kilometers per jaar rijd en 20000 totaal dan is 60% van de prive betaalde BTW van de kosten als benzine, onderhoud, banden etc, als zakelijk terug te vorderen.

 

Klopt, het gaat uiteraard om de zakelijk gereden kilometers. Dus die 60% waarvan dan zakelijk is gereden daarvan mag je 75% voor de btw als voorbelasting aftrekken.

 

Het is de regel dat je 75% van de zakelijke gereden kilometers hiervan de btw als voorbelasting mag aftrekken.

 

Hoi Patricia,

 

volgens mij bestaat een dergelijke 75% regel helemaal niet, zie

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-21.html

 

Groet

 

Rob

Link naar reactie
  • 0
volgens mij bestaat een dergelijke 75% regel helemaal niet, zie

 

Hoi Rob,

 

Volgens mijn collegakantoren van het NOAB is het zo dat wanneer je de auto voor de OB als prive beschouwt je die 75% regel toepast op de BTW voor benzine etc. en wanneer je de auto voor de OB als zakelijk beschouwt kun je in eerste instantie alle btw terug vorderen als voorbelasting maar dien je aan het eind van het jaar een correctie voor privegebruik toe te passen van 6% van 22% van de cataloguswaarde.

 

Groeten,

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0

Patricia,

 

ik zou die zienswijze wel kunnen volgen indien je alle voorbelasting * 75% terugvraagt. Dan is die 25% het privé gebruik OB wat correct is en in overeenstemming met fiscale regelgeving (het prive gebruik OB wijkt 3% af van prive gebruik IB indien sprake is van woon-werkverkeer).

 

Waar ik wel moeite mee heb (en Ard ook zo te lezen) is dat je eerst de verhouding zakelijk/prive kilometers loslaat op de voorbelasting (eerste correctie prive gebruik) en vervolgens nog een correctie van 75% hierop loslaat (tweede correctie prive gebruik).

 

Persoonlijk vind ik het altijd verkeerd te handelen op 'alleen van horen zeggen', want mogelijk is de informatie verkeerd of wordt die misgeinterpreteerd door de ontvanger. Het mooiste van belastingzaken is toch wel dat alles in wetboeken en jurispredentie is terug te vinden.

 

Groet

 

Rob

 

Link naar reactie
  • 0

Rob,

 

Klopt inderdaad dat die 75 % kan worden gebruikt op alle voorbelasting (zoals jij al aangeeft). Je kunt ook de daadwerkelijk verhouding gebruiken en niet de 75% regel toepassen maar dit is dan wel meer administratief werk.

 

Ik heb de vraag aan hun voorgelegd, dus hun hebben dit verder voor me nagekeken. Bij elkaar weet je meer dan 1 man/vrouw En hun zeggen echt niet zomaar wat hoor, het zijn net wandelende almanaken. ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.