Jump to content
sirrom
Verberg

Betalingen ontvangen via incassobedrijf.

vraag

Sinds kort maak ik (helaas) gebruik van een incassobedrijf. Zij hanteren een soort rekening-courant waar je geld op binnenkomt en waar zij hun eigen betalingen ook op inhouden. Net als een soort gewone bank.

 

Toch weet ik niet hoe ik dit precies in mijn administratie moet aanmaken. Ik wil beginnen met het toevoegen van een grootboek rekening lijkt me. Maar valt die onder opbrengsten of passiva? En hoe verder?

 

Wie helpt me een beetje op weg zonder al te veel moeilijke boekhoud termen te gebruiken? (Ik maak gebruik van online boekhouden bij Reeleezee)

Link to post
Share on other sites

3 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Als het goed is, ontvang jij het bedrag van je debiteuren minus de kosten van het incassobureau. De bedragen van je debiteuren kun je gewoon tegen de facturen weg boeken. Het restantje zou ik dan afboeken als oninbaar. Maar je zou het verschil ook kunnen boeken als kosten.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De mooiste wijze van verwerken is voor de overzichten van het incassobureau een afzonderlijke rekening openen; deze kan geplaatst worden ergens in de buurt van de debiteuren. Als tenaamstelling kan gedacht worden aan Rekening-courant (naam van het incassobureau).

 

De door hen verantwoorde ontvangsten kunnen worden tegengeboekt op de debiteuren; zoals deze ook werden geboekt toen nog rechtstreeks van de debiteuren gelden werden ontvangen.

 

De door het incassobureau in rekening gebrachte kosten kunnen worden verantwoord op een kostenrekening b.v. Incassokosten.

 

Op deze wijze sluit de Rekening-courant rechtstreeks aan op het saldo van de ontvangen overzichten.


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Sinds kort maak ik (helaas) gebruik van een incassobedrijf. Zij hanteren een soort rekening-courant waar je geld op binnenkomt en waar zij hun eigen betalingen ook op inhouden. Net als een soort gewone bank.

 

Toch weet ik niet hoe ik dit precies in mijn administratie moet aanmaken. Ik wil beginnen met het toevoegen van een grootboek rekening lijkt me. Maar valt die onder opbrengsten of passiva? En hoe verder?

 

Wie helpt me een beetje op weg zonder al te veel moeilijke boekhoud termen te gebruiken? (Ik maak gebruik van online boekhouden bij Reeleezee)

 

 

 

Hoe ik het altijd deed, was als klant 1000 euro betaalt aan incasso-advocaat en de vordering was bv 1050,-- en hiermede is alles betaald, dan boek je gewoon de vordering af voor 1050,-- en het restant gaat naar de kostenrekening ""incassokosten"" of zoiets.

 

nu moet ik zeggen dat onze advocaat in vrij veel gevallen direkt ook zijn eigen kosten incasseerde waardoor dus de uitkering gelijk liep met de hoogte van de uitstaande rekening.

 

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 15 leden online en 208 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept