• 0

Betalingen ontvangen via incassobedrijf.

Sinds kort maak ik (helaas) gebruik van een incassobedrijf. Zij hanteren een soort rekening-courant waar je geld op binnenkomt en waar zij hun eigen betalingen ook op inhouden. Net als een soort gewone bank.

 

Toch weet ik niet hoe ik dit precies in mijn administratie moet aanmaken. Ik wil beginnen met het toevoegen van een grootboek rekening lijkt me. Maar valt die onder opbrengsten of passiva? En hoe verder?

 

Wie helpt me een beetje op weg zonder al te veel moeilijke boekhoud termen te gebruiken? (Ik maak gebruik van online boekhouden bij Reeleezee)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De mooiste wijze van verwerken is voor de overzichten van het incassobureau een afzonderlijke rekening openen; deze kan geplaatst worden ergens in de buurt van de debiteuren. Als tenaamstelling kan gedacht worden aan Rekening-courant (naam van het incassobureau).

 

De door hen verantwoorde ontvangsten kunnen worden tegengeboekt op de debiteuren; zoals deze ook werden geboekt toen nog rechtstreeks van de debiteuren gelden werden ontvangen.

 

De door het incassobureau in rekening gebrachte kosten kunnen worden verantwoord op een kostenrekening b.v. Incassokosten.

 

Op deze wijze sluit de Rekening-courant rechtstreeks aan op het saldo van de ontvangen overzichten.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Sinds kort maak ik (helaas) gebruik van een incassobedrijf. Zij hanteren een soort rekening-courant waar je geld op binnenkomt en waar zij hun eigen betalingen ook op inhouden. Net als een soort gewone bank.

 

Toch weet ik niet hoe ik dit precies in mijn administratie moet aanmaken. Ik wil beginnen met het toevoegen van een grootboek rekening lijkt me. Maar valt die onder opbrengsten of passiva? En hoe verder?

 

Wie helpt me een beetje op weg zonder al te veel moeilijke boekhoud termen te gebruiken? (Ik maak gebruik van online boekhouden bij Reeleezee)

 

 

 

Hoe ik het altijd deed, was als klant 1000 euro betaalt aan incasso-advocaat en de vordering was bv 1050,-- en hiermede is alles betaald, dan boek je gewoon de vordering af voor 1050,-- en het restant gaat naar de kostenrekening ""incassokosten"" of zoiets.

 

nu moet ik zeggen dat onze advocaat in vrij veel gevallen direkt ook zijn eigen kosten incasseerde waardoor dus de uitkering gelijk liep met de hoogte van de uitstaande rekening.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.