• 0

Financiële analyse in strategisch marketingplan

Hallo dames en heren,

 

Ik ben voor mijn strategisch marketingplan aangekomen bij de financiële analyse.

Mijn bedrijf bestaat slechts 2 jaar, dus heb de balans en winst- en verliesrekening opgemaakt van de jaren 2005 en 2006.

 

Uit de financiële analyse moet blijken wat de mogelijkheden zijn op financieël gebied.

Ik maak in het geheel géén gebruik van extern vreemd vermogen ( geen korte / langdurige leningen ).

 

Ik weet nog uit mijn studieperiode dat hier allerlei kengetallen uitgerekend kunnen over de rentabiliteit / solvabiliteit en liquiditeit! Maar aangezien ik geen gebruik maken van vreemd vermogen vraag ik me af hoe ik mijn financiële mogelijkheden in kaart kan krijgen om mijn plan toch zo volledig mogelijk uitgewerkt te krijgen!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deze kengetallen lijken mij niet zo zinvol momenteel, omdat die juist wat zeggen over je verhouding EV en VV en hoe solvabel je bent, dus de mate waarin je je VV kunt terugbetalen. Liquiditeitsprognoses kun je beter per maand maken, heb je geen kengetallen voor nodig.

 

Vanwaar deze vraag, ben je van plan nu wel vreemd vermogen aan te trekken dat je dit plan maakt?

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0

Deze kengetallen lijken mij niet zo zinvol momenteel, omdat die juist wat zeggen over je verhouding EV en VV en hoe solvabel je bent, dus de mate waarin je je VV kunt terugbetalen. Liquiditeitsprognoses kun je beter per maand maken, heb je geen kengetallen voor nodig.

 

Vanwaar deze vraag, ben je van plan nu wel vreemd vermogen aan te trekken dat je dit plan maakt?

 

Nee, ik ben in eerste instantie niet van plan om vreemd vermogen aan te trekken. Ik ben bezig met het schrijven van een strategisch marketingplan voor mijn bestaande bedrijf om omzetverhoging te creeeren. De omzet is de afgelopen driekwartjaar sterk achteruit gelopen. Om het plan compleet te krijgen wil ik een financiële analyse met wat er evt. mogelijk is op financieël gebied. Maar hoe krijg ik dit zo compleet mogelijk?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Linda,

 

Ik denk dat de grootste uitdaging zit in het bijsturen van je marketing en verkoop activiteiten, dusdanig dat je omzet en marges omhoog gaan. Als ik je zo hoor, dan heb je je financiele situatie wel aardig in kaart.

 

Je schrijft: ...wat er allemaal mogelijk is op financieel gebied.

 

Kun je je ideeen hierover wat beter uitleggen? Wat mij betreft zul je je vooral moeten richten op extra marketing en verkoop inspanningen. Ik kan mij voorstellen dat je een inschatting wilt hebben van welke financiele middelen je voor marketing zou kunnen inzetten, maar voor ieder budget zijn er mogelijkheden om je verkoop en marketing intensiever te maken.

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat is je vraag precies,

Ik begrijp je probleem, je omzet blijft achter en je maakt een verbeterplan. Maar terugloop van omzet is geen probleem dat je door middel van kengetallen oplost.

 

Kengetallen zijn hulpmiddelen om de gezondheid van een bedrijf te meten. Jij weet echter al wat er aan de hand is. Je omzet moet omhoog.

 

Ik zou in dit geval eerder kiezen voor boerenverstand dan voor financiele kengetallen. Aan de andere kant zijn kengetallen zoals omzetsnelheid en winstgevendheid, debiteurentermijn wel belangrijk, hiermee kun je direct problemen signaleren.

Als je wat concreter bent wil ik je graag helpen.

 

Ondernemer, adviseur, samensteller Prijzen & Tarievengids, ZZP Gids, Handboek Parttime ondernemen.

Link naar reactie
  • 0

kengetallen is meer dit:

 

Solvabiliteit: EV/TV 

Current Ratio   Vlottende activa/KVV

Quick Ratio   (Vla - Voorr)/KVV

Rentedekkingsfactor   Bedrijfsresultaat/rente VV

Brutowinstmarge:   Bedrijfsresultaat/omzet

RTV:    Bedrijfsresultaat/Geinvesteerd Vermogen

REV vb:    Winst na aftrek rente/Geinvesteerd Eigen Vermogen

REV nb:    Winst na aftrek rente+ belasting/Geinvesteerd Eigen Vermogen

RVV:    Interest/Gemidd geinvesteerd VV

   

Hefboom:    REVvb= RTV+ (RTV - RVV)*VV/EV

 

Zoals je ziet heb je behoorlijk vaak vreend vermogen nodig.

Wat je wel kunt invullen is de du pont chart, dit is misschien wel van belang voor je.

 

 

dupont.thumb.JPG.8432a020df118db573405b8010bbc0e8.JPG

Link naar reactie
  • 0

Hallo Linda,

Zoals je ziet, een schema met allerlei getallen ziet er indrukwekkend uit. Je hoeft er maar een lesboekje op na te slaan en je hebt je getallen. Maar om je echte probleem op te lossen is er toch iets meer nodig.

Verkoop je ijsjes of verleen je financiele diensten, heb je een fabriek met dure machines, of heb je een webwinkel? Je zult iets meer moeten vertellen over je situatie.

 

Het is nu volstrekt onzinnig om zonder die kennis te spreken over de noodzaak van het gebruik van financiele kengetallen om je bedrijf winstgevender te maken, je omzet te verhogen of anderszins verbeteringen dor te voeren.

Ondernemer, adviseur, samensteller Prijzen & Tarievengids, ZZP Gids, Handboek Parttime ondernemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.