• 0

Sponsoring in Natura (facturatie)

Beste Leveler,

 

ik heb de zoekfunctie en google gebruikt en ben achter een heel stuk informatie gekomen, maar de facturatie kon ik helaas nergens vinden vandaar mijn vraag.

 

eerst in kort mijn verhaal...

 

Voor een evenement in onze regio gaan wij waarschijnlijk de website sponsoren. In ruil hiervoor zal er een link met logo worden geplaats en zal ons logo verschijnen in een programma boekje ( al met al Sponsoring in Natura).

 

Als wij deze website zouden doorberekenen aan de klant zou deze ongeveer tussen de € 2000,- en de € 5000,-(exacte bedragen en eisen nog niet bekend).

 

Omdat de organisator mij ook waarschijnlijk een factuur stuurt, zij komen zeker boven de vrijstelling van btw uit, moeten wij alsgevolg ook een factuur gaan sturen om de voorbelasting af te kunnen trekken.

 

Mijn vraag is hoe factureer ik dit en moet ik met de organisator afspreken dat hij precies dezelfde tegenfactuur maakt?

 

(mijn idee van de facturatie

 

website zeg € 3500,-

 

btw € 665,-

 

subtotaal € 4165,-

Korting/sponsoring 100% € 4165,-

 

Totaal € 0,-

 

en dezelfde factuur van de organisator aan mij)

 

 

met groet

 

dlvkk

 

waarom is mijn karma -1 :o ik ben altijd zo lief in mijn reactie! ;D

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn globaal twee mogelijkheden.

 

Methode 1: je maakt een brief/contract met wat jullie leveren en wat zij leveren en je stopt dat in je boekhouding ter verantwoording van de uren. Er worden geen facturen gestuurd en geen geld over gemaakt. Dit is de beste methode als 1 van de partijen btw plichtig is en de ander niet.

 

Methode 2: Je maakt duidelijke afspraken over hetgeen eenieder levert. Zet dat op papier en spreekt af wat er gefactureed wordt, hoe dat verwoord wordt, welke bedragen en btw er op de factuur staan, wanneer die gestuurd wordt en hoe er betaald wordt. Deze facturen kunnen in de boekhouding tegen elkaar weggestreept worden. BTW gewoon opgeven.

 

Wat je ook doet, spreek het goed af. Zet het op papier en houd de BTW goed in de gaten.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Allereerst: De hoogte van het sponsorbedrag is het resultaat van een commerciele onderhandeling. Immers, jullie leveren een prestatie ter waarde van EUR 5000 zodat jullie een sponsorwaarde moeten willen van tenminste een gelijke (gepercipieerde) waarde.

 

Sponsoring moet van de belastingdienst aan elkaar gefactureerd worden voor de hoogte van het overeengekomen bedrag, alleen dan is vooraftrek mogelijk. Er gelden wat aparte regels als er een gratis publieksevenement gesponsord wordt, als je sponsort in de vorm van eten of drinken en zo nog wat.

 

De beste oplossing, als je het niet weet, is onze vrienden van de Belastingdienst bellen. Lekker makkelijk.

 

Mvrgr, HK

 

 

HK

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reactie

 

Het probleem zit hem niet in het fiscaal technische want dat is duidelijk:

 

Zij komen als organisator boven de vrijstelling (€ 31.765), dus zijn verplicht om btw over de sponsor bedragen af te dragen. Wij als onderneming zijn ook btw-plichtig.

 

Maar juist in de facturatie:

 

moet de korting/sponsoring afgetrokken worden van het kosten exc btw of de kosten incl btw;

A

3500 kosten

665 Btw

4165 subtotaal

3500 korting

665 totaal

 

of

 

B

3500 kosten

665 Btw

4165 subtotaal

4165 korting

0 totaal

 

 

Je maakt duidelijke afspraken over hetgeen eenieder levert. Zet dat op papier en spreekt af wat er gefactureed wordt, hoe dat verwoord wordt, welke bedragen en btw er op de factuur staan, wanneer die gestuurd wordt en hoe er betaald wordt. Deze facturen kunnen in de boekhouding tegen elkaar weggestreept worden. BTW gewoon opgeven.

 

@nils

uit dit antwoord maak ik op dat constructie B factuur technisch klopt?

 

Mvgr Dlvkk

 

 

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0

 

 

B

3500 kosten

665 Btw

4165 subtotaal

4165 korting

0 totaal

 

 

Je maakt duidelijke afspraken over hetgeen eenieder levert. Zet dat op papier en spreekt af wat er gefactureed wordt, hoe dat verwoord wordt, welke bedragen en btw er op de factuur staan, wanneer die gestuurd wordt en hoe er betaald wordt. Deze facturen kunnen in de boekhouding tegen elkaar weggestreept worden. BTW gewoon opgeven.

 

@nils

uit dit antwoord maak ik op dat constructie B factuur technisch klopt?

 

Mvgr Dlvkk

 

 

 

Nee, jij stuurt een factuur, zonder korting en zij sturen een factuur voor hetzelfde bedrag. Beide facturen gaan in de administratie en worden geboekt als voldaan. Betaling hoeft niet. Ze worden met elkaar verrekend. Laat de facturen bij voorkeur in de zelfde btw periode vallen. Op je btw aangifte worden bijde facturen opgevoert en vallen ook heet tegen elkaar weg.

 

Als je toch met korting werkt moet je het niet doen zolas jij het doet, want dan gaat het fout. De factuur moet luiden:

 

3500 kosten

3500 korting

0 subtotaal

0 Btw

0 totaal

 

Mijn suggestie is:

 

Jij stuurt factuur:

3500 kosten website

665 Btw

4165 totaal

 

Jouw relatie stuurt factuur:

3500 kosten sponsorpakket

665 Btw

4165 totaal

 

en in de boekhouding streep je de betalingen tegen elkaar weg

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ok, zeer duidelijk.

 

Afhankelijk van de afspraken met de organisatie zullen we kiezen welke methode we gaan hanteren. Ik zal wel gaan aansturen op de tweede methode opdat deze mij het duidelijks lijkt. hartelijk bedankt voor het antwoorden!

 

mvgr dlvkk

 

ps

nog een reusje voor jou erbij!

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.